Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Pumpfråga?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459

    Pumpfråga?

    Hejsan. Tror ni att en soppa pump från Speedparts som ligger på 5bar och 200l/h orkar suga upp soppan ur 99a tanken och skicka den vidare till motorn?

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Ja till T16 på 300hk kan vi säga. Då är jag på den säkra sidan

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    bör inte va några problem min polare kör med en sådan i sin tank på sin 9000 som har ca 100+ hk mer än vad du är ut efter så det borde inte va några problem

    själv så använder jag mig av 2 st sådan pumpar och en orginal

    http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_i ... orer.shtml du menar den för 27xxkr väl ?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    bör inte va några problem min polare kör med en sådan i sin tank på sin 9000 som har ca 100+ hk mer än vad du är ut efter så det borde inte va några problem

    själv så använder jag mig av 2 st sådan pumpar och en orginal

    http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_i ... orer.shtml du menar den för 27xxkr väl ?
    Ok.... Har han 100hk bara? Men jag ska inte dränka den utan låta den suga upp soppan och sen pumpa den vidare.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    100+hk mer än dom 300hk du sattsar på gällande att låta den suga upp vågar jag inte svara på faktist

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    100+hk mer än dom 300hk du sattsar på gällande att låta den suga upp vågar jag inte svara på faktist
    Han har alltså 400hk? Man kanske får satsa på en Bosch 044 pump på engång då?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    jepp omkring där lite mer är nog lika bra att stoppa i en pump i tanken så slippe rman ju oroa sig

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    jepp omkring där lite mer är nog lika bra att stoppa i en pump i tanken så slippe rman ju oroa sig
    Ja men jag har funderat på detta.... Och den på Speedparts som pumpar 200l/h med 5bars tryck är väll den beryktade Bosch 044 pumpen? Ska tydligen vara god för 600hk enligt http://www.pure-pf.com

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    jepp omkring där lite mer är nog lika bra att stoppa i en pump i tanken så slippe rman ju oroa sig
    Ja men jag har funderat på detta.... Och den på Speedparts som pumpar 200l/h med 5bars tryck är väll den beryktade Bosch 044 pumpen? Ska tydligen vara god för 600hk enligt http://www.pure-pf.com
    är osäker skicka ett mail till clas på speedparts så vet du med all säkerhet vad det är för pump

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    112
    Farligt att låta pumpar suga upp bränsle, stor risk för kavitation ( = 1000 graders lokal temp) vilket sliter kraftigt på pumpen.

    Bättre att ha en förpump som är tankmonterad som får mata soppa till en kraftigare huvudpump, alt ha huvudpumpen monterad i tanken från början.

    Jag kör själv (på min 240..) med en bosch tankmonterad huvudpump (från 940 turbo, liten och bra pump) som får mata en bosch 984 K-jet pump. Med original förpump så kaviterade pumpen så fort soppatrycket gick upp.
    BMW M3 COUPÉ 2003

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    samma här köra med en pump i tanken och sedan 2 st efter den med chats tank

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av iqbad
    Farligt att låta pumpar suga upp bränsle, stor risk för kavitation ( = 1000 graders lokal temp) vilket sliter kraftigt på pumpen.

    Bättre att ha en förpump som är tankmonterad som får mata soppa till en kraftigare huvudpump, alt ha huvudpumpen monterad i tanken från början.

    Jag kör själv (på min 240..) med en bosch tankmonterad huvudpump (från 940 turbo, liten och bra pump) som får mata en bosch 984 K-jet pump. Med original förpump så kaviterade pumpen så fort soppatrycket gick upp.
    Skulle det funka bättre med en liten förpump då menar du? Så trycket "stegras saktare"? Undervikar man kavitation då? Men om man har en catchtank som en mindre pump pumpar upp soppa till och den större pumpen tar soppa ifrån. Då har väll soppan som lite självrinning till pumpen? Men en viss kavitation måste väll uppstå endå?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    112
    Grejen med kavitation är att man inte får ha låga tryck i sugledningen, om pumpen sitter nere i tanken så uppkommer inte dessa problem. Men skulle du montera pumpen högre och låta den suga 20cm genom en ganska tunn slang så finns det risk för kavitation.

    En förpump som orkar pumpa fram så det i alla fall blir något slags övertryck innan huvudpumpen duger bra.

    (men jag kör ju dubbla huvudpumpar mest för att jag fortfarande kan köra bilen även om en går sönder, vilket jag faktiskt haft nytta av)
    BMW M3 COUPÉ 2003

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av iqbad
    Grejen med kavitation är att man inte får ha låga tryck i sugledningen, om pumpen sitter nere i tanken så uppkommer inte dessa problem. Men skulle du montera pumpen högre och låta den suga 20cm genom en ganska tunn slang så finns det risk för kavitation.

    En förpump som orkar pumpa fram så det i alla fall blir något slags övertryck innan huvudpumpen duger bra.

    (men jag kör ju dubbla huvudpumpar mest för att jag fortfarande kan köra bilen även om en går sönder, vilket jag faktiskt haft nytta av)
    Nej precis. Och om pumpen ska suga upp soppan genom det röret som sitter där orginal kan jag tänka mig att ett visst undertryck uppstår. Rätt mig om jag har fel men har uppfattat det så att kavitation uppstår när ett undertryck blir ett övertryck?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Rätt mig om jag har fel men har uppfattat det så att kavitation uppstår när ett undertryck blir ett övertryck?
    Typ så. När du suger upp en vätska genom ett rör så kan trycket bli så lågt att vätskan börjar koka och det bildas gasbubblor. När sedan trycket höjs kommer gasbubblorna att implodera och kan då slita loss småsmå partiklar från pumpväggen.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    459
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Rätt mig om jag har fel men har uppfattat det så att kavitation uppstår när ett undertryck blir ett övertryck?
    Typ så. När du suger upp en vätska genom ett rör så kan trycket bli så lågt att vätskan börjar koka och det bildas gasbubblor. När sedan trycket höjs kommer gasbubblorna att implodera och kan då slita loss småsmå partiklar från pumpväggen.
    Ok ok. Nu förstår jag lite bättre. Mycket med det dära....

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av rpracing
    Citat Ursprungligen postat av iqbad
    Farligt att låta pumpar suga upp bränsle, stor risk för kavitation ( = 1000 graders lokal temp) vilket sliter kraftigt på pumpen.

    Bättre att ha en förpump som är tankmonterad som får mata soppa till en kraftigare huvudpump, alt ha huvudpumpen monterad i tanken från början.

    Jag kör själv (på min 240..) med en bosch tankmonterad huvudpump (från 940 turbo, liten och bra pump) som får mata en bosch 984 K-jet pump. Med original förpump så kaviterade pumpen så fort soppatrycket gick upp.
    Skulle det funka bättre med en liten förpump då menar du? Så trycket "stegras saktare"? Undervikar man kavitation då? Men om man har en catchtank som en mindre pump pumpar upp soppa till och den större pumpen tar soppa ifrån. Då har väll soppan som lite självrinning till pumpen? Men en viss kavitation måste väll uppstå endå?
    Om man låter pumpen suga bränsle från tanken så matas pumpen med tryckskillnaden mellan pumpinloppet och tanken där utloppet sitter. Detta innebär att trycket hos pumpinloppet riskerar att bli lågt. Blir trycket för lågt så kan detta innebära att vätskan förångas, något som orsakar små bubblor (kavitation). Dessa bubblor kollapsar sedan av det höga trycket vid utloppet, då gasen åter omvandlas till vätska, varvid shockvågor uppkommer vilka skadar pumpen.

    Monterar man pumpen i tanken så utsätter man den för trycket i bränsletanken varvid trycket hos pumpens inlopp blir högre.

    Kavitation kan även uppkomma om man använder utloppstryck högre än vad pumpen är avsedd för.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •