Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilket trim ska jag köpa till en saab 9-3 sport vector 2.0??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    40

    Vilket trim ska jag köpa till en saab 9-3 sport vector 2.0??

    Vill köpa ett billigt som kan ge de 175 kusarna en vitaminkur. bilen är en 03
    tacksam för svar

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Varför inte kolla med Nordic eller Maptun

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Varför inte kolla med Nordic eller Maptun

    /F


    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Nordic Maptun BSR och Hirsch är väl de som kan förse dig med trim till den bilen vad jag vet? Bara att kolla deras hemsidor. Alla utom Hirsch ger rabatt till klubbmedlemmar.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Jag hade en 9-3ss 1.8t -03 som jag hade BSR steg 1 på. Jag var väldigt nöjd med resultatet. Bilen var väldigt stark från drygt 1000 rpm och det känndes som det satt en stor sugmotor under huven.
    Nu har jag bytt till en 9-3ss 1.8t -07 som i går var inne på Biva i Linköping för en Hirsch steg 1 uppgradering med tillhörande registreringsbesiktning. Nu är det inte helt lätt att göra en jämförelse eftersom 07:an går bättre orginal (mjukare gång och rundare motorljud)
    än 03:an. Men, de 10 hk som skiljer på pappret märks överhuvudtaget inte. Hirschen är nog väl så snabb och känns kanske lite rappare. Dessutom går motorn mjukare, men det kan som sagt vara skillnaden i årsmodell snarare än trimmfirma som gör det.
    Däremot laddade min BSR bil lite mer på låga varv och känndes lite starkare mellan 1200 och 1700 varv.
    Nu har jag kört väldigt lite med Hirsch uppgraderingen, men känslan jag har är att BSR pumpade in mer bränsle vid fullgas då bensinförbrukningen steg märkbart på SID, men det kan jag inte se nu så Hirsch kanske är lite effektivare med de dyra dropparna (detta kan givetvis vara en årsmodellsskillnad med).
    Jag tror att du kommer att bli nöjd oavsätt vilket steg 1 som du väljer.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    222
    Var i Norrköping och petade i ett steg 1 i min 9-3 SS 2.0t Vector för några veckor sedan.
    Individuellt utformat för just min kärra med ändrade kurvor, men tveka inte längre nu. Du får en "ny" bil! Ångrar att jag väntade 1 år på att göra det.
    Nackdelen är att mycket vill ha mer

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Jag har en 9-3 ss med nordic steg 1 som ger 210 hk och 320 nm. På lågvarv är den bara marginellt snabbare mot förut men efter 3000 varv märks en markant skillnad. Karaktären blev mycket "sportigare" och på något vis blev även motorgången mer harmonisk.

    Jag hade BSR-chip i min förra bil och karaktären var precis som janny_9-3ss beskriver, dvs väldigt mycket vridmoment på låga varv. Jag var väldigt nöjd med det också.

    Du blir nöjd vilket du än väljer, Välj det som passar din körstil bäst. Ring också och prata med firman där du ska trimma så får du kanske en känsla av vilken firma du ska välja.

    Det skulle vara intressant att höra från någon med Maptunchip på en 1.8t eller 2.0t vad dom tycker om det. Då har vi fått med alla "stora" chipfirmor.

  8. #8
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av janny_9-3ss
    Nu har jag bytt till en 9-3ss 1.8t -07 som i går var inne på Biva i Linköping för en Hirsch steg 1 uppgradering med tillhörande registreringsbesiktning. Nu är det inte helt lätt att göra en jämförelse eftersom 07:an går bättre orginal (mjukare gång och rundare motorljud)
    än 03:an. Men, de 10 hk som skiljer på pappret märks överhuvudtaget inte. Hirschen är nog väl så snabb och känns kanske lite rappare. Dessutom går motorn mjukare, men det kan som sagt vara skillnaden i årsmodell snarare än trimmfirma som gör det.
    Du bör ha en effektökning på 45 hk snarare än 10 hk mde Hirsch steg 1 i en 1,8t.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av janny_9-3ss
    Nu har jag bytt till en 9-3ss 1.8t -07 som i går var inne på Biva i Linköping för en Hirsch steg 1 uppgradering med tillhörande registreringsbesiktning. Nu är det inte helt lätt att göra en jämförelse eftersom 07:an går bättre orginal (mjukare gång och rundare motorljud)
    än 03:an. Men, de 10 hk som skiljer på pappret märks överhuvudtaget inte. Hirschen är nog väl så snabb och känns kanske lite rappare. Dessutom går motorn mjukare, men det kan som sagt vara skillnaden i årsmodell snarare än trimmfirma som gör det.
    Du bör ha en effektökning på 45 hk snarare än 10 hk mde Hirsch steg 1 i en 1,8t.
    janny_9-3ss menar nog att de 10 hk som skiljer på papperet mellan BSR och Hirsch inte märks i verkligheten.

  10. #10
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Corduroy
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av janny_9-3ss
    Nu har jag bytt till en 9-3ss 1.8t -07 som i går var inne på Biva i Linköping för en Hirsch steg 1 uppgradering med tillhörande registreringsbesiktning. Nu är det inte helt lätt att göra en jämförelse eftersom 07:an går bättre orginal (mjukare gång och rundare motorljud)
    än 03:an. Men, de 10 hk som skiljer på pappret märks överhuvudtaget inte. Hirschen är nog väl så snabb och känns kanske lite rappare. Dessutom går motorn mjukare, men det kan som sagt vara skillnaden i årsmodell snarare än trimmfirma som gör det.
    Du bör ha en effektökning på 45 hk snarare än 10 hk mde Hirsch steg 1 i en 1,8t.
    janny_9-3ss menar nog att de 10 hk som skiljer på papperet mellan BSR och Hirsch inte märks i verkligheten.
    Givetvis. Dags att dricka kaffe.

Liknande ämnen

  1. Vilket trim ska man köpa om Nordic gått i konkurs?
    Av mrjb i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 02:38
  2. SAAB 9-5 Vector Sport 2,3t Automat?
    Av Errka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 22:30
  3. pris saab 93 03 sport vector???
    Av greed i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 12:45
  4. Köpa Högtalar paket till saab 900i Vilket?
    Av Nixta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •