Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Skillnad mellan orginalfilter och insatsfilter

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168

    Skillnad mellan orginalfilter och insatsfilter

    Som rubriken säger:

    Vad är det för skillnad mellan att ha orginalfilter i orginalburken jämfört med ett insatsfilter i orginalburken?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Filter!

    Jag har insats i min 9-3:a
    Det blir ju ett eftertraktat pysljud bl.a som man inte får från orginalet.
    Sen så ger det väll 3-5 Hk mer om jag fått rätt info. från andra!

    //Jonas

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    39

    Re: Filter!

    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Jag har insats i min 9-3:a
    Det blir ju ett eftertraktat pysljud bl.a som man inte får från orginalet.
    Sen så ger det väll 3-5 Hk mer om jag fått rätt info. från andra!

    //Jonas
    då borde det altså vara mer värt med ett sådant en ett "öppet" som inte verkar vara speciellt omtyckt här på forumet!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Re: Filter!

    Citat Ursprungligen postat av maiky
    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Jag har insats i min 9-3:a
    Det blir ju ett eftertraktat pysljud bl.a som man inte får från orginalet.
    Sen så ger det väll 3-5 Hk mer om jag fått rätt info. från andra!

    //Jonas
    då borde det altså vara mer värt med ett sådant en ett "öppet" som inte verkar vara speciellt omtyckt här på forumet!
    Skulle jag villja säga, ja. Är kanon nöjd med mitt. Plus att jag inte ens har behövt göra rent mitt efter 1000 körda mil, det var knappt skitet alls då jag gjorde min service på Speedparts. Öppet är det många som är emot och vissa inte. jag säger antingen eller. Men att det funkar lika bra med insats

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Har ett öppet nu från JR men är lite orolig för nackdelarna som några påpekar.


    Men som sagt, vad mer är det skillnad mellan orginal och orginal med insatsfilter från t.ex. JR???

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    !

    Alltså, jag har haft mitt i ett år nu snart. Det bara sitter där och man tänker inte så mycket på dess faktorer efter ett tag. men om du ska trimma bilen så byter det ut orginalet till instas. Så det är alltid bra att ha det redan från början då. Men det är lite pys och mer hk. Finns säkrt små saker som inte har någon större betydelse än så. Men införskaffa ett sådant i ställer för öppet.

    // Jonas

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Skippa allt vad "sportfilter" heter, byt till dieselsnok istället.

  8. #8
    Jag kör med JR insatsfilter & Har man mer en steg 1 bör man nog tänka på nått som andas lite mer än org.

    Jag rengör & smörjer in filtret i samband med oljeservice (500 - 1000 mil) Jag använder JR Filter recharger..Mkt nöjd

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av Danne*Saab
    Jag kör med JR insatsfilter & Har man mer en steg 1 bör man nog tänka på nått som andas lite mer än org.

    Jag rengör & smörjer in filtret i samband med oljeservice (500 - 1000 mil) Jag använder JR Filter recharger..Mkt nöjd
    Ja! En modifierad burk med orginalfilter räcker till 300hk

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 232
    Medlem#
    13784

    Re: Filter!

    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Plus att jag inte ens har behövt göra rent mitt efter 1000 körda mil, det var knappt skitet alls då jag gjorde min service på Speedparts.

    Och du blev inte orolig då? Om filtret inte är skitet alls, så betyder det ju bara en sak, nämligen att skiten passerar rätt igenom det och in i motorn istället för att fastna i filtret... Ju skitigare filter efter 1000 mil, desto effektivare rening (förstås).

    Din upplevelse är snarast ett bevis för det som öppenfilterskritikerna påstår... nämligen att det renar för dåligt!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521
    Det vill jag väll inte påstå att det är sämre än ett öppet. Men Det var ikke så sketet att det behövdes göras rent. Insats behövs Helt klrt inte göras renare lika ofta som ett öppet. Plus att jag hade märkt om skiten hade passerat filtret i stället för att fastna på filtret. Detta har ju inte kört med det heller under den fin dammiga sommar tiden som nu kommer. Då lär jag göra rent det oftare för att få bort den slags dammen som uppkommer då sommaren är kommen.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798

    Re: Filter!

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Plus att jag inte ens har behövt göra rent mitt efter 1000 körda mil, det var knappt skitet alls då jag gjorde min service på Speedparts.

    Och du blev inte orolig då? Om filtret inte är skitet alls, så betyder det ju bara en sak, nämligen att skiten passerar rätt igenom det och in i motorn istället för att fastna i filtret... Ju skitigare filter efter 1000 mil, desto effektivare rening (förstås).

    Din upplevelse är snarast ett bevis för det som öppenfilterskritikerna påstår... nämligen att det renar för dåligt!
    Reningsgraden på ett bra sportluftfilter är ca 98%. Sämre än ett bra pappersfilter men inte heller någon katastrof när det gäller reningen.

    Hur skitigt ett filter blir beror mycket på vart luftintaget på bilen sitter och var man kör. Rengör man filterna med en intervall på ca 1000 mil så ska filtret inte ha hunnit bli så skitigt, även pappersfilter är förhållandevis rena när de gått såpass lite. Rengör man filtret så brukar man dock kunna notera att vattnet man sköljer med blir ganska smutsigt.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    168
    Hur vet man vad som är ett bra sportluftfilter eller inte då???

    Tips på test?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987

    Re: Filter!

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Plus att jag inte ens har behövt göra rent mitt efter 1000 körda mil, det var knappt skitet alls då jag gjorde min service på Speedparts.

    Och du blev inte orolig då? Om filtret inte är skitet alls, så betyder det ju bara en sak, nämligen att skiten passerar rätt igenom det och in i motorn istället för att fastna i filtret... Ju skitigare filter efter 1000 mil, desto effektivare rening (förstås).

    Din upplevelse är snarast ett bevis för det som öppenfilterskritikerna påstår... nämligen att det renar för dåligt!
    Reningsgraden på ett bra sportluftfilter är ca 98%. Sämre än ett bra pappersfilter men inte heller någon katastrof när det gäller reningen.

    Hur skitigt ett filter blir beror mycket på vart luftintaget på bilen sitter och var man kör. Rengör man filterna med en intervall på ca 1000 mil så ska filtret inte ha hunnit bli så skitigt, även pappersfilter är förhållandevis rena när de gått såpass lite. Rengör man filtret så brukar man dock kunna notera att vattnet man sköljer med blir ganska smutsigt.
    OM reningen skulle vara 98% av ett orginalfilters så kan genomflödet endast vara 2% bättre(möjligt någon procentenhet mer)

    Finns ingen anledning att utsätta turbo,ventiler,lopp osv för en massa skit i onödan. En borrad burk eller en burk med ett större inloppsrör kombinerat med ett orginalfilter ÄR det bästa. Räcker som sagt till 300 hk+

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Plus att jag inte ens har behövt göra rent mitt efter 1000 körda mil, det var knappt skitet alls då jag gjorde min service på Speedparts.

    Och du blev inte orolig då? Om filtret inte är skitet alls, så betyder det ju bara en sak, nämligen att skiten passerar rätt igenom det och in i motorn istället för att fastna i filtret... Ju skitigare filter efter 1000 mil, desto effektivare rening (förstås).

    Din upplevelse är snarast ett bevis för det som öppenfilterskritikerna påstår... nämligen att det renar för dåligt!
    Reningsgraden på ett bra sportluftfilter är ca 98%. Sämre än ett bra pappersfilter men inte heller någon katastrof när det gäller reningen.

    Hur skitigt ett filter blir beror mycket på vart luftintaget på bilen sitter och var man kör. Rengör man filterna med en intervall på ca 1000 mil så ska filtret inte ha hunnit bli så skitigt, även pappersfilter är förhållandevis rena när de gått såpass lite. Rengör man filtret så brukar man dock kunna notera att vattnet man sköljer med blir ganska smutsigt.
    OM reningen skulle vara 98% av ett orginalfilters så kan genomflödet endast vara 2% bättre(möjligt någon procentenhet mer)

    Finns ingen anledning att utsätta turbo,ventiler,lopp osv för en massa skit i onödan. En borrad burk eller en burk med ett större inloppsrör kombinerat med ett orginalfilter ÄR det bästa. Räcker som sagt till 300 hk+
    Jag sa aldrig att reningen är 98% av ett originalfilters, reningen är ca 98%. Alltså, den fångar upp 98% av allt skräp filtret utsätts för. Detta mäts enligt standardiserade mätmetoder.

    Flödet genom ett filter är alltid beroende på motorn. Vad som är frågan är hur högt tryckfallet över filtret är vid aktuellt flöde. Sportluftfilter har ett lägre tryckfall vid ett givet flöde och utloppsluften är även något mindre turbulent.

    Reningsgrad och tryckfall är sedan inte någon form av balansakt där ett visst procenttal sämre rening innebär en sänkning av tryckfallet med motsvarande procenttal.

    De flesta luftfilter har en reningsgrad på 90-99,9%, ett sportfilter av K&N typ ligger på ca 98% medans ett bra pappersfilter kan ligga uppåt 99,9%. Om man är villig att offra denna skillnad i reningsgrad mot ett lägre tryckfall över filtret är upp till var och en. I regel är dock insuget mer restriktivt än själva filtret, så vill man ha lågt tryckfall så bör man egentligen göra mer än att byta ut filtret. Tänk dock på att luftintagets placering påverkar hur skitig insugsluften är (och även tryck och temperatur hos insugsluften). Borrar man hål i burken och kör med original filter kan alltså även detta leda till att motorn drar i sig mer smuts.

    Citat Ursprungligen postat av AcidSleeper
    Hur vet man vad som är ett bra sportluftfilter eller inte då???

    Tips på test?
    En seriös tillverkare har i regel data på vilken reningsgrad ett filter har enligt de standardiserade tester som finns. Generellt så brukar de stora märken som används av tävlingsstallen vara seriösa. När det gäller tryckfall och turbulens så finns det speciell mätutrustning för detta, och det har tidigare funnits några bra tester att hitta på internet där man använt riktig testutrustning för att prova ett flertal olika filter.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    1) Du kan inte öka genomsläppet genom en viss bestämd area utan att minska reningen. Ponera att ett orginalfilter renar upp till 99% av den genomströmmande luften kontra ett sportfilter som renar 98%. Skillnaden i flöde mellan filtrena blir således densamma som skillnaden i rening dvs 1%.
    Dvs högst försummbar. Dock är inte utvecklingen linjär, utan vid en viss genomströmmning tappar orginalfiltret(över ca 300hk).
    Problematiken ligger dock i att de sk "openair filtrerna" ofta är mer av form än funktion. Sedan skall vi icke förglömma denna förbenade filterolja


    2)Borrning av luftburk kan visserligen leda till en ökad temperatur på insugsluften, dock blir inte reningen av densamma försämmrad. Då filtret har sin givna reningsgrad oavsett hur mycket skit den utsätts för, nackdelen kan dock vara att bytesintervallen förkortas.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    1) Du kan inte öka genomsläppet genom en viss bestämd area utan att minska reningen. Ponera att ett orginalfilter renar upp till 99% av den genomströmmande luften kontra ett sportfilter som renar 98%. Skillnaden i flöde mellan filtrena blir således densamma som skillnaden i rening dvs 1%.
    Dvs högst försummbar. Dock är inte utvecklingen linjär, utan vid en viss genomströmmning tappar orginalfiltret(över ca 300hk).
    Problematiken ligger dock i att de sk "openair filtrerna" ofta är mer av form än funktion. Sedan skall vi icke förglömma denna förbenade filterolja
    Nej, det fungerar inte på det viset. Som jag sa tidigare så är det ingen balansakt mellan filtrering och tryckfall (flödet påverkas av tryckfallet men är inte direkt beroende av filtret)

    I oljade filter så är det själva oljan som utgör en stor del av reningsfunktionen så den får man inte köra utan. Såvida man inte oljar som en idiot så blir oljan dessutom kvar i filtret och om oljan mot förmodan skulle hamna på luftmassmätaren så går de att rengöra (luftmassmätare brukar upphöra att fungera av andra orsaker).

    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    2)Borrning av luftburk kan visserligen leda till en ökad temperatur på insugsluften, dock blir inte reningen av densamma försämmrad. Då filtret har sin givna reningsgrad oavsett hur mycket skit den utsätts för, nackdelen kan dock vara att bytesintervallen förkortas.
    Om vi ex. utgår från att reningsgraden är konstant på 99%. Ökar mängen insläppt smuts från ex. 100 gram till 200 gram så ökar mängden smuts som tar in sig i motorn från 1 gram till 2 gram.

    Reningsgraden varierar också något under ett filters livslängd.

Liknande ämnen

  1. Fabrikat på orginalfilter? OG9-5
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 12:38
  2. Skillnad mellan 9-5 2,3t och 2,3T
    Av Gizze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 22:00
  3. [LÖST] Skillnad mellan 2.0t och 2.3t, B205 vs B235
    Av saablar_9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 19:21
  4. Vad är det för skillnad mellan 2,3T 170 HK och 2,3T 200 HK
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •