Det är så att min cupéluftsensor låter illa (gäller bilen i signen). Tänkte att de kanske borde gå att rengöra och smörja upp den för att fixa det. Men jag blir inte riktigt klok på hur man får loss den bara. Någon som vet?
Det är så att min cupéluftsensor låter illa (gäller bilen i signen). Tänkte att de kanske borde gå att rengöra och smörja upp den för att fixa det. Men jag blir inte riktigt klok på hur man får loss den bara. Någon som vet?
Lossa olastlocket på utsidan, sedan får du trycka in låspiggarna från framsidan och trycka in den. Lossa ACC displayen så blir det lättare.
Denna bänder du bara loss med en stegspade eller likn.
Gällande att få ut acc-displayen så tycker jag det är enklare att pilla ur en blindknapp under displayen och trycka ut den bakifrån med ett finger istället..
Bara ett tips..
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Ok, låter ju inte så svårt då kanske. Några tips på hur man får tyst på den? Symaskinsolja eller nåt mer trögflytande kanske?
Nä, det är inte så svårt..Ursprungligen postat av NiV3Rt
Symaskinsolja funkar utmärkt. Går väl med typ 5-56/wd40 också men symaskinsolja är nog nästan att föredra tror jag. Se bara till att smörja de rörliga delarna och inte kladda så mycket på själva kretskortet och givaren och det så blir det säkert bra..
Risken är tyvärr att du får räkna med att göra om proceduren nån fåtal gång per år i alla fall men det är ju ändå bättre än att köpa en ny givare för flera 100 spänn..
Tror den rackarns givaren går på runt 600,ingen att köpa ny så.
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Visst, att smörja kan fungera kortsiktigt. Men i slutändan står man där och behöver byta sensorn i vilket fall. Tyvärr eftersom de är kostsamma.
Har hört att endel försöker rengöra sensorn med tryckluft, både monterad som urplockad. Om det verkligen fungerar vet jag inte. Som de tidigare skrivit gäller det bara att få bort ACC-display (utan att repa plasten), sen är det en enkel koppling för el och sedan trycka ut mojängen inifrån.
En droppe symaskinsolja så blev den tyst och fin igen! Med tanke på hur enkelt det är att smörja upp så är det värt att smörja upp den en gång i månaden om det nu skulle behövas för att slippa köpa en ny
Men tack ska ni ha för den snabba hjälpen!
Då vet jag åxå vad jag har att göra nu
//Waller
95 2,0T -99
Hur låter en kupéluftsensor som är trasig/dålig?
Hm, vad ska man säga. Den "skramlar" och låter verkligen illa. Om man inte har musik på så hördes iaf min när jag körde
Som en telegraf; den tickar och snabbt. Även om man stängt av tändningen. Kanske också kan liknas vid en liten fläkt där bladen som slår emot något.Ursprungligen postat av petson
Har du någon gång hört en liten fläkt som börjar bli dålig i lagrena? Ungefär det ljudet uppkommer.Ursprungligen postat av petson
Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04
Alltså måste man ha den fläkten egentligen?
Nä saab monterade dit den bara för att det va väldigt bra avans på delen när kunderna måste köpa ny.
Mao så måste du ha den för att acc skall fungera korekt.
Denna suger in luft för att mäta kupétemperaturen.
Tror att effekten av att inte ha denna i bruk blir för kallt i kupén!
Senast redigerat av Moderator den 2022-10-09 klockan 20:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Man kan väl säga att om inte fläkten i tempsensorn går försöker acc:n anpassa kupétemperaturen efter hur varmt det är bakom panelen.
Senast redigerat av Moderator den 2022-10-09 klockan 20:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
"Kan man få lite vanlig allmän lagning"
Varför fortsätter den att snurra när man stängt av tändningen förresten?
Den fortsätter en stund för att den ska slippa kolla av luften igen och liksom "kalibrera om" hela systemet om du t ex bara stannar en kort stund för att tanka eller liknande...
Istället fortsätter den suga in luft en stund för att kolla av hur värdena blir även efter när bilen stängts av och hur luften förändras efter att bilen stängts av.
När du sedan startar bilen igen har ACC,n redan en ungefärlig koll på hur luften är och kan ställa in sig direkt efter det istället för att börja om med att suga in luft och kanske efter nån minut ha bildat sig en riktig uppfattning om hur varmt det egentligen är i bilen.
Det är ungefär så jag har fattat att det funkar.. Sen om det stämmer eller inte var ju en annan sak.
Senast redigerat av Moderator den 2022-10-09 klockan 20:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
har fixat min nu, blev ju kalas bra
//Waller
95 2,0T -99
Kan denna fläkt öka i missljud vid gaspådrag?
Audi A4 allroad
Mja.. Kan, kan den ju förutsatt att den t ex får lite mer ström när du ökar varven på motorn/generatorn...
Borde höras om missljudet kommer någonstans från panelen (fläkten) eller inte?
Senast redigerat av Moderator den 2022-10-09 klockan 20:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+