Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Saab 9000 2,3T 240hk saknar effekt ? :/

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Saab 9000 2,3T 240hk saknar effekt ? :/

    Tog idag tag i allt och hämtade bilen i gbg, där den stått stilla i 2,5 år. (dock startats och gått på tomgång till och från då och då)

    Det här lär jag få höra om länge, men böt INTE oljan utan körde hem henne till sthlm efter att kollat oljenivån o fyllt på me lite ny kylarvätska.

    Nu till problemet,..

    Saknar effekt ! !

    Åkte tillsammans med en polare med en Crx vtec på 170 hk som drog mig utan vidare problem, och jag hade svårt att komma över 210-220, gick ovanligt segt.

    Några 240 hk är det inte kvar i bilen som den är nu, laddar fint, tomgång aningen hög och check eninge lyser?

    Kan det vara så enkelt att jag bara behöver byta olja, filter, luftfilter för att få tillbaks effekten eller kan något annat hänt? Blitt så bara under tiden den stått stilla, tyckte den gick bättre efter 30-40 mil på motorvägen, men var rätt marginellt.

    Bilen är en Saab 9000 CDE -90(ca 15 000 mil) med 2,3T motor från -91(ca 6000 mil)

    Mvh Markus

    EDIT: Varför jag skriver här är mest för att få folks tankar med mer erfarenhet, har en del i huvudet, men alltid bra med mer då jag ska tillbringa hela dagen imorgon (idag nu) och övermorgon i garaget för att få lite fint stuk på bilen :]

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Till att börja med, hur mycket laddar den?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Det har knappast med olja och filter att göra i alla fall, de brukar klara sig bra även om bilen står länge bara den står på ett hyfsat bra ställe.

    Givetvis är det väl alltid bäst att byta olja när den stått så länge, men den behöver inte alls vara dålig bara för den stått nåt år.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Jag skulle då inte direkt köra 210-220km/h med en bil som stått i 2,5år.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Jag skulle då inte direkt köra 210-220km/h med en bil som stått i 2,5år.

    Nä kanske inte jag heller, men som jag sa så behöver det inte alls vara nåt fel på oljan bara den stått på vettig plats m.m.

    Bäst är givetvis att byta oljan, men det är absolut inte alltid ett måste.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Har bilen stått så länge kan det vara magnetventilen som kärvar, eller wastegaten. Kolla att WG-stången rör sig som den ska osv.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Ne kanske inte, men kollade filtret idag (öppet) Och insåg att jag kanske borde kollat upp det redan igår :/ Låg grus o skit i det tillochmed, eller i spåren på utsidan.

    Att jag körde över 200 var ett måste (A) Inte åkt turbo sen i somras så det kliade lite
    Men mestadels körde jag väldigt snällt mot bilen.

    Tror mig ha förstått någorlunda hur man kollar felkoder så ska ge mig på det nu och göra vanliga servicen, inkl tändstift och så.

    Ladda gör det, upp till 1,4 bar ca, och håller i sig rätt bra ut på varvtal, men vid 5000 rpm tycker jag en del kraft försvinner, även fast laddtrycket håller kvar sig över 1,1 - 1,2 bar.

    Ventilationen på ventilkåpan är loss och bara dittryckt (ej tätt) Vad kan det påverka?

    Sen upptäckte jag idag att dem tagit bort slangen för återcirkulerande dump och kopplat in en öppen, men INTE pluggat igen hålet för återcirkulationen,.. Och är jag inte helt ute och cycklar så borde väl bara det påverka att motorn får in luft efter luftmassemätaren?

    Mvh Markus

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Har bilen stått så länge kan det vara magnetventilen som kärvar, eller wastegaten. Kolla att WG-stången rör sig som den ska osv.
    Jo de e sant, ska kolla upp även det nu i eftermiddag!

    Tack ! Mvh

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Skruvat lite hela dagen, kommit fram till att jag tror att ev dumpen är lite öppen hela tiden, låter lite så och den dumpar även väääldigt lätt, hur mycket kan detta påverka? Påverkar det tomgång och check eninge?

    Hur kollar jag felkoderna ? :S

    Mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Inget laddtryck !! :(:(

    Fattar ingenting, hade loss ventilkåpan idag för att slipa lite, lackade D I kassetten, och när jag satt dit allting och ska köra hem laddar den ingenting ? ? ? !

    Känns som att den glider med ca 50 hk eller någonting, vad kan ha hänt?

    Mvh

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Någon som har en aning ? :/

    Laddar inte överhuvudtaget, och jag vil inte köra bilen när det inte går som den ska, hög tomgång också,.. Måste ha den till jobbet eftersom jag åker runt i storstockholm och gör olika jobb varje dag, och arbetsbilen är på verkstaden :S:S:S

    Ingen som har nå ideer?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    DI:n jordar ju i skruvhålen, så är det för mycket färg där kan det kanske vara för dålig kontakt. Kolla stiften och provbyt IC annars.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Om den inte laddar nånting överhuvudtaget så kolla att WG-staget inte hoppat av.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    DI:n jordar ju i skruvhålen, så är det för mycket färg där kan det kanske vara för dålig kontakt. Kolla stiften och provbyt IC annars.
    Precis det gjorde jag idag, tog loss Di och slipa bort färgen på undersidan som går mot ventilkåpan, och nu laddar den iaf när jag drar ur WG slangen ur MV, men inte när den sitter i?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Om den inte laddar nånting överhuvudtaget så kolla att WG-staget inte hoppat av.
    Yes kollade även det och det såg fint ut, och WG kunde jag röra på utan nå skrap eller så..


    Vet du eller någon annan förresten hur det är med turbon, ska man kunna snurra på hjulet precis där snorken till lmm går in?

    Kunde snurra den 1 cm fram o tillbaks men inte runt helt,.. Ska det vara så eller är turbon på väg att rasa?

    Mvh

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Turbon skall gå att snurra lätt, med inget glapp i axial-led, men lite i radiell-led. Din turbo låter inte kry.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Turbon skall gå att snurra lätt, med inget glapp i axial-led, men lite i radiell-led. Din turbo låter inte kry.

    /Henrik
    Okej jo jag misstänkte det, men nu när jag kopplar ut MV så laddar den hur mycket som helst,.. Inte körbart dock, men går inte alls när MV är inkopplad? Check eninge lyser, kan det sätta bilen i glt?

    Ny turbo blir det, vilka modeller förrutom td04 ska jag kolla efter?

    Mvh

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Plugga hålet till återcirkuleringen vid bypassen eller ännu hellre återmontera org bypass.
    Borde fixa problemet med tomgången iaf, kanske även CE.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Hålet är igensatt med plugg och den har fortfarande hög tomgång :S Kan det ha o göra med at Turbon börjar säcka ihop?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    23

    Re: Saab 9000 2,3T 240hk saknar effekt ? :/

    Jag har för mig att check engine kan påverka och få bilen att gå dåligt, "blinka" felkoden och se om det kan stämma, Jag hadde check engine 4 blinkningar som var tempgivare vatten. Men de gick den inte sämre. Men värt att kolla upp.
    Och fom föregående talare sa, testa och släng på org bypass, har du läckande dump tappar du trycket i systemet och bilen går kasst. Dock borde du inte ha så högt laddtryck som du beksriver då.

Liknande ämnen

  1. sab 9-3 aero -01 saknar effekt?
    Av johanbiff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 21:21
  2. SAAB 9-3 1,8t SC - 08 BioPower , saknar effekt
    Av Jimpa_31 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 21:45
  3. Bilen rycker och saknar effekt vid gaspådrag.
    Av Robolas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 10:26
  4. 9-5 SC 2.3t -03, Saknar lite effekt
    Av Speed Racer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 20:04
  5. Bytte DI kassett-Saknar effekt
    Av stoffe R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •