Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: steg1 till OG9-3?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    steg1 till OG9-3?

    Funderar på att chippa bilen. Tycker att den är lite klen i låga varv. Provkörde 9-3 1.8t biopower igår och den var mycket bättre på att segdra än min. Det är väl egentligen bara det jag är ute efter (och lite mer effekt är ju inte fel det heller). Gör ett steg1 någon som helst skillnad när det gäller det?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Om du har en 154 hk så kommer skillnaden upplevas som "enorm" men även på 185 hk märker man rätt stor skillnad.

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Definiera enorm skillnad. Blir den starkare på runt 2k varv med?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Definiera enorm skillnad. Blir den starkare på runt 2k varv med?
    Jag har haft en 9-3 154 hk med olika grader av trim från ett par olika firmor och jag kan säga det att det är steg 1 som är mest prisvärt (om man jämför steg 1-3) Det är lite olika från firma till firm, men du kommer få riktigt fint vrid redan från låga varv, tyvärr minns jag inte om det var så lågt som 2000 rpm. Jag har en 9-5 aero idag och 2.3 litersmotorn i den har påtagligt bättre kraft på låga varv än 2.0 motorerna, men du kommer garanterat bli supernöjd om du trimmar bilen.

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Floda
    Inlägg
    134
    Medlem#
    5928

    Re: steg1 till OG9-3?

    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Funderar på att chippa bilen. Tycker att den är lite klen i låga varv. Provkörde 9-3 1.8t biopower igår och den var mycket bättre på att segdra än min. Det är väl egentligen bara det jag är ute efter (och lite mer effekt är ju inte fel det heller). Gör ett steg1 någon som helst skillnad när det gäller det?
    Det gör bra skillnad.... fast man vänjer sig ganska snabbt och mycket vill ha mer
    --Lars-Åke Aspgren --

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Definiera enorm skillnad. Blir den starkare på runt 2k varv med?
    Det är just där som turbon hugger in (~1.800-2000rpm) och det är där den största skillnaden ligger. Varning bara för att du efter ett tag kommer att tycka att bilen är helt orkeslös under dessa varvtal. Det är dock bara en vanesak.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Låter ju som en helt vettig investering då
    Vilket chip rekommenderar ni? Jag har bara fått för mig att nordic ska vara det bästa. Har inga som helst grunder för det iofs. Men finns det effektkurvor för de olika steg1? Har letat runt på deras sidor men hittar inget

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Skillnaderna på ett steg 1 är relativt sett små, men om man misstänker att man kanske kommer trimma vidare (särskilt individuella steg) så vågar jag nog påstå att Maptun och även Nordic är att föredra då dessa tuners mer än gärna hjälper till med individuella anpassningar (till skillnad från en del andra). Närheten till sin tuner blir också viktigare ju mer man tänkt trimma
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889

    Jag valde MapTun och har bara positivt att säga om dem...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Hur kommer det sig förresten att nordic endast har 200hk vid steg1? Annat sätt att mäta?
    Steg 1 - 200hk 300Nm

    * Optimerad Nordic mjukvara

    * APC-ventil och slangpaket

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Har efter en massa läsning bestämt mig för maptun eller nordic. Verkar ju kvitta vilket man väljer men nordic verkar ju mest intressant med tanke på priset. Men sen finns det ju annat som avgör med. Avstånd är något som jag inte riktigt fått grepp om. Har hört att Gustaf E. bil i Borås säljer maptun men jag har rätt dåliga erfarenheter av dem så tar helst nåt annat ställe. Det ska helst vara i Boråstrakten då.

Liknande ämnen

  1. Steg1 till NG9-3 B284 FWD
    Av Driftwood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 20:14
  2. Köpråd - Steg1 till ng9-3 1.8t -08
    Av F.C i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 22:47
  3. bsr steg1 från og9-3-00 till en og9-3-99
    Av stunna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-22, 12:39
  4. Steg1 till 9-3Biopower?
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •