Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Det susar i sä...kupén...

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Det susar i sä...kupén...

    Hej!

    Jag har ett irritierande sus/brus som påminner om generatorsur i kupén. Jag trodde först det var ett lager i ac-kompressorn men det låter lika mycket oavsett om acc:n är på eller av men å andra sidan snurrar väl kompressorn hela tiden...?

    Min Saab-verkstad trodde på kylvätskepumpen alt. ac-kompressorn men eftersom jag inte trodde att det var (eller rättare sagt hoppades på att det inte var) ac-kompressorn har jag nu bytt kylvätskepumpen. Det gjorde vare sig till eller från... Kanske blev det lite, lite bättre men det kan lika gärna vara önsketänkande.

    Jag har nu börjat fundera på om det här kan hänga ihop med ett annat problem jag har: Min bromspedal hänger sig ibland. Särskilt vid längre körning med farthållaren inkopplad. När jag behöver bromsa har det hänt att jag behövt trampa riktigt hårt på bromspedalen för att "få loss" den. Det känns ungefär som att bromservot slutat att fungera men att det "hoppar igång" igen när jag trampar på bromsen.

    Någon som har något att bidra med...?


    edit: Det gäller alltså min 9-3:a, se signaturen.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Jag har nu på egen hand listat ut att det är ac-kompressorn... Måste man byta hela kompressorn eller kan man - jag har för mig att jag läst det någonstans men minns inte vad det gällde - laga den...?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    ja det går att byta lagret i magnetkopplingen men man brukar behöva en del avdragare och likaledes verktyg att pressa dit det igen. Saab kan säkert göra det men vilken AC firma som helst har säkert prylar hemma och kan byta det.
    Förmodligen billigare än Saab dessutom.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Alltså, låter det i kupén eller i motorutrymmet?

    De flesta missljud från kupén på OG9-3 kommer från kupétempsensorn. Bara att blåsa ur med tryckluft, eller i värsta fall byta ut..

    Är det kompressorn så kan du ju prova att fylla på med ny olja/medium, eller kolla ifall det är remhjul/magnetkopplingen som är kass, kan man hitta riktigt billiga begagnade.

    Om nåt vent.galler i kupén är halvstängt så kan det bli en hemskt resonansljud i det också..

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Det susar i sä...kupén...

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Jag har nu börjat fundera på om det här kan hänga ihop med ett annat problem jag har: Min bromspedal hänger sig ibland. Särskilt vid längre körning med farthållaren inkopplad. När jag behöver bromsa har det hänt att jag behövt trampa riktigt hårt på bromspedalen för att "få loss" den. Det känns ungefär som att bromservot slutat att fungera men att det "hoppar igång" igen när jag trampar på bromsen.
    Det där låter som vacuum-läckage. När du släpper lasten på motorn så får du nytt fräscht vacuum från motorn. Backventil eller dåliga packningar, kanske?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Var sitter denna backventil..?

    Och tack för alla tips! Allt som gör en reparation billigare är goda nyheter!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Alltså, låter det i kupén eller i motorutrymmet?

    De flesta missljud från kupén på OG9-3 kommer från kupétempsensorn. Bara att blåsa ur med tryckluft, eller i värsta fall byta ut..

    Är det kompressorn så kan du ju prova att fylla på med ny olja/medium, eller kolla ifall det är remhjul/magnetkopplingen som är kass, kan man hitta riktigt billiga begagnade.

    Om nåt vent.galler i kupén är halvstängt så kan det bli en hemskt resonansljud i det också..
    Det låter i både kupén och motorummet men tydligast hörs det i kupén. Att det inte hörs lika tydligt i motorummet kan ju bero på att låter en massa annat där också.. Var sitter kupétemsensorn..? Och hur hänger den ihop med varvtalet på motorn...? Oljudet följer nämligen varvtalet och låter, som jag varit inne på förrut, som generatorsurr.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja det går att byta lagret i magnetkopplingen men man brukar behöva en del avdragare och likaledes verktyg att pressa dit det igen. Saab kan säkert göra det men vilken AC firma som helst har säkert prylar hemma och kan byta det.
    Förmodligen billigare än Saab dessutom.
    Skall jag kolla upp! Som sagt, tack för tipset!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Var sitter denna backventil..?
    Tog en titt i EPC, den sitter inne i bromsservot...

    Men, eftersom du har en T7 som har mekanisk vacuumpump och inte utnyttjar motorns vacuum så föll den vackra teorin... Tänkte inte på det, sorry.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Som Stefan skrev så är det säkerligen lagret i magnetkopplingen som är kass. Du kan byta det på plats på bilen utan att lossa kompressorn men det är jävulskt trångt. Jag har bytt lager på min bil två gånger. Det är inte skoj.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Var köpte du lagret och vad kostade det?

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Första gången tog jag ett lager från en koppling som jag fick av en bilmek jag känner. Andra gången fick jag en komplett kompressor av samma kille. Blev m.a.o. gratis.

    Jag har ingen aning vad en ny koppling kostar.

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero, rycker/susar vid laddtryck!
    Av Christensen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-29, 13:43
  2. AC'n gör det fuktigt i kupén
    Av Marwan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 19:57
  3. Bensinlukt i kupén?
    Av krilleg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 07:59
  4. Får in avgaser i kupén....
    Av Krippa i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •