Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: chippa 9000aut + div. funderingar

  1. #1

    chippa 9000aut + div. funderingar

    hej, jag har en 9000-CSE 2.3 Turbo -92 med automatlåda.. jag har några frågor jag hoppas kunna få vettiga svar på, och ja jag har sökt men inte funnit de svar jag söker.

    1: finns det något som begränsar vridmomentet vid växling av automatlådan, alltså att den sänker laddtrycket precis innan växling eller dylikt?

    2: Vad är grundladdtryck samt normalt laddtryck på denna motorn? hur mkt motsvarar detta på den icke graderade orginal mätaren? som den laddar nu (visserligen 95oktan) så laddar den kanske 3/4 av det gula fältet.

    3: hur är det med hållfasthet på automaten? har planer på att chippa bilen men vill först vara säker på att den utan problem klarar detta.
    ska naturligtvis inte köra som en idiot med bilen utan vill bara ha lite extra powa när de behövs

    Tack på förhand /Tommie

  2. #2
    Om det är samma komponenter som i min 9000CSE 2,3T från -94 så finns några fakta på sidan 32 i produktbroschyren som jag scannat åt dig här: http://pp.dyndns.biz/32.gif
    Vridmomentet är begränsat på automaten från 323Nm till 294Nm och det maximala laddtrycket är begränsat från 1,00bar till 0,81bar. Vilka mekanismer som används för att åstadkomma dessa begränsningar är jag inte kompetent nog att redogöra för men jag vet att här finns många tekniskt kunniga människor som säkert kan svara på det.
    När det gäller turbomätaren så vill jag nog minnas att jag sett nålen uppe på det röda området vid kraftig acceleration från stillastående. Kan dock inte kolla nu eftersom jag lämnade den i inbyte för 2 dagar sedan...
    /PP
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av transpetaflops
    Om det är samma komponenter som i min 9000CSE 2,3T från -94 så finns några fakta på sidan 32 i produktbroschyren som jag scannat åt dig här: http://pp.dyndns.biz/32.gif
    Vridmomentet är begränsat på automaten från 323Nm till 294Nm och det maximala laddtrycket är begränsat från 1,00bar till 0,81bar. Vilka mekanismer som används för att åstadkomma dessa begränsningar är jag inte kompetent nog att redogöra för men jag vet att här finns många tekniskt kunniga människor som säkert kan svara på det.
    När det gäller turbomätaren så vill jag nog minnas att jag sett nålen uppe på det röda området vid kraftig acceleration från stillastående. Kan dock inte kolla nu eftersom jag lämnade den i inbyte för 2 dagar sedan...
    /PP

    okej.. tackar så mkt för hjälpen! men är det inte samma toppeffekt som på en vanlig manuell 2.3turbo i min bil då eller?? någon som kanske vet om det går bra att stressa upp dessa bilar med utan att behöva oroa sig för vxllåds ras? någon måste ju ha provat?

  4. #4
    Effekten verkar vara 200hk oavsett låda vad jag kan se i mina papper.
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av transpetaflops
    Effekten verkar vara 200hk oavsett låda vad jag kan se i mina papper.
    bra bra, då kan man alltså anta att det är laddtrycket på dom lite lägre varven som är begränsat och på så vis ger motorn ett lite lägre vridmoment..

    detta borde ju enligt mig då betyda att saab medvetet sänkt vridet för att skona växellådan ? varför skulle annars aeron vara "nertrimmad" med automaten?

    kanske är bättre att köra som den är istället känns det som.

  6. #6
    Saab begränsar helt klart vridmomentet till automatlådan. Det var likadant på min gamla 9000 och samma sak på min nya 9-5. Jag ställde även en fråga om detta på forumet för en tid sedan (hittar inte tråden just nu). Fick inget bra svar på varför Saab gör så men uppenbarligen monteras olika automatlådor specade för olika vridmoment till de olika motoralternativen. Men hade de då satt Aero-lådan ihop med de andra motorerna så hade de ju i praktiken inte behövt begränsa dem och förmodligen hade logistiken blivit enklare också med endast en automatlådetyp. Jag är fortfarande nyfiken på varför Saab väljer att göra som de gör.
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  7. #7
    men är det olika växellådor i Aeron och vanliga 2.3T??

  8. #8
    DrBoost menar i nedanstående tråd att det är så iaf på 9-5:orna och då är det säkert rimligt att anta att Saab gjorde likadant på 9000.
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=177144
    Men varför de väljer att sätta en klenare låda när det uppenbarligen finns sådana som är dimensionerade för hela vridet, är en gåta för mig. Dels "straffar" man sina kunder som köper automat och dels ger man självmant upp en del av sin prestandaprofil.
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

Liknande ämnen

  1. Chippa NG9-3 TDi
    Av Pelleturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •