Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Alternativ till Krytox vid tändstiftsbyte?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Köping
    Inlägg
    35

    Alternativ till Krytox vid tändstiftsbyte?

    Hej!
    Jag tänkte meka lite bil i helgen, bl.a. byta tändstift.
    Och som jag hört/läst så skall man helst smörja in den nedersta delen av Di-kassettens spolar (o-ringen) med Krytox.
    Var in till Saab och hörde om de hade någon liten tub till salu, men nej.
    De hade bara "storpack" som de hade på verkstaden.
    Finns det något annat lämpligt fett som man kan använda?

    //Micke
    Saab 900 2.0T -94 [Speedparts Steg 3]

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 063
    Hej !

    Nja, det finns småtuber....
    Pröva att få köpa en liten klick om de nu verkligen har storpack, det är ju inget som det går åt mycket av.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    312
    Vi använder småtuber, det går ju inte åt några mängder direkt. en liten sträng på fingret brukar vara lagom till 4 stift.
    SAAB 9-5 Aero

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Köping
    Inlägg
    35
    Tack för tipsen, men ni vet inget alternativ till Krytox?
    Saab här i Köping har inte öppet på reservdelar/verkstaden på helger.
    Vill helst byta i helgen.
    Saab 900 2.0T -94 [Speedparts Steg 3]

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 063
    Hej !

    Kan du inte skaffa det så antingen skiter du i att byta tills då får tag i Krytox, eller så struntar du i krytox överhuvudtaget.... Mitt råd är väl att vänta om du kan ge dig till tåls.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Köping
    Inlägg
    35
    Klart jag kan vänta...
    Hade bara tid över för en gångs skull, och tänkte passa på att byta stiften.
    Har annat att göra med bilen, som att byta olja och felsöka farthållaren.

    Hoppas ni får en skön helg!
    Saab 900 2.0T -94 [Speedparts Steg 3]

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 841
    Hmm jag har aldrig använt nån sörja när jag bytt stift
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    9176
    Jag har i 40 år alltid använt kopparpasta (tex från BILTEMA) på alla gängor oavsett om det varit vanliga skruvar eller gängor till tändstift. Eller till stål eller aluminium!

    Det har alltid fungerat bra för mig!
    Någon annan som har synpunkter eller kommentarer om det?

    Per L

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    9176
    Läste slarvigt när jag svarade här ovan! Det var ju inte alls frågan om gängorna till tändstiften!

    När jag var inne hos SAAB nyligen och bytte DI-kassetten så var det ingen som smorde in någonting på den!
    Är det kanske färdigsmort från tillverkaren på en ny?

    Per L

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 063
    Hej !

    Smörjan används för att undvika fastbränning, nu för tiden är gummit bättre, men med Krytox så blir det "bäst"... Plus att det ger en diekektrisk verkan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    113
    Medlem#
    13223
    Har hittat ett alternativ till Krytox! Liksom ett flertal på detta forum har jag undrat över med vad man kan ersätta det av Saab en gång i tiden rekommenderade fettet (3019312). Det finns flera trådar där detta kommer upp, men här är det huvudfrågan. En del säger att det inte är speciellt noga ("ta vad som helst"), andra vill ha mer original. Jag bestämde mig för att titta närmare på det.

    Det som behövs är ett fett som:
    • inte reagerar med gummit i tändkassettens "spenar",
    • klarar höga temperaturer,
    • inte leder elektrisk ström, dvs är en bra isolator.
    Kommentera gärna om jag glömt något.

    Efter en del letande har jag nu skaffat och använt Super Lube Multi-Purpose Synthetic Grease, art nr 21030. Dock gjordes tändstiftsbytet nyligen, så jag har inga långtidsresultat att redovisa. Gemensamt för både Super Lube och Krytox är:
    • relativ hårdhet (NLGI consistency number) = 2,
    • syntetisk basolja,
    • PTFE som förtjockningsmedel,
    • silikonfria,
    • rekommenderas till o-ringar,
    • livsmedelsgodkända (!).

    Jämför man diverse siffror för respektive fett hittar man följande för Super Lube (Krytox):
    • Temperaturområde: -43…232 (-36…204) °C
    • Resitivitet 1,4*10^14 (0,4–4*10^14) Ωcm
    • Permittivitet, dvs dielektrisk konstant: 2,5 (2,2–2,4)
    • Relativ densitet: 0,89 (1,98)
    • Load Wear Index 70,6 (132,6) kgf
    • Weld Point: 400 (800) kg

    Även vad gäller temperatur och elektriska data är de alltså praktiskt taget lika. I övrigt är Super Lube något tunnare och kan inte handskas med lika stora mekaniska laster som Krytox, vilket för användningsområdet knappast är avgörande. En tub Super Lube, 85 gram, kostar 166–209 kr (Pricerunner.se), medan Krytox, 56 gram, kostar drygt 800 kr. I båda fallen tillkommer förstås frakt; Super Lube kan köpas från Sverige, medan Krytox för en privatperson ser att vara ett internationellt äventyr. Nu är jag ingen expert på fetter, så kommentarer och rättelser mottages tacksamt, men slutsatsen för närvarande är att att Super Lube Multi-Purpose Synthetic Grease är ett lämpligt och billigt alternativ till Krytox.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Borealis den 2022-07-24 klockan 19:00. Anledning: Rättade viktangivelse.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 917
    Tror Beru har ett eget fett som borde motsvara. Det är just till spenar ner mot stift och dylikt. Men det är nog få som håller på med exakt rätt.......jag brukar ta lite vaselin och har aldrig upplevt nå speciellt med det.

  13. #13
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 799
    Medlem#
    3471
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  14. #14
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    113
    Medlem#
    13223
    Där ser man – det verkar dessutom vara speciellt för tändstift, vilket framgår med tysk tydlighet; ZKF = Zündkerzefett ("tändstiftsfett"). ZKF01 är en tub om 10 g (som Mr_SunBear visat), ZKF02 är 50 g som kostar c:a 690 kr.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  15. #15
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    113
    Medlem#
    13223
    Nu rör ju denna tråd fett för tändstift + tändkassett, men om man ska rota mer i skillnader så är Super Lube inte lämpligt i syrerika miljöer, medan Krytox anges som säkert för detta ändamål.

    "Although Super Lube® is categorized as non-flammable, it will burn. Oxygen accelerates the combustion process. If Super Lube® is used in a high oxygen environment, spontaneous combustion could occur."
    https://www.super-lube.com/faqs

    "Krytox™ oils and greases are nonflammable, chemically inert, thermally stable, and safe for use in all areas of oxygen service."
    https://www.krytox.com/en/applications/oxygen-services

    Det kan också nämnas att båda fetterna dyker upp när man söker smörjmedel för att åtgärda kärvande knappar i datorns tangentbord...
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 855
    Medlem#
    10798
    Chemours Krytox GPL 205 är ett perfluoropolyether (PFPE) baserat fett, dvs det innehåller inte vanliga kolväten som andra fetter. Det löses heller inte upp av vanliga lösningsmedel.

    GA Lindberg är svensk importör.

  17. #17
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    113
    Medlem#
    13223
    Skrev faktiskt till GA Lindberg för ett drygt år sedan och frågade var man som privatperson kan köpa Krytox i Sverige. Fick svaret att kolla på nätet eller hos tre namngivna svenska återförsäljare, där man hos två av dem måste ha företag för att få handla. Där man kan se produkterna har ingen GPL 205, varken då eller nu. Så jag förstår att frågan om hur man får tag i det dyker upp då och då. På Ebay och Amazon kan man hitta tuber med 0,5 resp 2 ounces, (14 och 56 gram); alla jag hittat skickas från USA med den fraktkostnad det innebär.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 906
    Om jag inte minns fel så är Krytox och Stabox samma slags fett. (Vitt och teflon baserat.)
    https://www.fuchs.com/se/sv/product/...alexol-stabox/

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 917
    Fast hur många går den långa vägen och använder exakt rätt? En tusendels promille.........Det är ju inte så att det går åt fanders om man inte använder det....Inte tror jag man märker nå fördelar heller om man nu inte sysselsätter sig med nå stall bilar man gör nå långtidstester på.

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 855
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Borealis Visa inlägg
    Skrev faktiskt till GA Lindberg för ett drygt år sedan och frågade var man som privatperson kan köpa Krytox i Sverige. Fick svaret att kolla på nätet eller hos tre namngivna svenska återförsäljare, där man hos två av dem måste ha företag för att få handla. Där man kan se produkterna har ingen GPL 205, varken då eller nu. Så jag förstår att frågan om hur man får tag i det dyker upp då och då. På Ebay och Amazon kan man hitta tuber med 0,5 resp 2 ounces, (14 och 56 gram); alla jag hittat skickas från USA med den fraktkostnad det innebär.
    https://www.maxgaming.se/sv/lube/kry...-lubricant-10g

    Kilopriset på en tub via ebay är dock bättre.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till listen till Aero-kjolpaket og900
    Av HFR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 21:21
  2. alternativ till viggen?
    Av SAAB örnie i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 00:16
  3. Krytox, smörja att smorsla på tätringarna på DI innan mont.
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 16:41
  4. Alternativ till silikonslangar
    Av Matte J i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 22:43
  5. Alternativ till Saab 9-5
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •