Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tändinställing på bil med Trionic 5

  1. #1
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    Tändinställing på bil med Trionic 5

    Det är så att jag har konverterat min og900 till Trionic 5.5 och nu undrar jag hur mycket förtändning man ska ha.

    Jag vet att triggerskivan ej går att justera på en bil med T5 original, men detta är ju lite special och den är således justerbar. Så hur bör tändningen stå på ett ungefär vid tomgång osv?

    Anledningen till att jag frågar är att den går lite ojämt och ryckigt på tomgång, men fint på högre varv.

    Om någon har värdena för en B204 med T5 så fungerar det kanon, då motorerna är likvärdiga och ger mig nått att gå efter

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    är det inte enklare att försöka nollställa triggerskivan i relation till vevaxeln då? De flesta moderna motorer har väl signalen gjord så att skivan triggar vid exakt noll och sen sköter databoxen om förtändning och allt vad det nu än är.
    Om den fortfarande då går dåligt så är det ju nåt med din motor som inte matchar programvaran och då kanske du måste ändra mer än bara förtändning.

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    är det inte enklare att försöka nollställa triggerskivan i relation till vevaxeln då? De flesta moderna motorer har väl signalen gjord så att skivan triggar vid exakt noll och sen sköter databoxen om förtändning och allt vad det nu än är.
    Om den fortfarande då går dåligt så är det ju nåt med din motor som inte matchar programvaran och då kanske du måste ändra mer än bara förtändning.
    Triggerskivan ska vara "nollställd" som du uttrycker det, dvs 117* före övre dödläge. Men det är svårt att få exakt och jag antar att systemet inte klarar av att ställa tändningen hur mkt som helst. Jag vet att folk som tidigare har konverterat till trionic har fått göra samma sak. Men är det ingen som har några värden får jag väl prova mig fram Men någon borde väl ha mätt upp en B204 med stroboskop?

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •