Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ingen ström till bensinpumpen... 900i 16v -90

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    15

    Ingen ström till bensinpumpen... 900i 16v -90

    Historia: bilen dog rätt upponer lite då och då startade efter ett tag igen.
    Om man smällde igen dörr eller motorhuv medans bilen gick på tomgång dog den nästan för att sekunden senare gå normalt.... nu startar den inte alls.

    efter extremt mycket felsökning (kanske inte så proffsig dock) och bytta delar till förbannelse har jag kommit fram till att bensinpumpen(funkar) inte får någon ström. Jag har mätt i kontakten till pumpen samt i säkringen det e dött på båda...

    Någon som har en idé????

    Jag har funderat på bränslepumpsrelät kan det vara ngt??? och var sitter det isf??

    Tacksam för hjälp/ JRB

  2. #2

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av WmBrejzer
    Dock sitter inte hans relä på samma plats och därför är inget samma förutom hur man byglar ett relä.

    Ditt bränslepumpsrelä sitter bredvid huvudrelät vid styrboxen. Dem prylarna sitter bakom mattan till höger om passagerarens fötter. Låter absolut som en glappande relä.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av WmBrejzer
    Dock sitter inte hans relä på samma plats och därför är inget samma förutom hur man byglar ett relä.

    Ditt bränslepumpsrelä sitter bredvid huvudrelät vid styrboxen. Dem prylarna sitter bakom mattan till höger om passagerarens fötter. Låter absolut som en glappande relä.

    innanför klädseln?

  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av JRB
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av WmBrejzer
    Dock sitter inte hans relä på samma plats och därför är inget samma förutom hur man byglar ett relä.

    Ditt bränslepumpsrelä sitter bredvid huvudrelät vid styrboxen. Dem prylarna sitter bakom mattan till höger om passagerarens fötter. Låter absolut som en glappande relä.

    innanför klädseln?
    Ja, bakom klädseln till höger om passagerarens fötter/knän.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    15
    ok ska se om jag hittar det
    tackar tackar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    15
    ok hittade en metalldosa innanför klädseln till höger, blev lite mörkt nu så kunde inte forstsätta men ska man skruva upp lådan eller??

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av JRB
    ok hittade en metalldosa innanför klädseln till höger, blev lite mörkt nu så kunde inte forstsätta men ska man skruva upp lådan eller??
    Nej, det ska sitta två relän i en plasthållare strax över.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    15
    ok hittade plasthållaren tog ut båda reläerna och testade dom mot tutan (bytte tut relät) båda funkade. deimot hände det 2 lösa kontakter vi bprelät en orange sladd med singel kontakt och en svart kontakt med 3 sladdar i (svart,blåvit,blåvit). Det verkar allså som om relät funkar iaf. fan kan det vara då? har hallgivaren nåt med detta att göra?

    P.s. finns det ngt bra sätt att ta bort den nedre delen av instrumentbrädan
    (grå skumplast) det var nämligen lite svårt att komma åt bprelät...

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Lång ner i innerskärmarna så hittar du en 10mm skalle på varje sida. Dom håller knäskyddet. Sedan drar du det rakt bakåt och ser upp med kabeln/lampan till askkoppen...



    Alltså skruvarna som är blåmarkerade (Nr 21) sitter LÅÅÅNGT ner i innerskärmen och dom är inte helt lätta att få tillbaka på egen hand men det går det med...

    EDIT: Skruv 25 måste också bort, och så kommer jag inte ihåg om mittkonsollen sitter fast i knäskyddet också, så förmodligen får du ta bort den också...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Lång ner i innerskärmarna så hittar du en 10mm skalle på varje sida. Dom håller knäskyddet. Sedan drar du det rakt bakåt och ser upp med kabeln/lampan till askkoppen...



    Alltså skruvarna som är blåmarkerade (Nr 21) sitter LÅÅÅNGT ner i innerskärmen och dom är inte helt lätta att få tillbaka på egen hand men det går det med...

    EDIT: Skruv 25 måste också bort, och så kommer jag inte ihåg om mittkonsollen sitter fast i knäskyddet också, så förmodligen får du ta bort den också...
    många tack nu slipper jag bryta handleden av mig

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    15
    ok nu har jag bytt relä det hjälpte inte
    håller på att få mig ett stort jävla ärkebryt
    plz help

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    221
    Jag hade samma symptom på min 900 i16 -89, då var det styrboxen som hade lämnat in, övriga saker när felet hade uppstått var att när man vred på tändningsnyckeln slocknade aldrig CE-lampan(som den ska göra efter ett par sekunder) och det gick inte heller att ta fram felkoder ur boxen.

    /Johan
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

Liknande ämnen

  1. Ingen ström till bensinpumpen.
    Av Toastmaster i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-04-27, 15:14
  2. Ingen jord till spridarna på en 900i -91
    Av Meken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 19:01
  3. ingen ström till mv
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •