Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Chipa bil med automat

  1. #1

    Chipa bil med automat

    Har en fråga, titta på speedparts och nordic om man trimmar hos dom så drar det i väg en massa i nm vilket är trevligt men hur gör dom om bilen har automat låda? den den inte tål över 300nm (uppgift från växelåds tekniker på SAAB)

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 171
    Talar du om en Saab 99 turbo eller ?

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Ohh glömde skriva att det gäller en 9000 2.3 ltt -94 så det kan gå

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Vi kan väl på goda grunder ANTAGA att det inte är en Saab 99 ?

    Oavsett vilken bil det är så är svaret, förkortad livslängd. Det vanligtvis mest kritiska är växlingarna, är inte momentstyrningen skaplig så far lådorna illa. O momentstyrningen på T7 är synnerligen dålig från vissa håll bekräftades i vintras då ESP/TC diskuterades.

    Hur mycket livslängden förkortas kan jag inte svara på...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    166
    +17K mil på en 01 aero automat..går fortfarande som en dröm utan några bekymmer med växellåda eller dyligt.

    har dock inga ambitioner att snurra iväg med hjulspinn vid varje rödljus

    Att livslängden förkortas med "trim" är ju självklart, dock sitter nog det mesta med hänsyn till livslängden i högerfoten hos föraren, dvs går nog att knäcka de flesta bilar om man inte besitter en gnutta sunt förnuft.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    +17K mil på en 01 aero automat..går fortfarande som en dröm utan några bekymmer med växellåda eller dyligt.
    Vad ligger vridet i din bil på?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    det jag funderar på är om man får längre bensin förbrunking på den, mer nm gör ju att motron behöver jobba mindre för att hålla farten. men det kanske inte är så stor förtjänst att det lönar sig..

    Är det samma automat i min som i aeron? iså fall vad har du frö vrid en den? och vart ligger det?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    166
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    +17K mil på en 01 aero automat..går fortfarande som en dröm utan några bekymmer med växellåda eller dyligt.
    Vad ligger vridet i din bil på?

    Mvh

    KK
    Eftersom maskinen inte e bromsad så e den frågan svår dock bör det ligga runt +-400nm iaf enl Nordic.. (vilka ja litar på)

    Grejen är nog mer att man kan tuffa runt med "steg3 " i c:a 17K mil utan bekymmer..sen om vridet e 350nm eller 450nm sitter nog som ja sa i högerfoten (foten är en bra "momentbegränsare")

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    166
    Citat Ursprungligen postat av BadHabit
    det jag funderar på är om man får längre bensin förbrunking på den, mer nm gör ju att motron behöver jobba mindre för att hålla farten. men det kanske inte är så stor förtjänst att det lönar sig..

    Är det samma automat i min som i aeron? iså fall vad har du frö vrid en den? och vart ligger det?
    Lägre soppa förbrukning får man iaf på landsväg..stadskörning ...där e ja tveksam, dock bygger sånt bara på jämförelser med "polares" aerosar..min blev chippad efter 60 mil.

    Sedan vilka lådor som sitter i vilka saabar har ja noll koll på, är ju en sorglig barnfödd amazonmänniska som tänkt om

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Hej,

    Lite filmer på denna tråd
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=60

    Finns en hel del läsvärt i denna tycker ifal jag.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Chipa turbolös og9-3
    Av MartinAberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 21:20
  2. vågar man chipa och trimma en 9-5 som har gått 23000 mil?
    Av klimpan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 16:44
  3. Vart ska man chipa bilen!
    Av E.jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-31, 18:52
  4. Törstig 9-5 2,0t -05 Chipa??
    Av Wikström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 14:33
  5. Vågar man chipa bilen ?
    Av 95grizzly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •