Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Färddatorfel F1 i 9000 -87

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973

    Färddatorfel F1 i 9000 -87

    Hejsan!

    Har lite strul med färddatorn i hasighetsmätarhuset, borde vara EDU2 enligt vad jag fått fram när jag sökt. Bilen är en 9000cc turbo -87 manuell. Problemet är att färddatorn har fått spel och tror att bilen är en automat och visar PRND321 med indikering under alla tecken. När man bläddrar genom alternativen med INFO-knappen så visar voltmätaren F1 på ett ställe.
    Felet är intermittent och försvinner oftast när man stänger av tändningen och startar bilen på nytt.

    Bilen har ingen "musbio" utan den vanliga enkla analoga klockan.

    Det borde väl finnas nån kabel som ska gå till automatlådan eller spaktstället som indikerar vilken växel som ligger i? Är det denna kablel som glappar?

    Har även haft exakt samma fenomen på en 9000cd turbo -88 manuell med musbio för länge sen men hann sälja bilen innan felet lagats, så det borde rimligtvis finnas fler som upplevt det här... och kanske lagat också?

    mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Jaha, nu var det dags igen... Felet försvann av sig självt i början av sommaren och har varit helt frånvarande fram tills i dagarna. Minns att jag tänkte: "Fan, displayen har inte cpat sig på väldigt länge nu..." och nästa dag, tadah! Felet är tillbaka!

    Känner igen symptomet från min tidigare bil, 9000CD -88. Alltså att det blev värre på hösten. Annars är det EXAKT som förut. Vrider man av tändningen försvinner indikeringen, iaf ett tag. Jag tror nu att det har med fukt och/eller kyla att göra. De senaste dagarna har inte varit direkt sommarvärme och detta verkar trigga fenomenet.

    Ingen som känner igen sig?
    Vet nån om det finns kablar, och vilka isf som skall gå till växelväljaren på en automat... Är det bryggat eller liknande på en manuell? Tänkte om det är en skarv som ärjat eller så.

    Edit: Ändrade topic så man kan lätt kan hitta tråden om man söker på "F1"
    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •