Med tanke på hur stabil inredningen är i saabar så kan väl allt möjligt hända. Min lät t.ex. mer när jag gjorde högersvängar
Med tanke på hur stabil inredningen är i saabar så kan väl allt möjligt hända. Min lät t.ex. mer när jag gjorde högersvängar
Hej.
Har plockat ner den nu.
Kan man sära på den eller?
Är rädd att axeln där fläkten sitten inte skall hoppa tillbaka samt är rädd att dra av den lilla blåa kabeln som tycks sitta på båda delarna av sensor+fläkt delen....
Eller räcker det att droppa nån droppe vid fläkten?
MVH
// MIKKE
9-3 2.0t 185HK -98
Nej, gör inte det. Finns liksom ingen orsak till det för du når ju att både göra rent och smörja axeln/lagret utan att plocka isär den fullständigt.
Senast redigerat av Moderator den 2022-10-09 klockan 20:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+
Jepp... Har satt tillbaka den nu.. Smidigt!
Funkar kalas nu, man hör ju att det är en fläkt där när bilen är avstängd och man anstränger sig. menmycket bättre!!!
Skall hem och laga min SID nu!
Me <3 forumet
// MIKKE
9-3 2.0t 185HK -98
Hej,ny här!
Har en fråga. Vad är detta och varför slutar den inte leva om efter man stängt av bilen, vilket i sin tur leder till att batteriet tar slut?
Det ska bifogas en bild vet ej om jag gjort rätt, hur som tacksam för hjälp!
/Jonas
Det är kupétemperaturgivaren. Den har en inbyggd sugfläkt som suger kupéluft förbi ett NTC-motstånd (som används för att mäta temperaturen). Sugfläkten fortsätter att gå under ca 10 minuter efter att tändningen stängs av. Det brukar samlas damm och skräp i givaren som kan göra att den låter illa. Täcklocket för cigarettändaren måste sitta på plats för att givaren ska mäta rätt.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Wow! Du lämnar inga öppna frågor där inte!
Senast redigerat av Moderator den 2022-10-09 klockan 20:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Utan Saab
Jag bara läser innantill i WIS. Har dessutom också en 9-3 2000.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Oj tack för supersnabbt svar. Guld värt!
Hur rengör man den då?
Jag har aldrig behövt göra rent min. Skulle börja med att försöka dammsuga. Här finns kanske lite mer tips: http://forum.saabturboclub.com/showt...oblem-Saab-9-3
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Tack ska göra ett försök imorgon!
Man lossar den vilket är lite meckigt och plockar bort dammtrollen, blåser rent lite tryck och smörjer med en kvarts droppe WD40 eller symaskinsolja så brukar de tystna. oljar man för mycket fastnar bara mer ludd och damm.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Att lossa högersidan på konsolen hjälper
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Enklast är att rycka ut det lilla prylfacket som sitter snett nedanför. Då kommer man åt att få ut den där.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
( Löst) Hej alla! en fråga från en utan kunskap! Det sitter en liten rund sak ovanför cigarett uttaget som jag utgår ifrån att den har att göra med klimatanläggningen! den har börjat ge ifrån sig ett rasslande ljud och om man sätter fingret på den så låter den mindre men det slutar inte, dessutom låter den fortfarande en stund efter att bilen är avstängd! någon som vet vad det kan vara och hur man löser det? Tack på förhand / Petter
Senast redigerat av Dirty petter den 2020-05-03 klockan 14:03. Anledning: Löst
Det är sensorn för innetemperaturen. Lagren börjar ge upp i den. Kan funka att plocka ut den och försiktigt blås rent med luft, men oftast behöver den bytas. Den tas "framåt/inåt" in mot kupen, som vilken annan knapp som helst.
/Johan
Nu har jag inte riktig koll på og9-3, men det låter som samma sak som fanns på 9000. Alltså kupé-temperatursensorn med en liten fläkt som drar in luft från kupén. Isåfall är det den fläkten som börjar ge upp. Precis som alla små fläktar i datorer eller andra prylar...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Tyvärr slut i lager hos Maptun: https://www.maptunparts.se/varme-ven...kupe-saab.html
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972