Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Manuell eller automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    65

    Manuell eller automat

    Kollat lite på en 9-5:a minst en 2.3T vet ej om man ska ha en automat eller manuell? tänkte få mer Hp i den så lite osäker på automaten så den inte rasar hur mycke tål den? nån som vet?
    Pontiac Gto R-A III Conv -70

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Det är vridet som gör att momentomvandlaren tar stryk.
    420-440nm verkar dom flesta vara överens om som övre gräns vid "normala" oljebytarintervaller.

    Tätare intervaller verkar vara lösningen på detta "problem"!

    Finns folk som kör 450-500nm också, men då byter dom olja i automaten var 500:e mil typ.

    OBS! Detta är inga praktiska erfarenhetr från mej, utan bara "hörsägen" härifrån.

    MVH
    Swed

    EDIT: Underbart med automat, och försumbart långsamare (om något) i praktiken.
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Vet inte vad du har för referenser men Saabs automat är ganska ryckig och seg, men kan man stå ut med det så hade jag lätt valt automaten.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Saabs automat är ganska ryckig och seg
    Håller inte alls med!
    Min förra tjänstebil var en BMW 530iA -01, och den var visserligen snäppet bättre, men jämfört med bilar i samma prisklass tycker jag SAAB's är mycket bra.

    Ryckig ska den inte vara om den är i bra skick, inkl. ventilpaketet.
    Seg, är i mina ögon en definitionsfråga, men jag tycker som sagt att den är mycket bra för sin prisklass.

    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    65
    har hittat en -99:a 2.3t med automat och en -00:a 2.3t med manuell. snacka om jag är splittrad. men klart skönt med automat. men som sagt orginal är dom inte kul. så man e splittrad på villken som man ska ha.

    Kollat på ett maptune steg 3 till den men det står inget om automat i deras text.
    Pontiac Gto R-A III Conv -70

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av bandit
    har hittat en -99:a 2.3t med automat och en -00:a 2.3t med manuell. snacka om jag är splittrad. men klart skönt med automat. men som sagt orginal är dom inte kul. så man e splittrad på villken som man ska ha.

    Kollat på ett maptune steg 3 till den men det står inget om automat i deras text.
    Citat Ursprungligen postat av Maptun
    Bilar med Automatlåda
    För att inte påfresta automatlådan onödigt mycket har vi valt att begränsa vridmomentet till 400 Nm.

    Maxeffekten kommer vara samma som för de manuella, det är bara vridmomentet i mellanregistret som är begränsat.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040
    Jag kör Aero automat och tycker det funkar kanon. Tycker inte att den är ryckig eller seg utan den växlar fint å mjukt efter 19000 mil. Dessutom är den faktiskt väldigt snål, särskilt på landsväg. Vilken manuell låda ligger på 1900 rpm i 110?

    Chip från Speedparts sitter i.

    Tycker du ska satsa på automat, att rycka å slita i en spak är omodernt...
    Gone country....

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Automat är för dem som inte gillar att aktivt köra bil, vi andra som kan köra, vi väljer manuellt....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040
    Hehe jag kan nog köra aktivt jag med... ska vi rejsa? haha
    Gone country....

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Automat är för dem som inte gillar att aktivt köra bil, vi andra som kan köra, vi väljer manuellt....
    Konstigt att i princip samtliga sport- och tävlingsbilar har paddelväxling numera...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Automat är för dem som inte gillar att aktivt köra bil, vi andra som kan köra, vi väljer manuellt....
    Konstigt att i princip samtliga sport- och tävlingsbilar har paddelväxling numera...

    Mvh

    KK
    Ja och när de kör in i depå växlar de från "SPORT" läget till "KOMFORTLÄGET"

    Grejen med manuell är att DU väljer vilken växel som du vill ha. Ingen väljer åt dig. DU bestämmer och kontrollerar din bil, ingen annan.
    Men för er som vill att bilen skall bestämma hur du skall köra så funkar väl en automat.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Grejen med manuell är att DU väljer vilken växel som du vill ha. Ingen väljer åt dig. DU bestämmer och kontrollerar din bil, ingen annan.
    Men för er som vill att bilen skall bestämma hur du skall köra så funkar väl en automat.
    Vilken tur att det finns sentronic , för då kan man välja växel manuellt med paddlarna.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Automat är ju bra om man vill åka omkring och spola bort massa drivmedel i onödan.
    Visst, automat ÄR bekvämt, men nackdelarna är för många. Törstigare och slöare än den manuella varianten är tillräckligt för att jag ska välja bort dom iallafall.
    Men har du obegränsat bensinkonto och enbart ska köra stadskörning och sitta i kö flera timmar om dagen skulle jag välja automat, inte annars.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Automat är för dem som inte gillar att aktivt köra bil, vi andra som kan köra, vi väljer manuellt....
    Konstigt att i princip samtliga sport- och tävlingsbilar har paddelväxling numera...

    Mvh

    KK
    Ja och när de kör in i depå växlar de från "SPORT" läget till "KOMFORTLÄGET"

    Grejen med manuell är att DU väljer vilken växel som du vill ha. Ingen väljer åt dig. DU bestämmer och kontrollerar din bil, ingen annan.
    Men för er som vill att bilen skall bestämma hur du skall köra så funkar väl en automat.
    Måste vara skönt att kunna bestämma att kunna lägga i ettan i 90
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Visst, automat ÄR bekvämt, men nackdelarna är för många. Törstigare och slöare än den manuella varianten är tillräckligt för att jag ska välja bort dom iallafall.
    Men har du obegränsat bensinkonto och enbart ska köra stadskörning och sitta i kö flera timmar om dagen skulle jag välja automat, inte annars.
    Törstigare ja, men slöare? Knappast. Du har uppenbarligen aldrig åkt med i en vässad 9-5 Aero automat. With all due respect, men ytterst få förare klarar av att växla så snabbt och optimalt som automatlådan gör. De känns ofta slöare eftersom vridet är lägre på dem än de manuella syskonen, men när man väl får in lite mos i maskin så lovar jag att den skillnaden är borta. 0-100 km/h under 6 blankt med en 9-5 SC är fullt möjligt på gata.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av ByggareB
    Vet inte vad du har för referenser men Saabs automat är ganska ryckig och seg, men kan man stå ut med det så hade jag lätt valt automaten.
    Njae, jag är inte sen att kritisera Saab när de förtjänar kritik men automatlådan i min cab är silkeslen i växlingarna. Den nya Mercedes C-klass jag körde häromdan (med stjärnan i fronten) hade en fruktansvärd automatlåda i jämförelse som inte alls lirade ihop med bilen.

    Tryckte man till på gasen snabbt i Mercan och bromsade så kunde man få obehagliga sparkar i ryggen av lådan som inte hann med och bara slängde i växlarna. Detta har jag aldrig upplevt i min Saab.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Är själv "uppväxt" med automat och har haft det på mina två första bilar.
    Saknar det knappt ett dugg sen jag bytte till manuell...
    9-3 SC Aero 07

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    395
    Jag har ju en manuell och en aut. SAAB, och jag kommer aldrig att köpa en manuell SAAB igen.

    Har även haft både manuell och aut. BMW 5-serie, och även där är aut. tveklöst bättre i mina ögon.

    Däremot om vi pratar japanska småbilar typ Mazda 323, skulle nog även jag välja manuell.


    MVH
    Swed
    9-5 Aero aut. SC -02 Nordic Steg3
    mer info om 9-5:an
    Renault Megane 1,6 16V -03 (0,62 till och från jobbet! ;o)

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 168
    Jag har ocså en av varje

    Automaten är ju självklart mer komfort och den tar jag när det blir "finåkning", stadskörning, semester mm.

    Den manuella kör jag mest och jag är glad att ha den när det måste gå undan lite mer än vanligt.

    Så valet?

    Ja, vad är viktigt för dig?
    ESP

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Visst, automat ÄR bekvämt, men nackdelarna är för många. Törstigare och slöare än den manuella varianten är tillräckligt för att jag ska välja bort dom iallafall.
    Men har du obegränsat bensinkonto och enbart ska köra stadskörning och sitta i kö flera timmar om dagen skulle jag välja automat, inte annars.
    Törstigare ja, men slöare? Knappast. Du har uppenbarligen aldrig åkt med i en vässad 9-5 Aero automat. With all due respect, men ytterst få förare klarar av att växla så snabbt och optimalt som automatlådan gör. De känns ofta slöare eftersom vridet är lägre på dem än de manuella syskonen, men när man väl får in lite mos i maskin så lovar jag att den skillnaden är borta. 0-100 km/h under 6 blankt med en 9-5 SC är fullt möjligt på gata.

    Mvh

    KK
    Du kan väl inte kasta in vässade bilar i jämförelsen? Kolla på originaltiderna istället så ser du att Saabs automatbilar är hopplöst slöa i jämförelse med de manuella. Men visst kan man trimma allting, finns många Volvo 240 som går som fan, men jag skulle inte säga att de generellt sett är snabba.
    2007 9-3 Aero 2,8T

Liknande ämnen

  1. Automat eller manuell OG9-5
    Av Allan K i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2021-03-10, 20:16
  2. manuell eller automat?
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:20
  3. 9-5 2,3 02-03 automat eller manuell?
    Av Marcus J i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 19:09
  4. vad har ni, automat eller manuell?
    Av fejjn i forum Allmänt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 13:38
  5. Automat eller manuell?
    Av Silverpilen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 00:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •