Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lågt ladd efter turbobyte?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    547

    Lågt ladd efter turbobyte?

    Ja som sagt var så har jag bytt ut min gamla T25:a till en T28:a men problemet är att den bara laddar ca 0.8-0.9 å den ska ligga på ca 1.3. Kör med BSR steg 3 å innan turbobytet så laddade den ca 1.2 bar så något är ju galet. Det jag undrar lite över är om man kan skruva på WG stången för att ställa upp GLT. Är det rätta vägen att gå annars så får ni väldigt gärna säga hur man går till väga. Har en -96:ans 900. Har även laddtrycksmätare i bilen.


    //Robin.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 688
    Du måste ha anpassad programvara om du byter till en annan Turbo.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 021
    Annars kan det vara så att inte någon sladd eller slang inte sitter som den ska. Fick du tillbaka slangarna till magnetventilen rätt?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    547
    Det var inte jag utan en verkstad som bytte den åt mej. Men alltså det där med programvaran, Räcker det inte med att jag redan har ett chip som ska styra upp till 1.3 bar? Tänkte om GLT inte ligger rätt. Programvaran är väl ändå inte så avancerad så att den känner av om jag byter turbo eller inte lr? Lättast att kolla GLT på är att rycka säkringen till APC:n lr hur? GLT ligger på ca 0.4 bar eller har jag fel? Så vitt jag såg på verkstaden så tog dom aldrig bort slangarna från själva MV:n utan bara lossade allt från turbon. Kan ju alltid kontrollera om dom sitter som dom ska ändå.

    Om det nu skulle vara så att GLT ligger fel så skruvar man på stången för att fixa till det eller tänker jag fel?


    //Robin.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Det var inte jag utan en verkstad som bytte den åt mej. Men alltså det där med programvaran, Räcker det inte med att jag redan har ett chip som ska styra upp till 1.3 bar? Tänkte om GLT inte ligger rätt. Programvaran är väl ändå inte så avancerad så att den känner av om jag byter turbo eller inte lr? Lättast att kolla GLT på är att rycka säkringen till APC:n lr hur? GLT ligger på ca 0.4 bar eller har jag fel? Så vitt jag såg på verkstaden så tog dom aldrig bort slangarna från själva MV:n utan bara lossade allt från turbon. Kan ju alltid kontrollera om dom sitter som dom ska ändå.

    Om det nu skulle vara så att GLT ligger fel så skruvar man på stången för att fixa till det eller tänker jag fel?


    //Robin.
    Joo byte till större turbo ställer till det för programvaran.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 688
    En större turbo kommer ju pumpa mer luft vid samma laddtryck som den lilla. Någon som programmet inte kommer förstå bland annat. Någon kan säkert förklara det här mycket bättre än vad jag kan.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    547
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    En större turbo kommer ju pumpa mer luft vid samma laddtryck som den lilla. Någon som programmet inte kommer förstå bland annat. Någon kan säkert förklara det här mycket bättre än vad jag kan.
    Jodå hängde nog med där. Ganska logiskt med andra ord då kom jag på när du formulera det sådär. Trodde programvaran var smartare än så. Alltså den är ju inställd på 1.3 bar tryck men hänger inte med då turbon nu pumpar mer så då sjunker laddet istället. Blir det någon tappning av effekt p.g.a detta dådå? Tänkte på att han får ju fortfarande samma mängd luft.


    //Robin.

Liknande ämnen

  1. Lågt turbotryck efter turbobyte.
    Av Znorgoff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 17:46
  2. Lågt ladd efter turbobyte och check enginelampa 9-5 -98
    Av crettin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 22:08
  3. Mindre ladd i 900 t16 Aero -84 efter turbobyte
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 11:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •