Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Elfel (Batteriet laddar ut sig efter 2 dagar)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190

    Elfel (Batteriet laddar ut sig efter 2 dagar)

    Hej!

    Har en rätt nyköpt bil som nu tyvärr bråkar med mig =(

    För två veckor sedan hade jag inte kört den på ett tag. Och när jag skulle larma upp den hände absolut ingenting när jag tryckte på knappen. Konstigt tyckte jag men öppna med nyckeln och satte mig i stolen, vred om nyckeln, helt död! Laddade batteriet och sedan var det bara att tuta och köra. Men den laddar ur sig själv, 2 dagar tar det ungefär, sedan är den död igen. Har inte börjat felsöka någonstans då jag inte vet vart jag ska börja.

    Är tacksam för alla tips ni kan ge mig!

    Hälsningar Pontus

    Bilen i sign det gäller.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548
    Kolla hur mycket generatorn genererar, tror ca 13-14V är normalt.

    två dagar låter lite väl snabbt för att vara nån liten lamap eller så..

    Är det när du kör med bilen, eller är det när den har stått 2 dagar?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    batteriet är kanske dåligt?
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Det är när den stått två dagar. Generatorn laddar, för det räcker med att man startar bilen med startkablar, så laddar den upp sig. Går perfekt att starta den de närmaste timmarna efter man kört med den. Vill även minnas att det gick ett dygn en gång och det var inte några större problem då heller.

    Om batteriet vore dåligt? Laddar det verkligen ut sig så snabbt? Men det är klart, kan testa att byta med andra bilen och se bara.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av darude
    Om batteriet vore dåligt? Laddar det verkligen ut sig så snabbt? Men det är klart, kan testa att byta med andra bilen och se bara.
    Batteriet kan bli dåligt på kortare tid också.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    det är säkert nåt diodfel i generatorn, inte helt ovanligt. Då går strömmen bakvägen och är det rejält så brukar man ibland känna att höljet på generatorn är lite varmt.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Ett litet tips OM det skulle vara diodbryggan i generatorn som strular:
    Såg att du bor i Stockholm och inne på Fredsgatan i Vasastan finns det en verkstad som reparerar generatorer. Lämnade min där, fick tillbaka den efter 3 timmar och det kostade 500:-

    Kan rota fram telefonnumret om det skulle behövas.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av darude
    Det är när den stått två dagar. Generatorn laddar, för det räcker med att man startar bilen med startkablar, så laddar den upp sig. Går perfekt att starta den de närmaste timmarna efter man kört med den. Vill även minnas att det gick ett dygn en gång och det var inte några större problem då heller.

    Om batteriet vore dåligt? Laddar det verkligen ut sig så snabbt? Men det är klart, kan testa att byta med andra bilen och se bara.
    Om batteriet står helt urladdat korroderar det sönder på nolltid. Så det är möjligt att (men inte troligt) att det bara är batteriet. Även cellfel kan ge de symptom du beskriver. Så, ja, det kan vara batteriet.

    Börja med att först mäta hur mycket ström som bilen tar när den är avstängd, ligger det under 20 mA (efter 5 minuter från avslag) så kanske det bara är batteriet. I annat fall är nog det urladdade batteriet ett följdfel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    29
    nu kanske jag är helt åt helvete å cyklar men det är värt ett försök!

    har du bilstereo installerat i bilen med separat slutsteg? min bil laddade ur sig på c:a 2 dagar och efter jordens felsökande kom jag fram till att remotebanan i slutsteget brunnit vilket gjorde att det aldrig stängde av sig utan låg och drog tjuvström svårupptäckt speciellt om du byggt in steget.

    hoppas det löser sig för dig var bara en liten tanke som slog mig

    // B

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    34
    Ett sätt att felsöka och ta reda på vad det är som tjuvdrar ström är att ta bort en säkring och mäta strömåtgången i säkringssockeln och fortsätta så igenom alla säkringar, en efter en.

    Är det mycket ström som tjuvdras så brukar man märka det genom att det gnistrar lite vid berörd säkring.
    Saab 9-3 2,0T 1998
    ------------------------------
    // J

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Jag har nu haft batteriet ute ur bilen i 3 dagar efter det varit fulladdat och bilen startade direkt. Jag kan alltså konstatera att det är något som tjuvdrar ström, eller? Kan det vara så att om batteriet är dåligt räcker det med "normal standbyförbrukning" för att batteriet ska vara dött efter ett dygn?

    Bais: Jag har AS3 paketet så vet inte om det kan påverka. Dock kopplade jag ut både stereo och steget idag för att vara på den säkra sidan.

    93ss Daniel: Om det behövs kontaktar jag dig, tack för hjälpen

    Japp: Jag är absolut ingen elektriker och förstår mig inte riktigt på el alls, så jag förstår inte riktigt hur du menar? Om jag drar ut säkringen så kan väl ingen ström dras eftersom "apparaten" inte är länkad till batteriet? Hur ska jag då mäta? Förklara gärna för det verkar enkelt om jag nu skulle förstå.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av darude
    Jag har nu haft batteriet ute ur bilen i 3 dagar efter det varit fulladdat och bilen startade direkt. Jag kan alltså konstatera att det är något som tjuvdrar ström, eller? Kan det vara så att om batteriet är dåligt räcker det med "normal standbyförbrukning" för att batteriet ska vara dött efter ett dygn?
    Det är mindre sannolikt att det är batteriet som är dåligt, men det är inte uteslutet. Det finns fel som gör att kapaciteten på batteriet blir en bråkdel av det rätta, men oftast ger de dåligt med startström.

    Du måste mäta hur mycket ström bilen tar från batteriet för att kunna felsöka på något vettigt sätt. När du kopplat in din amperemätare, och om det visar sig att den drar alldeles för mycket, provar du att plocka bort säkringar tills du hittar vad som tjuvdrar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Måste köpa en amperemätare imorn då.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Det var slutsteget som drog ström. Slet ut sladden till det då jag inte orkade felsöka, och nu funkar allt annat som det skall.
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

Liknande ämnen

  1. batteriet laddar inte ibland efter tvätt
    Av -=Matte=- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 23:25
  2. 9-5 -03 drar ur batteriet (Elfel, hjälp!!!)
    Av jjizaguirre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •