Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Missfärgade kolvar/ ventiler og900..?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    86

    Missfärgade kolvar/ ventiler og900..?

    Håller på med byte av topplockspackning eftersom det rök en del ur slutröret samt att motorn drog en del kylarvätska.

    Märkte då att kolv och ventiler från cylinder nr 3, räknat bakifrån motorn blivit missfärgade. Samt att de andra inte riktigt samma färger heller.

    Bild kolvar:
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...5-SV101132.JPG

    Bild Ventiler:
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...6-SV101115.JPG

    Ventilerna+kolven som är missfärgade "orange" på bilderna om man så säger hör ihop om ni inte förstått det..

    När jag tatt mig en närmare titt på toppen så upptäckte jag som en liten springa mellan cylinder 3 och kylarhålet, där det då troligen läckt kylarvatten.
    Kan det bli så missfärgat av att det läcker vatten in till cylindern, eller kan det finnas fler orsaker??

    Tacksam för svar!
    MVH/Jonte
    ( - SAAB - ) 900 Aero t16 1986

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    det är nog bar aså enkelt att vattnet som tagit sig in i cylindern förbränts och orsakat missfärgningarna. Jag ser då inget onormalt som man behöver bli rädd över, dock så kan ju en planing av toppen vara på sin plats.

    Det enda som jag undrar över är varför kamkedjan ligger lös ? Du kanske inte har tänkt på att spärra spännaren heller? Den brukar nämligen fara ut om man släpper på kedjan och ska man återställa den så är det väl kåpa bort om jag inte missminner mig?
    Normalt sett sätter man dit en skruv uppe vid drevet och låter därmed drev och kedja sitta kvar. Man lossar alltså drevet från kamaxeln.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    86
    okej. Jojo en planing av toppen ska det bli också..

    Inte riktigt 100 på vad du menar..

    Plockade hur som helst bort kedjespännaren, är det detta jag inte borde gjort?
    Plockade bort bägge kamaxeldreven för att få fri kedjan.
    Ialla fall för att inte kedjan skulle släppa loss ifrån vevaxeldrevet sen så spände jag kedjan med ståltråd så att den inte skulle röra sig någonstans..

    Var detta riktigt? blev orolig nu
    ( - SAAB - ) 900 Aero t16 1986

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779

    Re: Missfärgade kolvar/ vnetiler og900..?

    Citat Ursprungligen postat av Rallyy
    Håller på med byte av topplockspackning eftersom det rök en del ur slutröret samt att motorn drog en del kylarvätska.

    Märkte då att kolv och ventiler från cylinder nr 3, räknat bakifrån motorn blivit missfärgade. Samt att de andra inte riktigt samma färger heller.

    Bild kolvar:
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...5-SV101132.JPG

    Bild Ventiler:
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...6-SV101115.JPG

    Ventilerna+kolven som är missfärgade "orange" på bilderna om man så säger hör ihop om ni inte förstått det..

    När jag tatt mig en närmare titt på toppen så upptäckte jag som en liten springa mellan cylinder 3 och kylarhålet, där det då troligen läckt kylarvatten.
    Kan det bli så missfärgat av att det läcker vatten in till cylindern, eller kan det finnas fler orsaker??
    I och med att de andra ventilerna/ kolvarna inte heller hade samma nyans.

    Gjorde också en upptäckt när jag tog bort insuget ifrån toppen och kollade ned. Också runt den 3.e spridaren så var det skitigt, som svart "oljepluttgägga" om ni förstår..


    Bilen drar för övrigt alldeles för mycket soppa och har en tendens till att vilja spika så fort man trycker in gaspedalen.. .

    Tacksam för svar!
    MVH/Jonte
    När det kommer in vatten i "lagom" mängd i förbränningsrummet så blir det ordentligt hett. Plana toppen och lägg dit en ny packning så är det nog bara att åka igen.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är nog bar aså enkelt att vattnet som tagit sig in i cylindern förbränts och orsakat missfärgningarna. Jag ser då inget onormalt som man behöver bli rädd över, dock så kan ju en planing av toppen vara på sin plats.

    Det enda som jag undrar över är varför kamkedjan ligger lös ? Du kanske inte har tänkt på att spärra spännaren heller? Den brukar nämligen fara ut om man släpper på kedjan och ska man återställa den så är det väl kåpa bort om jag inte missminner mig?
    Normalt sett sätter man dit en skruv uppe vid drevet och låter därmed drev och kedja sitta kvar. Man lossar alltså drevet från kamaxeln.
    Du pratar om B-motorn, det här är ju en H-motor och 16V..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895
    aaahhh sorry, skrev innan jag tänkte................ibland går det lite för fort. Det jag skrev om gäller naturligtvis även H motorn med 8v

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    86
    aaahhh sorry, skrev innan jag tänkte................ibland går det lite för fort. Det jag skrev om gäller naturligtvis även H motorn med 8v
    Mmm ja tänkte att de inte va nåt som stämde.. .

    Angående topplocksbytet då så ha ja läst att man bör köpa nya topplocks-bulta, är detta absolut nödvändigt elr kan man fortsätta o köra med de gamla? verkade vara i bra skick annars.

    Inget annat, nån packning elr dylikt som är rekomendabel att byta när man likaväl har borta toppen??

    Sen vid planingen av toppen, så såg ja att det inte var så mycket spel mellan toppen och ventilerna... om det finns nån tjockare packning att köpa elr liknande?..

    Tackar för svaren
    ( - SAAB - ) 900 Aero t16 1986

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 225

    Re: Missfärgade kolvar/ vnetiler og900..?

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    När det kommer in vatten i "lagom" mängd i förbränningsrummet så blir det ordentligt hett.
    Ok? Är det inte tvärt om att tex vatteninsprutning sänker tempen i förbränningsrummet?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779

    Re: Missfärgade kolvar/ vnetiler og900..?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    När det kommer in vatten i "lagom" mängd i förbränningsrummet så blir det ordentligt hett.
    Ok? Är det inte tvärt om att tex vatteninsprutning sänker tempen i förbränningsrummet?

    M.V.H.
    Det beror på mängden och var vattnet kommer in. Om man har vatteninsprutning så sker den i insuget och är kontrollerad.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

Liknande ämnen

  1. Automatisk avbländande sidospeglar missfärgade
    Av mattias claesson i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-03-11, 10:19
  2. köpa kolvar och ventiler
    Av Turbo_Nenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 14:31
  3. Kolvar og900
    Av DeLlE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 16:24
  4. Tickande ventiler, og900 t8
    Av NIzmO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 16:57
  5. Ventiler och kolvar??
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •