Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bränslepumpsrelä???

  1. #1

    Bränslepumpsrelä???

    Förra veckan tvärdog bilen och det konstaterades vara fel på bränslepumpen. Jag lämnade in bilen på Saab och bränslepump + filter byttes.

    Idag dog bilen igen, under körning. Hade kört ca 3 km hemifrån när den la av. Gasen försvann och bilen ryckte lite innan den slutligen la av helt. Det fanns ström i batteriet, men den tände inte. Jag bogserade hem bilen och gick ut ca en timme senare för att kolla bilen. Då startade den. Den funkar alltså när den är kall?? Tror inte att det är något med tändningen eller så, utan det känns som att den åter igen inte får bensin.

    Kan det vara bränslepumpsrelät? Eller vad kan det annars vara? Vad kan felsökas?

    Vart sitter bränslepumpsrelät på en Saab 9000 cd 2,3 -95? Är det svårt att byta? Hur mycket kan det kosta att lämna in den och byta detta? Själva relät kostar 203 kr enligt Saab.

    Om jag ska lämna in den på Saab, vågar man då köra bilen dit (det är ca en mil). Kommer den att dö av efter ett par km igen och funkar det då att bara vänta någon kvart så den startar igen och går några km igen, eller är det endast bogsering som gäller?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt
    Hör du om bränslepumpen går i några sekunder när du vrider på tändningen? Ett tips, och nu är jag allvarlig, är att säkerställa att det verkligen finns bränsle i tanken.

    Reläet ska om jag inte minns fel sitta i handskfacket. Bara att öppna handskfacket och fälla ner säkringshållaren tror jag. Bränslepumpsrelät sitter på andra raden nerifrån längst till vänster? Borde stå i instruktionsboken.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Ska kolla om bränslepumpen går.

    När jag fick hem bilen från verkstaden förra veckan hade jag 20 liter mer bränsle än innan jag lämnade in den, enligt mätaren. Egentligen bör det vara soppatorsk nu, enligt vad jag har tankat för och hur mkt jag kört. Men enligt mätaren ska det alltså finnas 20 liter i tanken.. Kanske är det helt enkelt så att mätaren visar fel, nu efter att bränslepumpen är bytt, och att jag helt enkelt fick soppatorsk igår.

    Bilen startar ju nu på parkeringen, när den är kall. Men det kanske beror på att under bogseringen hem igår skvalpade det fram så pass mycket bensin att den startar, men inte mycket mer.

    Vad tror ni om den teorin? Ska ta och tanka i en dunk bränsle och testa bilen efter jobbet idag så får vi väl se.

    Risken är väl att det trots allt är något annat fel och att bilen blir stående någonstans i alla fall. Jag är höggravid, så jag vill helst slippa gå så långt :-)

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt
    När det gäller att lyssna om pumpen går så ska nyckeln vridas till läget precis innan startläget. Pumpen går då i cirka 5 sekunder. Fast går bilen ibland så borde pumpen vara ok.

    Det kan mycket väl vara något annat än soppatorsk men att bilen fungerar när den svalnat låter lurigt. Kan kanske bero på hur bilen står lutad. Besvärligt med fel som bara inträffar ibland. Svårare att felsöka.

    Citat Ursprungligen postat av alexia79
    När jag fick hem bilen från verkstaden förra veckan hade jag 20 liter mer bränsle än innan jag lämnade in den, enligt mätaren.
    Mätaren kan visa fel men det kan även vara så att Saab fyllde på bensin vid bytet av pumpen. Detta borde ju i och för sig stått med på kvittot. Jag har aldrig fått bensin gratis, men så har jag aldrig varit höggravid heller.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Bränslepumpen går. Relät klickar. Har tankat i 30 liter nu och kört 6 mil. Inga problem. Frågan är ju bara om det är något annat fel ändå som spökar, eller om det var så enkelt som soppatorsk... Ska låta Saab få ställa in bränslemätaren/givaren, så den visar rätt igen, eftersom det var de som bytte pumpen åt mig förra veckan.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt
    Har du färddator i bilen? Det finns en funktion som kallas DTE vilket betyder "Distance To Empty". På svenska blir det "Ungefär så här långt kan du köra till tanken är tom om du kör som du gör nu." Visas under hastighetsmätaren när man valt det. Har nämligen varit med om på en 9000 att DTE visat helt riktiga värden medans tankvisarnålen visade 20-30 liter för mycket.

    Hur som helst så hoppas jag att det löser sig och att du slipper fler stopp.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Både DTE och bränslemätaren visar ca 20 liter för mycket. Har fått tid på Saab nästa vecka. De trodde att det var fel på bränslepumpen som de hade satt dit.

Liknande ämnen

  1. Bränslepumpsrelä 9000 -95 var?
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 12:23
  2. [LÖST] Bränslepumpsrelä paj? OG900
    Av razmataz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 20:33
  3. [LÖST] Placering bränslepumpsrelä 9000
    Av Robban_GBG20 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 18:45
  4. Bränslepumpsrelä Saab 900 T16 -84
    Av two40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •