Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kylfläkt går vid kall 9000-motor?

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Kylfläkt går vid kall 9000-motor?

    Hej!

    Jag bytte till ny beg backspegel idag, då "någon" trashat den gamla vid inbackning i garaget...



    ... vid arbetet framkom dock att motorns kylfläkt går igång så fort tändningen slås på men motorn är hur kall som helst. Sedan går fläkten sina vanliga typ fem minuter och stängs därefter av. Vid körning av bilen tycks fläkten snurra precis hela tiden, samtidigt som tempmätaren har hyss för sig - ibland stendöd i botten, ibland reser den på sig till halv åtta bara för att ramla ner igen minuten senare.

    Något är alltså fel, och själv begriper jag inte vad..... hjälp mina två grå på traven?

    /J.... och det gäller alltså 9000 -96 B234L.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Uuypp...

    Någon borde i alla fall kunna berätta vad/vem som bestämmer när fläkten skall gå? Är det styrdonet?

    Det sitter ju uppenbarligen ingen strömställare i kylaren på dessa modeller.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Uuypp...

    Någon borde i alla fall kunna berätta vad/vem som bestämmer när fläkten skall gå? Är det styrdonet?

    Det sitter ju uppenbarligen ingen strömställare i kylaren på dessa modeller.

    /J

    Hej

    Det är din tempgivare som har gått sönder.
    Finns en säkerhets funktion som gör att fläkten går.
    Tempgivaren är den som sitter i toppen.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Ahjerne
    Det är din tempgivare som har gått sönder.
    Finns en säkerhets funktion som gör att fläkten går.
    Tempgivaren är den som sitter i toppen.
    Tack. Jag lurade lite på den givaren men var osäker på vilken relation den hade med elfläkten. Dessutom har jag under några års tid bytt nämnda givare två gånger i annat felsökningssyfte, sannolikt var det inget fel på någon av dem. Är ju inte så mycket i givaren som kan paja tycker man.

    Men men, det tycks som att det är relevant att byta den i detta fall.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    17
    Jag har samma fel på min, hjälpte det att byta tempgivaren?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av DiAlbo
    Jag har samma fel på min, hjälpte det att byta tempgivaren?
    Tilläggas kan att kylfläkten på en 9000 även kan/skall gå vid kall motor om det tex är fuktigt så att AC:n går för att torka kupéluften. Detta för att få luftcirkulation genom kondensorn.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av DiAlbo
    Jag har samma fel på min, hjälpte det att byta tempgivaren?
    Tilläggas kan att kylfläkten på en 9000 även kan/skall gå vid kall motor om det tex är fuktigt så att AC:n går för att torka kupéluften. Detta för att få luftcirkulation genom kondensorn.
    Hur känner ACC´n av att kupéluften är fuktig? och var i så fall sitter "hygrometern"?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Hur känner ACC´n av att kupéluften är fuktig? och var i så fall sitter "hygrometern"?
    Kanske genade lite i mitt svar; jag menar helt enkelt att ACC:n kör kompressorn även vid låg utetemperatur och att avsikten med detta är att torka luften, inte att man torkar utifrån en uppmätt luftfuktighet.
    Jag tror faktiskt att detta framgår av instruktionsboken men är inte helt säker på det.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Hur känner ACC´n av att kupéluften är fuktig? och var i så fall sitter "hygrometern"?
    Kanske genade lite i mitt svar; jag menar helt enkelt att ACC:n kör kompressorn även vid låg utetemperatur och att avsikten med detta är att torka luften, inte att man torkar utifrån en uppmätt luftfuktighet.
    Jag tror faktiskt att detta framgår av instruktionsboken men är inte helt säker på det.
    Jag har funderat på hur ACC´n vet när den ska sparka igång AC-kompressorn? Jag har märkt nu under hösten att AC-pumpen brukar gå lite från och till även när det är klart under 10gr ute. Och varför gör den det? Jag behöver ju ingen kyla just då.
    Tror det var "Aeronorpan" som skrev något om att AC-pumpen laddar förångaren med kyla ända tills frostvakten slår ifrån även när det är kallgrader ute. Och det är väl så att all luft går genom förångaren där den kyls av och eventuell fukt kondenseras. Därefter är det blandningsspjället som ställer in rätt temperatur beroende på vad man ställt in för temp på ACC-panelen. Det kanske är därför all ingående luft lämnar sin fukt i förångaren med automatik.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Tilläggas kan att tryckbrytaren i AC-systemet sparkar igång motorns kylfläkt när trycket överstiger 15 bar - även vid kall motor.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    17
    Men min tempmätare visar alltid för lite, jag körde 10 mil och den låg lite över det blåa. Så det måste vara tempgivaren isåfall?

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av DiAlbo
    Jag har samma fel på min, hjälpte det att byta tempgivaren?
    Ja, direkt efter betedde sig fläkten som den skall. Från 1996 års 9000 är det denna givare som är styrdonet behjälplig när fläkten ska gå eller ej.

    Dock kör jag som vanligt med maxtemp "kl 20:30", men det beror på att jag ännu inte orkat riva panelen och göra "The 9000 gauge fix" som finns länkat till här på forumet nånstans. Jag har den utprintad på papper men det är inspirationen som fattas, läser bara Camaro-tidningar numera.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av DiAlbo
    Men min tempmätare visar alltid för lite, jag körde 10 mil och den låg lite över det blåa. Så det måste vara tempgivaren isåfall?
    Om detta symptom uppstår vid denna årstid skulle jag nog sätta en peng på defekt termostat i första hand även om det naturligtvis också kan vara fel på tempgivaren.
    Själv hade jag fel på båda samtidigt för ett antal år sedan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av DiAlbo
    Jag har samma fel på min, hjälpte det att byta tempgivaren?
    Ja, direkt efter betedde sig fläkten som den skall. Från 1996 års 9000 är det denna givare som är styrdonet behjälplig när fläkten ska gå eller ej.

    Dock kör jag som vanligt med maxtemp "kl 20:30", men det beror på att jag ännu inte orkat riva panelen och göra "The 9000 gauge fix" som finns länkat till här på forumet nånstans. Jag har den utprintad på papper men det är inspirationen som fattas, läser bara Camaro-tidningar numera.

    /J
    Här är länken som du troligen menade: http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

Liknande ämnen

  1. 9000 csi 2,3t går knappt på tomgång(kall motor)
    Av JkpgMackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 11:07
  2. 9000 cs 2,3t svårstartad vid kall motor.
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •