Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Kolvhaveri i 9-5 Aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43

    Kolvhaveri i 9-5 Aero -01

    Fick domen från verkstan nyss, ingen komp i 2:ans cylinder överhuvudtaget + plus ett fasligt skramel då motorn gick.

    Kan det vara någon idé att chansa på att bara byta kolv, vevstake och samtliga vevlager?

    Motorn som sitter i är en utbytesmotor som gått ca. 7000 mil. Läste i mina förskringsvillkor att maskinskadeförsäkringen ersätter skador som uppkommer inom 8 år alternativt 10 000 mil. Bilen har gått 16 000 mil men motorn bara 7000, kan det vara värt att ta upp med dem tro? Problemet är att det sitter ett steg 2 från SP på. Om man sätter dit en originalbox istället, syns det fortfarande i något slags minne att bilen varit "chippad" då?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Trim eller inte ska väl inte vara problem men hör med försäkringsbolaget och se vad dom säger.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bryggaragatan, gula kåken
    Inlägg
    147

    Re: Kolvhaveri i 9-5 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Aeronauten
    Fick domen från verkstan nyss, ingen komp i 2:ans cylinder överhuvudtaget + plus ett fasligt skramel då motorn gick.

    Kan det vara någon idé att chansa på att bara byta kolv, vevstake och samtliga vevlager?

    Motorn som sitter i är en utbytesmotor som gått ca. 7000 mil. Läste i mina förskringsvillkor att maskinskadeförsäkringen ersätter skador som uppkommer inom 8 år alternativt 10 000 mil. Bilen har gått 16 000 mil men motorn bara 7000, kan det vara värt att ta upp med dem tro? Problemet är att det sitter ett steg 2 från SP på. Om man sätter dit en originalbox istället, syns det fortfarande i något slags minne att bilen varit "chippad" då?
    du ska absolut höra med F-Bolaget... skadar ju inte o fråga.. sen har du möjlighet att sätta in en orginal box GÖR DET... bara för att vara på den säkra sidan... det skulle vara synd om en sådan sak bromsade hela förloppet
    Saab 9-5 2,3t -04 - Proscott Performance
    Saab 9-5 2.0t -05 - Proscott Performance
    Audi A3 1.8t 99 - TQ

  4. #4
    Nämn för allt i världen inte att bilen var chippad bara

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    De syns att bilen har varit trimmad så de kvittar hur man gör.
    Har kvar boxen!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De syns att bilen har varit trimmad så de kvittar hur man gör.
    Har kvar boxen!

    MVH

    F
    På vilket sätt skulle det göra det..?!?!
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    maskinskade försäkringen gäller bara 10 000 mil oavsett hur många motorer som bytts under tiden. Den börjar alltså inte om på noll bara för att bilen varit repad tidigare.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    maskinskade försäkringen gäller bara 10 000 mil oavsett hur många motorer som bytts under tiden. Den börjar alltså inte om på noll bara för att bilen varit repad tidigare.
    Fick precis detta bekräftat av f-bolaget. Det blir till att pynta själv.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Lånar tråden lite.

    Min 9-5 Aero -00 Nordic steg 3 hade servats dåligt (läs: inte alls) mellan 3000 och 7000 mil. Detta gjorde att förra ägaren bytte kolvar vid 9000 mil till smidda Wössner. När han plockade ur de gamla föll de praktiskt taget isär.

    Mecken som gjorde detta bytte även div. annat när han ändå höll på, jag kommer inte exakt ihåg vad, men jag har kvitto på det. Jag förutsätter att det som behövdes bytas byttes vid detta tillfälle.

    Iallafall. Är detta kolvbyte något jag behöver oroa mig för, dvs. kan jag ha fått andra skador, typ kolvflisor i vevhuset osv? Vad jag förstod det som så bytte han kolvarna INNAN de gamla hann rasa, men ändå?
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Matt
    Lånar tråden lite.

    Vad jag förstod det som så bytte han kolvarna INNAN de gamla hann rasa, men ändå?
    Då verkar det lugnt tycker jag, han kanske menade att kolvringarna praktiskt taget trillade isär? Antar att du slapp se oljelampan lysa med fast sken och ett motorrum nerkletat med olja? Då är det lugnt gissar jag.

    Vet du om han bytte till standard T7-kolvar eller byttes det bara ringar?

    Har fått tipset att kolvar och stakar från 9000-motorerna skall hålla bättre än T7-kolvar och vara snällare mot cylinderväggen än smidda kolvar, så jag skall kolla upp om jag inte skall försöka få såna monterade istället.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Aeronauten
    Vet du om han bytte till standard T7-kolvar eller byttes det bara ringar?

    Har fått tipset att kolvar och stakar från 9000-motorerna skall hålla bättre än T7-kolvar och vara snällare mot cylinderväggen än smidda kolvar, så jag skall kolla upp om jag inte skall försöka få såna monterade istället.
    Hej,

    "Byte till smidda kolvar från Wössner" står det ju ovan...

    Smidda av den legering som Wössner använder expanderar inte fullt så mycket som en del andra legeringar, och Wössnerkolvarna kan därför tillverkas med tajtare passning mot cylinderväggarna. Slitaget jämfört med gjutna kolvar bör därför inte bli så markant mycket högre, men visst, risken finns där.

    T5-kolvar är inte helt lätt att få tag på nya, och bara tanken på att montera in begagnade kolvar i en nästan ny motor är ju inte så lockande.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    [quote="KK"Byte till smidda kolvar från Wössner" står det ju ovan...

    [/quote]

    Slarvigt läst av mig! Ja, begagnade kolvar skulle inte jag heller vilja slänga i.

    Så det är "T5-kolvar" i de sista 9k-motorerna? Det visste jag inte, jag har hört att T5-kolvar bara är något bättre än T7 när det gäller hållfastheten, däremot skall man bli av med "oil sludge"-risken (som iofs påstås vara avhjälpt med den sista modifieringen av vevhusventilationen, men vad säger att man hittat rätt med den 6:e modifieringen? ).

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Nya T5-kolvar/stakar säljs väl inte längre över disk?
    Om Du sedan får tag i några vettiga lågmilare så tillkommer kolvringar
    för 2500:- vill jag minnas...vips så har man passerat 4k för begagnat...

    T5 förresten, avser Trionic5.
    I Ditt fall begränsat till 9000 modell 94-98 2,3t/Aero.

    // Jonas

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Citat Ursprungligen postat av JO68
    T5 förresten, avser Trionic5.
    I Ditt fall begränsat till 9000 modell 94-98 2,3t/Aero.
    // Jonas
    Fast alla 2,3l -90-98 har samma vevstakar utom 2,3i -94-98 så de kan ju inte vara svåra att få tag på.
    Sedan så fungerar ju även kolvarna från 2,3T-91-93 aldeles utmärkt i en nyare bil. Det är ju i princip samma motor/kolvar som de nyare.

    Speedparts sålde ju 4st nya för 800:- för ett tag sedan om jag mins rätt...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Senast idag såg jag en St.3 bil med slaktad kolv, (ettan) hål som en femtioöring, sen var kolvväggen nästan helt lossprucken, vevstaken var helt söndersvetsad.
    Tråget var fyllt av spån som flöt runt, sönder nansat av oljepumpen, som hade klarat sig

    Men den bilen var uppe på 2bar och vände, då spikar det rätt stöddigt..
    Att köra med skenande ladd är icke hälsosamt. Så räkna med ny kolv + vevstake. Men det kan vara mycket värre också...

Liknande ämnen

  1. Kolvhaveri 9-5T-99 2.3 170hk
    Av StefanM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •