Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Jag har anmält Powerchip till konsumentverket!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    57

    Jag har anmält Powerchip till konsumentverket!

    Alla har väl olika åsikter om dom.
    Vissa är väl nöjda andra inte.
    Men personligen skulle jag aldrig rekomendera dom....
    Såhär gick det till en solig dag när lilla Alex skulle chippa sin 9-3a..
    Ställer mig vid Scandic i kungenskurva.
    Får bilen trimmad och startar......dör efter 5 sek.
    Efter det vägrar den att starta. Dom kollar på bilen och konstaterar att soppapumpen är trasig (brukade tydligen hända mellanåt).
    Skitfan i håvete tänkte jag.
    Blir bogserad hem till Södertälje, och får efter några dagar tag i en soppapump..klipper upp golvet för att montera och blir färdig efter några dagar..
    Förväntansfull att äntligen få testa trimmet startar fortfarande inte bilen....
    *HEJJA* (visar sig självklart att soppapumpen fungerade bra).
    Pratade med en vän som säger att stöldlarmet gick igång för att bilen kände av att det itne var org. programvara i.
    Blir mer lack på Powerchip och lyckas nu få pengarna tillbaka för deras chip och köper en annan box.
    Blir bogserad till Saab för att imobilisera boxen.
    Får ett samtal av Saab at dom inte kommer åt styrenheten för att dom inte kommer åt dice.
    När itne ens Saab vet vad som är fel blir man lite fundersam på vadfan det är som hänt, hela skiten verkar ha låst sig och kodats om..
    Vill ha ersättning av Powerchip eftersom att jag tvingats lägga ut över 3500 kronor ¨för allt jobb och material.
    Dom hävdar att jag hävt köpet och tänker itne ge mig några pengar tillbaka.
    Har vart i kontakt med Saab ett bra tag nu och tvingats köpa en ny dice för 1000kr.
    1 månad och 1vecka senare har jag fortfarande ingen rullande bil...

    Ångrar att jag trimmade med dom skarpt.
    Har vart i kontakt med konsumentverket för att få lite hjälp..(hoppas bara dom svarar)...

    Hare!
    /Alexander
    Saab 9-3 2,0 t Steg1

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Tråkigt för dig, hoppas att det löser sig på bästa sätt.

    Finns en låst tråd om Powerslip....
    För trimning finns det några bra firmor, kostar lite mera än Powerchip, men fungerar rätt bra i längen.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Det finns ett fall där ett trimföretag dömts att betala för återställande o reparation i samband med en "misslyckad trimmning".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Flyttar till en lämpligare forumdel, och passar på att påminna om att hålla tråden till ämnet och inte spåra iväg till andra händelser gällande detta företag...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Konsumetverket kommer inte att göra något då de inte handlägger enskilda fall. Däremot så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i ett fall som detta. Förhoppningsvis går de på din linje och anser att PC ska betala reparationen av din bil. Förhoppningsvis så följer även PC det som ARN kommer fram till.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    57
    Tack så mycket för tipset Jonas!
    Saab 9-3 2,0 t Steg1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    Re: Jag har anmält Powerchip till konsumentverket!

    Citat Ursprungligen postat av beatmeat
    Alla har väl olika åsikter om dom.
    Vissa är väl nöjda andra inte.
    Men personligen skulle jag aldrig rekomendera dom....
    Såhär gick det till en solig dag när lilla Alex skulle chippa sin 9-3a..
    Ställer mig vid Scandic i kungenskurva.
    Får bilen trimmad och startar......dör efter 5 sek.
    Efter det vägrar den att starta. Dom kollar på bilen och konstaterar att soppapumpen är trasig (brukade tydligen hända mellanåt).
    Skitfan i håvete tänkte jag.
    Blir bogserad hem till Södertälje, och får efter några dagar tag i en soppapump..klipper upp golvet för att montera och blir färdig efter några dagar..
    Förväntansfull att äntligen få testa trimmet startar fortfarande inte bilen....
    *HEJJA* (visar sig självklart att soppapumpen fungerade bra).
    Pratade med en vän som säger att stöldlarmet gick igång för att bilen kände av att det itne var org. programvara i.
    Blir mer lack på Powerchip och lyckas nu få pengarna tillbaka för deras chip och köper en annan box.
    Blir bogserad till Saab för att imobilisera boxen.
    Får ett samtal av Saab at dom inte kommer åt styrenheten för att dom inte kommer åt dice.
    När itne ens Saab vet vad som är fel blir man lite fundersam på vadfan det är som hänt, hela skiten verkar ha låst sig och kodats om..
    Vill ha ersättning av Powerchip eftersom att jag tvingats lägga ut över 3500 kronor ¨för allt jobb och material.
    Dom hävdar att jag hävt köpet och tänker itne ge mig några pengar tillbaka.
    Har vart i kontakt med Saab ett bra tag nu och tvingats köpa en ny dice för 1000kr.
    1 månad och 1vecka senare har jag fortfarande ingen rullande bil...

    Ångrar att jag trimmade med dom skarpt.
    Har vart i kontakt med konsumentverket för att få lite hjälp..(hoppas bara dom svarar)...

    Hare!
    /Alexander
    Hej!

    Det bästa vore väl om du ringt mig... Lite lättare att prata över telefon än över mail.

    Och så kan väl DU ringa nästa gång och inte be mamma göra det.

    För övrigt är det inte Powerchip som chippar saabarna...det är företaget Proscott Performance, precis som det stod på kvittot!

    //Andreas, Proscott Performance
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  8. #8
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Konsumetverket kommer inte att göra något då de inte handlägger enskilda fall. Däremot så kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i ett fall som detta. Förhoppningsvis går de på din linje och anser att PC ska betala reparationen av din bil. Förhoppningsvis så följer även PC det som ARN kommer fram till.

    /Jonas
    Inna du går till ARN kan ett bra steg vara att gå till din kommunala konsumentvägledare. De flesta kommuner har en sådan fortfarande. Han/hon kan ge dig viss gratis juridisk vägledning och hjälpa dig att skriva anmälan till ARN.

  9. #9
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Re: Jag har anmält Powerchip till konsumentverket!

    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Hej!

    Det bästa vore väl om du ringt mig... Lite lättare att prata över telefon än över mail.

    Och så kan väl DU ringa nästa gång och inte be mamma göra det.

    //Andreas, Proscott Performance
    Enligt vad Beatmeat skrev ovan har ni ju redan sagt att han inte får några pengar tillbaka vad skall han då ringa dig om?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    Re: Jag har anmält Powerchip till konsumentverket!

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Hej!

    Det bästa vore väl om du ringt mig... Lite lättare att prata över telefon än över mail.

    Och så kan väl DU ringa nästa gång och inte be mamma göra det.

    //Andreas, Proscott Performance
    Enligt vad Beatmeat skrev ovan har ni ju redan sagt att han inte får några pengar tillbaka vad skall han då ringa dig om?
    Jo nu är det ju så att vi redan betalat honom 2500:-
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    84
    har du något speciellt larm?

    Det borde va rätt många som råkat ut för samma sak om det är vanliga orginallarmet?

    Säga vad man vill, men PC har en poäng, ring, och ring själv

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414
    Kan väl ge min vers. av detta då...

    Lade in ny mjukvara i bilen och fixade imobiliseringskoden till bilen "manuellt i programmet" (hoppas ni förstår vad jag menar).

    Gick ut och satte tillbaka boxen i bilen och testade att starta. Den startade och gick på tomgång i ca. 10-15sek till jag sade till ägaren att vrida av nyckeln.

    Monterade allt som det skulle vara och sa att han skulle testa... Det var nu som bilen inte startade.

    Gick och hämtade Tech2:an för att fixa immon "en gång till" fast via T2 nu istället.

    Det var här det tog stopp

    "INGEN KOMUNIKATION MED DICE" stode det...

    Provade med org. mjukvaran igen men samma problem då...
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Kan väl ge min vers. av detta då...

    Lade in ny mjukvara i bilen och fixade imobiliseringskoden till bilen "manuellt i programmet" (hoppas ni förstår vad jag menar).

    Gick ut och satte tillbaka boxen i bilen och testade att starta. Den startade och gick på tomgång i ca. 10-15sek till jag sade till ägaren att vrida av nyckeln.

    Monterade allt som det skulle vara och sa att han skulle testa... Det var nu som bilen inte startade.

    Gick och hämtade Tech2:an för att fixa immon "en gång till" fast via T2 nu istället.

    Det var här det tog stopp

    "INGEN KOMUNIKATION MED DICE" stode det...

    Provade med org. mjukvaran igen men samma problem då...
    varför byttes soppapump efter detta? om man redan på Scandic konstaterat felet?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Kan väl ge min vers. av detta då...

    Lade in ny mjukvara i bilen och fixade imobiliseringskoden till bilen "manuellt i programmet" (hoppas ni förstår vad jag menar).

    Gick ut och satte tillbaka boxen i bilen och testade att starta. Den startade och gick på tomgång i ca. 10-15sek till jag sade till ägaren att vrida av nyckeln.

    Monterade allt som det skulle vara och sa att han skulle testa... Det var nu som bilen inte startade.

    Gick och hämtade Tech2:an för att fixa immon "en gång till" fast via T2 nu istället.

    Det var här det tog stopp

    "INGEN KOMUNIKATION MED DICE" stode det...

    Provade med org. mjukvaran igen men samma problem då...
    varför byttes soppapump efter detta? om man redan på Scandic konstaterat felet?
    Detta vad p.g.a. jag lysnade på pumpen "surrade igång" efter bilen stått ett tag, men hörde inget från den.

    Har nämligen vart utför att det hänt en gång tidigare att soppa pumen havererat nästan direkt efter chippningen.
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Kan väl ge min vers. av detta då...

    Lade in ny mjukvara i bilen och fixade imobiliseringskoden till bilen "manuellt i programmet" (hoppas ni förstår vad jag menar).

    Gick ut och satte tillbaka boxen i bilen och testade att starta. Den startade och gick på tomgång i ca. 10-15sek till jag sade till ägaren att vrida av nyckeln.

    Monterade allt som det skulle vara och sa att han skulle testa... Det var nu som bilen inte startade.

    Gick och hämtade Tech2:an för att fixa immon "en gång till" fast via T2 nu istället.

    Det var här det tog stopp

    "INGEN KOMUNIKATION MED DICE" stode det...

    Provade med org. mjukvaran igen men samma problem då...
    varför byttes soppapump efter detta? om man redan på Scandic konstaterat felet?
    Detta vad p.g.a. jag lysnade på pumpen "surrade igång" efter bilen stått ett tag, men hörde inget från den.

    Har nämligen vart utför att det hänt en gång tidigare att soppa pumen havererat nästan direkt efter chippningen.
    Okej, så man bytte den, efter det så måste man ju vara på det klara med att DICE skulle ordnas oxå, innan det roliga skulle funka?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Jag har rensat en del OT-inlägg som absolut inte har med det här ämnet att göra.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23

    Re: Jag har anmält Powerchip till konsumentverket!

    Citat Ursprungligen postat av beatmeat
    Ångrar att jag trimmade med dom skarpt.
    Har vart i kontakt med konsumentverket för att få lite hjälp..(hoppas bara dom svarar)...

    Hare!
    /Alexander

    Stå på dig Alexander.
    Bilen var hel då du lämnade den och trasig då du fick den åter. Du ska ha ersättning för det du lagt ut på att återställa bilen i körbart skick.

    Bortförklaringar om soppa pump låter illa när man redan konstaterat att andra betydligt viktigare komponenter lagt av i samband med chipningen.
    Det har gått en hel del tid oxå så det borde innebära att du även får skadestånd för att bilen stått still.

    Förök oxå att samla så mycket information som möjligt direkt från SAAB-verkstaden om DICE och hur felaktig chipning kan påverka det. Om möjligt få det på papper.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    HAr bara ett ord. Powerchip=inkompetens!

    Men iaf, stå på dej alexander. Har man sönder nåt vid trimning så får man fasenimej stå för det!
    Svårare än så är det inte.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Kan väl ge min vers. av detta då...

    Lade in ny mjukvara i bilen och fixade imobiliseringskoden till bilen "manuellt i programmet" (hoppas ni förstår vad jag menar).

    Gick ut och satte tillbaka boxen i bilen och testade att starta. Den startade och gick på tomgång i ca. 10-15sek till jag sade till ägaren att vrida av nyckeln.

    Monterade allt som det skulle vara och sa att han skulle testa... Det var nu som bilen inte startade.

    Gick och hämtade Tech2:an för att fixa immon "en gång till" fast via T2 nu istället.

    Det var här det tog stopp

    "INGEN KOMUNIKATION MED DICE" stode det...

    Provade med org. mjukvaran igen men samma problem då...
    Ja men då är det väl enkelt. Bilen funkade bra till du la in erat virus. Efter detta funkade inte bilen och det gick inte att gå tillbaka till orginalprogget.

    Kan väl bara vara Proscott Performances fel. Har ni (PC&PP) hört talats om Goodwill ?


    Markus

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    15
    Har ingen erfarenhet utav företaget som nu kanske har orsakat detta, men orsakar man ett fel så skall man årgärda det. Utan att skylla på anda grejer.

    /Emil
    Vi killar blir inte äldre än 3år, sedan blir vi bara störe och störe!

    Familjebil -03 Saab 9-5 Aero SS Steg 3 (Gammal fotobil från Saab!) Arbetsbil: -99 Saab 9-5 2,3 ltt SS Steg 2 Projekt: -95 Saab 9000 2,3T Status: I delar

Liknande ämnen

  1. Hur bra funkar powerchip´s programvaror
    Av Henrik_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 18:51
  2. vilka har anmält sig till folkets park ?
    Av M frändberg i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-15, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •