Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Hur mycket olja behövs för ett byte i NG9-3 B207

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224

    Hur mycket olja behövs för ett byte i NG9-3 B207

    Det mesta sas i ämnesraden, men jag undrar om det är 6 liter eller 6,75 liter som behövs när man byter olja/filter?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    6 liter har det stått i alla uppgifter jag har sett, och det stämde nog ganska bra när jag bytte olja/filter i min egen bil.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    6 liter var det när jag (läs verkstaden) bytte olja enligt kvittot.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    OK, tack för infon. Då kanske man ska köpa upp sig på 2st 4 liter dunkar så kan man köpa 1st 4 liters nästa gång.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    6 liter? Är det så man löst problemen med hög oljeförbrukning? Smacka dit ett större tråg och fyllpå mer olja så det inte hinner sjunka till skadlig nivå mellan servicarna?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    he he, precis vad det står i SIDen, mellanservice

    BK - det blev 18-200 VRII

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    505
    Hej!

    Det är lite lurigt det där med oljemängden på ss. Det står i instruktionsboken att det ska vara 6 liter olja men i min går det i ca 5,2 liter till översta strecket på oljestickan. När Nordic hällde i 6 liter förra hösten hade jag oljenivån en halv cm över det översta strecket och det är ju inte heller bra med sotningsrisk etc.

    Mitt råd är att fylla i drygt 5 liter, varmköra motorn och därefter låta den stå i en kvart på plant underlag och sen kolla nivån med stickan om motorn behöver mer påfyllning.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    Låter som en bra plan. Så får det bli, men snålar nog inte och köper 5 liter utan det får bli 8 liter så har man lite till nästa gång det är dags

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Det är lite lurigt det där med oljemängden på ss. Det står i instruktionsboken att det ska vara 6 liter olja men i min går det i ca 5,2 liter till översta strecket på oljestickan. När Nordic hällde i 6 liter förra hösten hade jag oljenivån en halv cm över det översta strecket och det är ju inte heller bra med sotningsrisk etc.

    Mitt råd är att fylla i drygt 5 liter, varmköra motorn och därefter låta den stå i en kvart på plant underlag och sen kolla nivån med stickan om motorn behöver mer påfyllning.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Men alltså, jag skulle nog lita mer på instruktionsboken än på stickan, vi alla vet ju hur bra och exakt stickan på 9-5 t.ex är... Säger boken 6 liter så häller man i det
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Hej!

    Det är lite lurigt det där med oljemängden på ss. Det står i instruktionsboken att det ska vara 6 liter olja men i min går det i ca 5,2 liter till översta strecket på oljestickan. När Nordic hällde i 6 liter förra hösten hade jag oljenivån en halv cm över det översta strecket och det är ju inte heller bra med sotningsrisk etc.

    Mitt råd är att fylla i drygt 5 liter, varmköra motorn och därefter låta den stå i en kvart på plant underlag och sen kolla nivån med stickan om motorn behöver mer påfyllning.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Men alltså, jag skulle nog lita mer på instruktionsboken än på stickan, vi alla vet ju hur bra och exakt stickan på 9-5 t.ex är... Säger boken 6 liter så häller man i det
    Det är naturligtvis upp till var och en men jag har gjort alla oljebyten tidigare på olika Saabverkstäder och jag kollar alltid oljan efter service och varje gång så har nivån legat precis vid övre strecket alltså 5,2 liter.

    // Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  11. #11
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Men alltså, jag skulle nog lita mer på instruktionsboken än på stickan, vi alla vet ju hur bra och exakt stickan på 9-5 t.ex är... Säger boken 6 liter så häller man i det
    Men, står det då att du fyller på 6 Liter, eller att det är 6 Liter i systemet. Du får ju inte ut all olja vid bytet.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    Måste man ha det där specialverktyget för att ta bort "locket" till filterburken?

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Men alltså, jag skulle nog lita mer på instruktionsboken än på stickan, vi alla vet ju hur bra och exakt stickan på 9-5 t.ex är... Säger boken 6 liter så häller man i det
    Men, står det då att du fyller på 6 Liter, eller att det är 6 Liter i systemet. Du får ju inte ut all olja vid bytet.

    Håller med EXD här till fullo! Häll i så mycket olja så det saknas c:a en liter från maxvolym, kolla på stickan och sen komplettera med olja till max. Starta och varmkör, låt motorn kallna och kolla igen och sen komplettera med olja till maxmarkeringen, ingen risk för överfyllning och skitlätt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    6 liter var det när jag (läs verkstaden) bytte olja enligt kvittot.
    Blåst på 0.8 liter då............

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    6 liter var det när jag (läs verkstaden) bytte olja enligt kvittot.
    Blåst på 0.8 liter då............
    Hehe, det kan jag leva med

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    Dåså, då var det bytt. 6 liter fick plats och då var det precis vid max strecket.
    Nu till nästa fråga - måste man in på verkstad för att "nollställ" oljekvalité mätaren? Den står ju på 0% nu när det är bytt.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Dåså, då var det bytt. 6 liter fick plats och då var det precis vid max strecket.
    Nu till nästa fråga - måste man in på verkstad för att "nollställ" oljekvalité mätaren? Den står ju på 0% nu när det är bytt.
    Yes, nollställs med tech-2.

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Dåså, då var det bytt. 6 liter fick plats och då var det precis vid max strecket.
    Nu till nästa fråga - måste man in på verkstad för att "nollställ" oljekvalité mätaren? Den står ju på 0% nu när det är bytt.

    Där ser man, verkar som stickan på 9-3 ss är lika pålitlig som på 9-5
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    B207X = Factory fill är 6,75L, service olja+filter är 6,0L punkt slut.

    900V6
    Du gjorde helt rätt vid bytet!

    Allas prat om dåliga oljestickor är mest nonsens, lita på stickan och lita på rekommendationen i serviceboken, allt annat är bara dumt!

    Vid byte av olja är det viktigt att även lossa och lyfta lite på filtret, 0,3L rinner ut via pluggen.
    Den ökade volymen ”kanske” kan ha något med serviceintervallen på 3000mil/2år MY03-06.
    Nu mer är det 3000mil/1år från och med MY07.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    Jupp, filtret lyftes något innan pluggen i tråget öppnades.
    Vilken skillnad med ny olja, man borde fasiken byta oftare än man gör.
    Synd att det är så sjukt dyrt med Mobil bara.

    Hoppas inte verkstan tar 300:- för nollställningen bara

Liknande ämnen

  1. Vilka delar behövs, turboras NG9-3 -04 B207
    Av Frikkon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-07-01, 00:47
  2. B207 behövs balansaxelkretsen?
    Av Schollin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 11:49
  3. Vad begränsar hur mycket man kan trimma B207
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 12:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •