Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Hur mycket olja behövs för ett byte i NG9-3 B207

  1. #21
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Dåså, då var det bytt. 6 liter fick plats och då var det precis vid max strecket.
    Nu till nästa fråga - måste man in på verkstad för att "nollställ" oljekvalité mätaren? Den står ju på 0% nu när det är bytt.
    Bytte på min i dagarna, det var bara nollställa från datorn, så vart den 100% igen.

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Dåså, då var det bytt. 6 liter fick plats och då var det precis vid max strecket.
    Nu till nästa fråga - måste man in på verkstad för att "nollställ" oljekvalité mätaren? Den står ju på 0% nu när det är bytt.
    Bytte på min i dagarna, det var bara nollställa från datorn, så vart den 100% igen.
    Hur då? Enligt verkstaden så är det techII som krävs, lr har jag blivit blåst av dom?

  3. #23
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Dåså, då var det bytt. 6 liter fick plats och då var det precis vid max strecket.
    Nu till nästa fråga - måste man in på verkstad för att "nollställ" oljekvalité mätaren? Den står ju på 0% nu när det är bytt.
    Bytte på min i dagarna, det var bara nollställa från datorn, så vart den 100% igen.
    Hur då? Enligt verkstaden så är det techII som krävs, lr har jag blivit blåst av dom?
    gick in i menyn och nollställde "servicedata" ska se om den e 100% i morgon oxå försäkerhetsskull

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    Märkligt, jag vet att det stod någonting om mellanservice men det har nu försvunnit.
    Jag gjorde iofs inte helt enl WIS, kopplade inte loss de två kontakterna som sitter i närheten av oljefilterbehållaren som det stod att man skulle göra i WIS. Men det kan ju knappast ha något med saken att göra.

    Nåja, ska förbi Bromma i em så svänger in och frågar.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    458
    6L stämmer vid service.
    OM bilen varnar för dags för service, går du bara in i servicedata sen kan man återställa serviceindikatorn den vägen. Annars är det tecklan som gäller..

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Dåså, då var det bytt. 6 liter fick plats och då var det precis vid max strecket.
    Nu till nästa fråga - måste man in på verkstad för att "nollställ" oljekvalité mätaren? Den står ju på 0% nu när det är bytt.
    Bytte på min i dagarna, det var bara nollställa från datorn, så vart den 100% igen.
    Hur då? Enligt verkstaden så är det techII som krävs, lr har jag blivit blåst av dom?
    gick in i menyn och nollställde "servicedata" ska se om den e 100% i morgon oxå försäkerhetsskull
    Hur gjorde du när du nollställde oljekvalitén?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    505
    Hej igen!

    Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag fyllde i 5,2 liter i min och att nivån då låg vid översta sträcket. Robban Uhr på Nordic får väl anses som en "kunnig" Saabmekaniker och han har berättat för mig att han har råkat ut för fenomenet på vissa ss men inte på alla. När han fyllde i 6 liter året innan kom oljan upp ca 5 mm ovanför översta sträcket och vid nästa oljebyte var stiften jävligt sotiga.

    Ett par inlägg i denna tråd föreskriver "6 liter punkt slut" som att det vore en absolut sanning. Som jag skrev tidigare får Ni gärna fylla på vad Ni vill, jag personligen kommer att fylla på till det övre sträcket oavsett om det är 5,2 5,4 eller 5,8 liter och inte en mm till.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Måste man ha det där specialverktyget för att ta bort "locket" till filterburken?
    Ja lättast så.

    MVH
    Rob
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Måste man ha det där specialverktyget för att ta bort "locket" till filterburken?
    Ja lättast så.

    MVH
    Rob
    Vad är det för specialverktyg och var köper man det? Hos Saab återförsäljaren?

    Är oljefiltret av typ insatsfilter?

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    Det är en ganska stor hylsa typ 40 eller nåt, om man nu inte köper verktyget från Saab. När jag frågade om det gick att köpa så gick det bra om man ville vänta några veckor på leverans.
    Och ja, det är ett insatsfilter.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Vilken skillnad med ny olja, man borde fasiken byta oftare än man gör.
    Skillnad....?
    Jo, kanske det....frågan är hur du märker det?

    //Mr MEP

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av 900V6
    Det är en ganska stor hylsa typ 40 eller nåt, om man nu inte köper verktyget från Saab. När jag frågade om det gick att köpa så gick det bra om man ville vänta några veckor på leverans.
    Och ja, det är ett insatsfilter.
    Har aldrig ens sett nåt specialverktyg till filterlocket på SS med B207, och då byter jag sisådär 10-15 sådana filter i veckan. Använd 1/2 tum spärr med förlängare och 32mm hylsa så kan det inte bli lättare.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    224
    Det finns verktyg just för borttagning av oljefilterlocket.
    83 96 129 Oljefilterverktyg B207
    enl. WIS.
    Skitsamma, funkar som sagt lika bra med en 32-hylsa.

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av b10tax Visa inlägg
    Hej igen!

    Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag fyllde i 5,2 liter i min och att nivån då låg vid översta sträcket. Robban Uhr på Nordic får väl anses som en "kunnig" Saabmekaniker och han har berättat för mig att han har råkat ut för fenomenet på vissa ss men inte på alla. När han fyllde i 6 liter året innan kom oljan upp ca 5 mm ovanför översta sträcket och vid nästa oljebyte var stiften jävligt sotiga.

    Ett par inlägg i denna tråd föreskriver "6 liter punkt slut" som att det vore en absolut sanning. Som jag skrev tidigare får Ni gärna fylla på vad Ni vill, jag personligen kommer att fylla på till det övre sträcket oavsett om det är 5,2 5,4 eller 5,8 liter och inte en mm till.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    Tar upp en gammal tråd . Vid oljebyte på min Cadillac BLS -07 med 2.0T-motorn hällde verkstaden i 6.0 l precis som det stod i instruktionsboken och i Mekonomens instruktion. Vid koll på stickan fick jag suga ur 0.8 l för att komma ned till maxnivån. Det skulle vara intressant att veta varför några motorer bara rymmer 5.2 l.
    Hans, Cadillac BLS 2.0 T Sedan, -07

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag fick också bara i drygt 5 liter när jag bytte på min 9-3 Aero 2005. Enligt manualen är oljevolymen 6,0 liter vid oljebyte men tydligen får man inte ur all olja. Avståndet mellan min och max på oljestickan motsvarar 1 liter. För hög oljenivå kan ge motorskador står det i manualen så det ska man rätta sig efter. Välj en annan verkstad nästa gång eller gör jobbet själv. Det kan ju aldrig bli sämre än när den senast anställde praktikanten gjort jobbet och så vet man exakt vad som är gjort och hur.

    I 9-3 Aero sker en kontroll av oljenivån när motorn startas och varning ges i SID om nivån är för låg enligt manualen. Där står inget om hur låg nivån är när varningen ges men i WIS står att varningen ges när det är 4 liter kvar så då har man ju slarvat bra länge med att kolla oljan.

    20 liter Dexos2 från Tyskland kostade 96,50 Euro d v s under 50 kr per liter.

Liknande ämnen

  1. Vilka delar behövs, turboras NG9-3 -04 B207
    Av Frikkon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-07-01, 00:47
  2. B207 behövs balansaxelkretsen?
    Av Schollin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 11:49
  3. Vad begränsar hur mycket man kan trimma B207
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 12:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •