Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Lite funderingar (bsr steg 3, laddtryck, spridare)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    16

    Lite funderingar (bsr steg 3, laddtryck, spridare)

    Jag köpte en saab 900 2,0t 1996 för lite sen..
    Det ska sitta Bsr steg III programvara i bilen..
    Bilen laddar ca 0,5 bar på ettan och ca 1,1bar på 2:an..
    Är det normalt att man programerar så lågt laddtryck på ettan??
    Hade lite strul innan då bilen bara laddade 0,7 bar på 2:an, men smörjde upp MVn och laddet hoppade upp till ca. 1,1..
    Ska försöka ta bilen till nordic för att få i annan programvara, det som är gjort med bilen i stora drag är:
    extractorgrenrör
    Utbytesturbo t25/28 s2
    3" främre med racekat
    Viggenkoppling
    3" insugsrörmed öppet filter
    m.m

    Jag antar att det sitter orginalspridare på: Bosch röda(vad lämnar dom??)?
    Man kanske borde stoppa i ett par lite större om man ändå ska kosta på ny programvara?
    Lämna gärna lite tips och trix till en som aldrig åkt/mekat saab innan..
    Vad tror ni den lämnar för effekt i dagsläget samt vad går att plocka med delarna som sitter på?
    att skruva laddtrycket manuellt (så länge man har koll på soppan)är kanske inte att rekomendera?

    Lite funderingar vore kanon..
    Mvh
    600hp Evo

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    Flyttat till Motor och Motorstyrning och ändrade rubriken lite

    Hoppa det är ok

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    16
    Sorry
    600hp Evo

  4. #4
    Det är normalt att man programmerar för lägre laddtryck. med bsr:s chip så har du begränsat ladd på både 1:an och 2:an. det är först på 3:an du har allt.

    hur mycket begränsingen är på vet jag inte men det låter rimligt de du säger.

    om man endast har bsr steg 3 utöver oginal så ska den ladda ca 1.3 på 3:an och uppåt så 1.1 på 2:an och 0.5 på ettan är ju normalt. du har ju ändå ganska mycket mer utväxling på de växlarna än de högre? risken att drar lådan om du drar iväg på ettan och det pekar 1.4 bar overboost är ju tämligen större än med 0.5 i ladd.
    Råkar ett av däcken vara på ett brunslock eller liknande så kan du säga hej då till lådan

    eller är det bara jag ?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    24
    kolla så du inte har korsdrag i mvn som jag hade... enkelt sätt att testa verkar vara o testa om glt skenar iväg om du belastar

    jag vet ju inte hur det är med bsr men 1.1 låter lite
    ________________________________________
    9-3sc 1.9TiD

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av nightx

    jag vet ju inte hur det är med bsr men 1.1 låter lite
    inte på 2:an.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    Jag har visserligen en 93:a med steg 3 från BSR men min laddar 1,4 bar på alla växlar förutom 1:an
    Har bytt kobran förutom steg 3 den går som ett skott.
    Min luft massemätare var kass då gick den ryckigt.
    Har inte bytt spridare.

    Mvh Kristian

  8. #8
    Hmm, min 900 2.0T med steg3 laddar 1.5 på 2:an, 3:an, 4:an och 5:an. Och 0.6 på 1:an.
    Steg3 från sqr.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Thenewguy
    Hmm, min 900 2.0T med steg3 laddar 1.5 på 2:an, 3:an, 4:an och 5:an. Och 0.6 på 1:an.
    Steg3 från sqr.
    det låter mycket med orginal intercooler och dumpventil. ventilen pallar ju för ca 1.4 va jag hört och intercoolern är ju vad den är orginal skit. den laddar ju bara varmluft då.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Citat Ursprungligen postat av Thenewguy
    Hmm, min 900 2.0T med steg3 laddar 1.5 på 2:an, 3:an, 4:an och 5:an. Och 0.6 på 1:an.
    Steg3 från sqr.
    Oj.
    Det var inte illa !
    Byter SQR mapsensor vid steg 3, eller tar dem bort överladdningsspärren som ligger vid 1.53 (?) bar ?
    Rent konkret så brukar det ju kunna uppstå en översläng någongång i bilens liv, och laddar man 1.5bar med orginal mapsensor, då känns det som det förr eller senare blir en s.k fuel-cut, dvs slå näsan i ratten-ryck ?
    För en diff på 0.03 bar känns larvigt lite.
    Eller har dem löst det på annat vis ? Extremt seg laddtrycksuppbyggnad ?
    Obs, jag hackar inte, jag är nyfiken på hur man gör när man ligger så nära gränsen.

    Jag vill oxo ladda så mycket...
    Ska kolla idag vad mitt S.P steg3 laddar. Men tippar att det landar runt 1.3 - 1.35 bar max.
    På 1:ans växel tror jag nog det ligger runt 0.4-0.5 bar.

    Återkommer i eftermiddag med aktuella siffror.

    //M

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av MagicMike
    Citat Ursprungligen postat av Thenewguy
    Hmm, min 900 2.0T med steg3 laddar 1.5 på 2:an, 3:an, 4:an och 5:an. Och 0.6 på 1:an.
    Steg3 från sqr.
    Oj.
    Det var inte illa !
    Byter SQR mapsensor vid steg 3, eller tar dem bort överladdningsspärren som ligger vid 1.53 (?) bar ?
    Rent konkret så brukar det ju kunna uppstå en översläng någongång i bilens liv, och laddar man 1.5bar med orginal mapsensor, då känns det som det förr eller senare blir en s.k fuel-cut, dvs slå näsan i ratten-ryck ?
    För en diff på 0.03 bar känns larvigt lite.
    Eller har dem löst det på annat vis ? Extremt seg laddtrycksuppbyggnad ?
    Obs, jag hackar inte, jag är nyfiken på hur man gör när man ligger så nära gränsen.

    Jag vill oxo ladda så mycket...
    Ska kolla idag vad mitt S.P steg3 laddar. Men tippar att det landar runt 1.3 - 1.35 bar max.
    På 1:ans växel tror jag nog det ligger runt 0.4-0.5 bar.

    Återkommer i eftermiddag med aktuella siffror.

    //M
    Dom tar bort spärren har jag för mig. Inget jag skulle vilja åka med precis.

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Folk generellt har helt felaktigt fått för sig att laddtrycket ensamt styr hur mycket effekt man får. Så är inte fallet. Vissa kan ladda 1,1 bar med St3 som mest och ändå ge 270 hk, medans andra laddar 1,5 bar och inte har mer än 250 hk.

    Vissa väljer att plocka bort laddtrycksspärren för att kunna ladda på ordentligt, men det innebär också att styrsystemet inte har koll på alla parametrar iom att MAP-sensorn inte kan mäta laddtrycket över 1,54 bar. Således kör man lite på egen risk.

    Vad gäller spridarna så beror det ju på hur mycket effekt du vill ha. Du kan nog nå 280-290 hk med nuvarande spridare, men då finns där inga marginaler. Med "de gröna" spridarna kan du nog plocka någonstans runt 300-320 hk med den snurran om allt lirar.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    det låter mycket med orginal intercooler och dumpventil. ventilen pallar ju för ca 1.4 va jag hört och intercoolern är ju vad den är orginal skit. den laddar ju bara varmluft då.


    Jepp jag tycker också det är aldeles för mycket, dock inga motorproblem än.

    Oj.
    Det var inte illa !
    Byter SQR mapsensor vid steg 3, eller tar dem bort överladdningsspärren som ligger vid 1.53 (?) bar ?
    Rent konkret så brukar det ju kunna uppstå en översläng någongång i bilens liv, och laddar man 1.5bar med orginal mapsensor, då känns det som det förr eller senare blir en s.k fuel-cut, dvs slå näsan i ratten-ryck ?
    För en diff på 0.03 bar känns larvigt lite.
    Eller har dem löst det på annat vis ? Extremt seg laddtrycksuppbyggnad ?
    Obs, jag hackar inte, jag är nyfiken på hur man gör när man ligger så nära gränsen.

    Jag vill oxo ladda så mycket...
    Ska kolla idag vad mitt S.P steg3 laddar. Men tippar att det landar runt 1.3 - 1.35 bar max.
    På 1:ans växel tror jag nog det ligger runt 0.4-0.5 bar.

    Återkommer i eftermiddag med aktuella siffror.

    //M


    Inte en aning om hur dom gör tyvärr.
    Och inga "fuel-cuts" har jag haft heller, den går som ett skott. Spikar inte ingenting, helmysko tycker jag iallafall.
    Tänkte ringa dem och kolla faktiskt



    Ringde till SQR och frågade, den ska "bara" ladda 1.35bar. Min magnetventil är förmodligen kass.
    Happ bra att man vet nu Verkstan nästa!
    /Thenewguy

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Jag har själv en BSR steg 3 chippad 900 -96:a. Har oxå lite strul med laddet då det ska ladda enligt BSR återförsäljaren 1.3 bar på alla växlar förutom på 1:an där du har en laddtrycksspärr just för att skona lådan. Men som sagt var så verkar BSR ha lite problem att hålla vad dom lovar just med laddet då jag har hört många andra klaga över att laddet inte ligger så som BSR själva säger att det ska ligga på. Jag har även en annan dump å större IC än original men ändå har jag prboem med mitt ladd då jag inte kommer upp över 1.1-1.2 bar.


    //Robin.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    16
    Tack för era svar..
    Ska inhanda en ny MV till o börja med..
    Mvh
    600hp Evo

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    När min går som den skall och gick igår så laddade jag:

    1:an vet ej tror knappt 1
    2:an 1.3-1.4
    3:an 1.5
    4:an 1.5
    5:an 1.5-1.6



    Då va de kul, nästan rädd och då är de lagom med pulver för att citera nån som skrev nått liknande. Dock rädd för att saker skulle gå sönder
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Så.

    Nu har jag oxo provat.
    Och det ser ut ungefär såhär:

    1:an = 0,4bar
    2:an = 1,2bar
    3:an = 1,3 bar
    4:an = 1,35bar
    5:an = 1,35bar

    Och vid sextusen varv, så har den på samtliga växlar sjunkigt till 1 - 1.1bar.
    Ah, inte ettan of course.

    Segdrar man på femman, så sträcker laddtrycksmätaren sig hela vägen upp till 1.4 ~1,45 bar runt 3000rpm.

    //M

Liknande ämnen

  1. NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor
    Av Jkswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 12:47
  2. Lite APC funderingar...
    Av 900 Micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •