Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: laddtrycket skenar..

  1. #1

    laddtrycket skenar..

    9000 2.3 Turbo-92, OBS! ändrar innehållet i min tråd lite!! mitt problem är nu att bilen går på grundladdtryck, och inte längre skenar som innan.. felet kom efter att bilen stått med avhängd batterikabel över natten, funkade innan..

    *ingen varnings lampa lyser
    *bromsljuskontakten funkar
    *farthållaren samt kontakten funkar som den ska
    *provbytt DI kasset
    *provbytt magnet ventil
    *kollat alla slangar

    mer förslag ?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    24
    Jag råder dig att köpa en ny om du misstänker att den inte funkar som den ska... kan bli VÄLDIGT mycket bättre.

    min var det antagligen korsdrag i.. vilket resulterade i att mitt GLT skenade och sjävla ventilen orkade inte hålla så värst höga tryck.

    Höll själv på o fibbla med min ett tag men min erfarenhet säger mig att dom bara blir sämre av det.

    Även när min ventil bara var halvkass o gick med på ett ladd på ca 1.1 så gick bilen betydligt mycket bättre på samma ladd med min nyinskaffade ventil.

    blev en helt annan bil helt enkelt

    köp på mekonomen så blir det billigare
    ________________________________________
    9-3sc 1.9TiD

  3. #3
    tackar så mkt för hjälpen men det verkar inte som om det är fel på ventilen..


    Läget uppdaterat : provat TVÅ andra ventiler som jag VET funkar.. laddtrycket i min bil skenar inte längre, utan gick bara till GLT. körde med graderad mätare och fick fram ungefär 0.45 Bar.. vad fan kan det då vara? bilen har stått med avhängd batterikabel över natten, och sen funkar den inte.. funkade klockrent innan detta.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    24
    du har inte läckage nånstans då? och wastegatearmen sitter på som den ska?
    ________________________________________
    9-3sc 1.9TiD

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av nightx
    du har inte läckage nånstans då? och wastegatearmen sitter på som den ska?
    nixpix, inget läckage och WG-armen sitter där den ska.. har sett att bromsljuskontakten kan ställa till det, vad kostar en sådan ungefär? kanske värt att byta

  6. #6
    ursäkta korkad fråga men hur ska man mäta upp broms samt farthållar kontakterna? ska väl vara 0 OHM med bromsen nere på båda och oändligt med den uppsläppt om jag inte missuppfattat ?

  7. #7
    kan det ha med att bilen varit strömlös under natten att göra? jag rycker nämligen av batteripolen på bilen för mitt larm funkar inte som det ska utan larmar titt som tätt av sig själv..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    24
    det konstiga är ju att han går sämre med två andra ventiler du testade... säkert att du har kopplat alla slangar i rätt anslutning?

    det är klart att triggar du bromsljuskontakten så går han ner på glt
    men om de nu skulle vara det så borde bromsluset vara tänt kan man tycka... osäker här men

    har du bilen strömlös så tappar du adaptionen hela tiden d.v.s att varje gång du hakar på sladden så måste bilen lära sig alla parametrar på nytt
    ________________________________________
    9-3sc 1.9TiD

  9. #9
    det är så va, att bilen ska gå på hög belastning för att "lära" sig igen ? läste nåt om det förut, kanske värt att prova.. men det konstiga är att bilen laddar okontrollerat med min och GLT med min kompis två olika MV:s.. ska kolla lite närmare på bromsljuskontakten samt adaptionen och se vad som händer..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    24
    kom och tänka på en sak... du har väl LH på din?

    är ventilerna du testat med avsedda för LH ?

    ingen aning om det ens går att köra med trionic-ventiler eller om det kanske t.om är samma ventil men det kanske blir fel?
    värt att kolla upp kanske?
    ________________________________________
    9-3sc 1.9TiD

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av nightx
    kom och tänka på en sak... du har väl LH på din?

    är ventilerna du testat med avsedda för LH ?

    ingen aning om det ens går att köra med trionic-ventiler eller om det kanske t.om är samma ventil men det kanske blir fel?
    värt att kolla upp kanske?
    Det är samma ventil till T5 och DI/APC.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    jag provade med både en T5 och en LH, och med båda dom fick jag enbart grundtryck.. har nu testat och farthållarkontakten, bromsljuskontakten och faktiskt även farthållaren funkar. Har även testbytt DIkasset, utan framgång..

  13. #13
    inga tips?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Är säkring nummer 5 hel?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Är säkring nummer 5 hel?
    Säkring Nr5 alltså APC säkringen är hel, och jag har 12volt på stift två i kontakten till MV... en frekvens på 90 HZ kunde mätas mellan två av stiften också, så antagligen verkar det ju som den hela tiden strävar efter GLT.. alltså är det något som triggar APCn, men vad? om signal skulle saknas eller något liknande sätter den väl felkod?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Frövi
    Inlägg
    164
    kanske är dumt men .. har du prövat att rycka slangen från wg till mv och se hur bilen går då?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Tänds Check Engine en kort stund för att sedan slockna när du vrider på tändningen eller startar bilen? Tänkte om lampan är trasig eller bortplockad.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Tänds Check Engine en kort stund för att sedan slockna när du vrider på tändningen eller startar bilen? Tänkte om lampan är trasig eller bortplockad.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Tänds Check Engine en kort stund för att sedan slockna när du vrider på tändningen eller startar bilen? Tänkte om lampan är trasig eller bortplockad.
    CE lampan funkar fint :P lyser med fast sken under en kort stund för att sedan slockna helt..

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av stekblom
    kanske är dumt men .. har du prövat att rycka slangen från wg till mv och se hur bilen går då?
    då laddar den tills det slår ifrån, ja jag har provat

Liknande ämnen

  1. Laddtrycket skenar vid 4000 rpm??
    Av bobba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 22:16
  2. og900S laddtrycket skenar på 5:an
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 13:55
  3. 93 Aero SS -03, laddtrycket skenar...
    Av ahava i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 17:07
  4. Laddtrycket skenar!
    Av Freddan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 09:15
  5. laddtrycket skenar
    Av R.K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 08:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •