Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: hjälp med fel kod

  1. #1

    hjälp med fel kod

    var ute idag och körde och bilen gick kanon. Helt plötsligt blev gas pedalen mycket styvare och helt plötsligt gick laddtrycket inte alls så högt tror det stanade på 0,3 bar. sheck engin började lysa även ctrl och nån för kortning på 3 bokstäver tror jag det var. stannade och kollade fel koden och då blinkade det 1 lång 5 korta och sen 6 korta. jag gick in och handlade och kom ut igen då funkade den igen fast scheck engin lyste än fast inte ctrl. sen hände det igen. samma sak igen och ctrl börgade lysa igen. satnnade bilen och gjorde ett annat ärende och då funkade den igen sen hände samma sak igen . bilen är en 9000 cse 2,3 turbo 200 hästar -93 shippad bakre avgas bytt till 3 tum. sport luft filter.

    nån som vet vad fel koderna betyder?
    eller som har nån anan aning om vad det kan vara?
    Saab 9000 CSE 2,3 T
    Saab 95 Aero sportkombi -02

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Du har TCS på bilen som gått i limphome. Blinkande CE betyder att den saknar spjällägessignal efterssom denna matas från ETS-boxen till LH och uteblir när ETS går i limphome. (ETS=Elektronisk trottelstyrning)

    Allmän kontroll av vacuum-slangar brukar vara steg1.
    Kolla så backventilen mellan insuget och magnetventilen på torpeden är hel.
    Prova och skifta den magnetventil som sitter på torpeden mot den som sitter på rambenet.

    Felkoder i ETS-boxen går INTE att radera genom att ta loss batteripolen.
    Att läsa ut felkoderna underlättar mycket, men ovanstående saker är bra/enkelt att kontrollera innan.

    Lycka till!
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    känns ju som det borde vara glapp på nått i och med att den funkar i bland och sluta funkar helt plötsligt. ska kolla grejjerna du sa och se om ja hittar nått. Den hade bytt bimkningar nu med. nu blinkar den 2, 5,6,1. Måste även fråga är det nått farligt att använda bilen eller?
    Saab 9000 CSE 2,3 T
    Saab 95 Aero sportkombi -02

  4. #4
    ag skulle byta alla mina tryckslangar för dom var väldigt smuliga och torra och är rädd för att det är nån torrspricka i dom. Började byta och allt gick väldigt smidigt med att byta en i taget. När jag skulle byta en slang som sitter i en typ en t koppling där ena slangen går in i kupén ser det ut som, den andra går upp till en dosa som sitter jämnte bateriet som det går in 3 slangar och den 3 går bort mot den avlånga delen som gaspjellet sitter på. då hittade jag en endan på en slang som hänger löst vid t kopplingen. Den slangen följer med slangen som går från t koplingen upp till dosan med 3 slangar och sitter där. men vad ska den sitta i andra ändan? jag hittar inte vad den ska sitta.

    Föresten är det magnet ventilen som sitter vid bateriet med 3 slangar till kopplade?

    Bilen är en saab 9000 2,3 Turbo -93
    Saab 9000 CSE 2,3 T
    Saab 95 Aero sportkombi -02

  5. #5
    nu blinkar det bara ett fel. det blinkar 5 gånger vet nån vad det är?
    Saab 9000 CSE 2,3 T
    Saab 95 Aero sportkombi -02

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Du har TCS på bilen som gått i limphome. Blinkande CE betyder att den saknar spjällägessignal efterssom denna matas från ETS-boxen till LH och uteblir när ETS går i limphome. (ETS=Elektronisk trottelstyrning)

    Allmän kontroll av vacuum-slangar brukar vara steg1.
    Kolla så backventilen mellan insuget och magnetventilen på torpeden är hel.
    Prova och skifta den magnetventil som sitter på torpeden mot den som sitter på rambenet.

    Felkoder i ETS-boxen går INTE att radera genom att ta loss batteripolen.
    Att läsa ut felkoderna underlättar mycket, men ovanstående saker är bra/enkelt att kontrollera innan.

    Vilka slangar hade du bytt?
    men det kän väl inte funka om man byter plats på dom jag menar om en är sönder så är det ju fortfarande fel?
    Vad LH?

    Lycka till!
    Saab 9000 CSE 2,3 T
    Saab 95 Aero sportkombi -02

  7. #7

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •