Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Original kobra vs eftermarknads?

  1. #1

    Original kobra vs eftermarknads?

    Hallå! Har bara en liten fråga ang hur stor skillnaden blir mellan min original kobra och denna som SP och MT säljer? http://www.blocket.se/vi/11798859.htm?ca=23_11_s

    Bilen är en 9-3 Aero -02 steg3
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag är tveksam. Om man tittar på röret ner mot turbon så blir den ju lika "tjock" där som ett orginalrör. Jag tror inte det gör speciellt mycket extra alls, om något. Dessutom är ju orginalkobran anpassad för att få rätt venturi-effekt för att suga i vevhusventen. Jag föreställer mig att SAAB inte bara slängde på ett rör utan att testa lite. Med tanke på hur viktig vevhusvetnen är på T7-motorer så skulle jag tveka att sätta på annat än orginalrör.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag är tveksam. Om man tittar på röret ner mot turbon så blir den ju lika "tjock" där som ett orginalrör. Jag tror inte det gör speciellt mycket extra alls, om något. Dessutom är ju orginalkobran anpassad för att få rätt venturi-effekt för att suga i vevhusventen. Jag föreställer mig att SAAB inte bara slängde på ett rör utan att testa lite. Med tanke på hur viktig vevhusvetnen är på T7-motorer så skulle jag tveka att sätta på annat än orginalrör.
    Jo, visst gör eftermarknadskobrorna nytta alltid. Exakt hur mycket beror naturligtvis på specen på hårdvaran i övrigt.

    Mest kostnadseffektivt torde i dagsläget absolut vara en kungskobra med anpassat kompressorhus.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Kobra TD04?
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 21:55
  2. Kobra på trubbnoshus
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 16:49
  3. egengjord kobra
    Av wuffee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 21:39
  4. Byta kobra på en 9-3 t5.
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 23:12
  5. Hemmapulad kobra =)
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 08:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •