Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bilen började rycka idag - vad kan det vara?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70

    Bilen började rycka idag - vad kan det vara?

    Min saab 9-5 kombi 2.0t -03 började rycka som fan helt plötsligt på vägen hem. Den rycker och går allmänt obra (går inte köra med den utan att slira med kopplingen var tvungen sista 100 metrarna innan jag var hemma ) Bilen har nästan gått 11k mil men stora servicen är inte gjord. Nån som har nån anning vad det kan vara?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Tänds "Check engine"-lampan?

    Första steget på en 9-5:a bör vara att kolla alla (och då menar jag alla) slangar (både tryckslangar och vevhusventilationsslangar), även bakom motorn, så att ingen har lossnat.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Tändkassett, bränslepump?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Tänds "Check engine"-lampan?

    Första steget på en 9-5:a bör vara att kolla alla (och då menar jag alla) slangar (både tryckslangar och vevhusventilationsslangar), även bakom motorn, så att ingen har lossnat.

    Mvh

    KK
    jo check engine lampan lös ett tag..

    okej ska göra det..

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Det vore även bra om du kunde få felkoden utläst, den sätter ofta tummen mitt i problemet om man tolkar den med hjälp utav WIS.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Tändkassett, bränslepump?
    TK:n brukar totalhaverera på T7-bilarna, men bränslepumpen är inte otänkbar med tanke på miltal och årsmodell. Just M/03 verkar vara behäftad med sjukt kassa pumpar vad det verkar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    okej.. tack för hjälpen. ska ta en sväng er till bilen och se om jag ser några slangar som är lösa, annars blir det till att min saab mek får kolla på den..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Tändkassett, bränslepump?
    TK:n brukar totalhaverera på T7-bilarna, men bränslepumpen är inte otänkbar med tanke på miltal och årsmodell. Just M/03 verkar vara behäftad med sjukt kassa pumpar vad det verkar.

    Mvh

    KK
    Så nu har jag varit ute och kollat lite. Såg inga slangar som såg misstänktsamma ut. När jag varvade bilen lite så typ blöddrade den till innan den gick upp i varv och där så fastnaden i nån sekund när jag släppte på gasen och sen när den gick ner i varv så blöddrade det till igen och jag troddebilen skulle dö men det gjorde den inte.. Verkar vara att den inte får soppa..

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Det är inte så att spjällhuset gått i "limp home" läge ?

    Nu kommer jag inte ihåg hur det ska och inte ska se ut men om nån orkar förklara för trådskaparen så kan det ju kollas upp väldigt enkelt !


    //Rydde

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112
    Nämen hejsan Rydde, är du tillbaka?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    Efter att ha beskrivit problemet för min saab mek så sa ahn att det borde vara TKen så jag fick låna en över helgen för att testa.. Nu när jag bytte så varvade den som vanlgt och jag trodde allt var bra, bytte tillbaka till min och testade den med och den varvade precis som den " hela" Sen kom jag på att jag glömde testköra med den "hela" så jag slänge i den igen och bil-jävlen vägrade starta testade även den "paja" och samma sak hände där.. Vad kan ha gått snett? Ska till jobbet nu så ska fortsätta ikväll vid 22oo.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    370
    hur ser stiften ut då?
    9-3 2,0t -00 självklart T5...
    Remember the tight ones

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Om den vägrar starta helt nu så är det väl bara bränslepumpen kvar att "felsöka" ? Ett längre skott skulle kanske kunna vara vevaxelgivaren ?

Liknande ämnen

  1. Batterilampan började lysa och bilen trögstyrd
    Av SaabHasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-09, 20:34
  2. ABS, ESP mfl började lysa..Sen dog bilen?
    Av brinolph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •