Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: nordic steg 2 till 3.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74

    nordic steg 2 till 3.

    Har för tillfället ett steg 2 (nordic) till min 93-99 ltt. o har lite funderingar på ett steg 3´o då till frågan. va är det dom byter mer än programvaran? ja har ett 3" från turbon med rejckatt o mv + slangar är monterat sedan steg 2, o sportluftfilter sitter på. är det nått mer dom gör? mvh joakim

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Modifierad wastegate är det på T5 steg3

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm/Hässelby
    Inlägg
    118
    Tips är ju att gå in på deras hemsida och kolla vad skillnaderna är om du inte får klarhet i vad som skiljer så kan du ju alltid ringa/Maila så får du säkert ett pris på vad det kostar att gå från steg 2 till steg 3

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74
    Ok tack! men då borde det inte va så dyrt heller fast är lite negativ att lådan o koppling håller så bra fast det är ju inte så stor skillnad på steg 2o 3, effekt messigt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Hej!

    Personligen hade jag inte lagt pengar på en uppgradering från steg 2 till steg 3 såvida det inte är till ett bra pris. Vet av egen erfarenhet att det blir ganska liten skillnad då en t25 lätt tröttnar...

    Ska du uppgradera så satsa på att byta turbo (ex till en 15t #5 eller #6) så får du betydligt roligare hästar för inte så fasligt mycket mer pengar.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Beroende på önskemål så monteras hårdare fjäder till wastegateklockan.
    Om inte redan 3,5 bars BTR är monterad så görs även det.

    Jag håller inte med Roijer. Tycker en uppgradering av mjukvaran absolut kan vara prisvärd om du redan har framröret. St3 brukar göra att bilen känns sportigare, med bättre flås på toppen.
    Be annars få provköra ett St3-program. Det brukar inte va några problem. Om du gillar det köper du, i annat fall får du tillbaka ditt gamla igen.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag håller inte med Roijer. Tycker en uppgradering av mjukvaran absolut kan vara prisvärd om du redan har framröret. St3 brukar göra att bilen känns sportigare, med bättre flås på toppen.
    Be annars få provköra ett St3-program. Det brukar inte va några problem. Om du gillar det köper du, i annat fall får du tillbaka ditt gamla igen.

    Mvh Stoffe
    Visst får man lite bättre flås. 100-150 kapades från 6,3 till 4,9 med moraklocka när jag gick från steg 2 till steg 3.

    Ett påställt steg 3 lämnar runt 270hk en bra dag, en 9-3 med 15t #5 280-290hk. Ofta finns ju färdiga program till denna kombination som är ganska så vanlig och därför kostar mjukvaran i princip lika mycket om man går upp på ett steg 3 som om man går upp på ett steg3+15t.

    Det jag ville komma fram till var att jag testat båda kombinationer, och en 15t-bil känns bra mycket rappare att köra och kostnaden för ett sådant aggregat begagnat är relativt låg.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    Det jag ville komma fram till var att jag testat båda kombinationer, och en 15t-bil känns bra mycket rappare att köra och kostnaden för ett sådant aggregat begagnat är relativt låg.
    Ja, det är absolut ingen dum idé ens sett till kostnaden. Har man de extra tusingarna så är det en prisvärd uppgradering.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74
    ok tack för svaren. skulle va intressant o byta turbo också. Men känns nästan som att en annan ic skulle va bra, o kanske en annan koppling o då kommer man ´ju upp i en annan prisklass =( men är väldigt sugen på lite mer kräm...

Liknande ämnen

  1. Nordic Steg 2 till en 9-3
    Av freddp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 18:44
  2. Erfarenhet av Nordic Uhr steg 2 till NG9-3 -03 2,0 Aut
    Av D-Dozer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:10
  3. Nordic steg 3 till 95 2,3 ltt -01???
    Av Laser i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 14:35
  4. Nordic Steg 1 till 93ss
    Av Micke ss aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •