Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: tomma ventillyftare.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433

    tomma ventillyftare.

    hej allesammans!.

    Ska ut o starta upp min "nyrenoverade" motor är det farligt att starta upp med tomma ventillyftare?. och är det nått mer man bör tänka på när motorn är precis ny ihopplockad?.

    \\Johnny

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038
    Jag satte i ett oljefilter från Biltema och fyllde också 4 L av deras olja (249:- för fyra liter) för att skölja ur motorn (kanske överdrivet, men i alla fall). Därefter drog jag ur säkringen till soppapumpen och drog runt statmotorn i 10 sek intervaller tills oljelampan slocknade. Mest för att dra runt oljan i motorn och få upp trycket innan första start och se till att det kommer fräsch olja överallt.

    Varmkör motorn en stund och tippar därefter ur Biltema oljan och sätter dit ett SAAB original olje-filter och häller i ny frräsch Mobil-olja.

    Ventillyftarna kommer nog att knacka en del om de är tomma, men det är ingen fara. Kör runt en stund extra med startmotorn enligt ovan för att få upp trycket i dem.
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    37
    Japp. dra ur kabeln till DI kasetten och dra runt motorn tills oljelampan slocknar så ska oljan ha kommit fram överallt!

    //Magnus
    Saab 9/5 aero -01 med nordic steg 2
    Nu även dieselsnorkel

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Redis
    Jag satte i ett oljefilter från Biltema och fyllde också 4 L av deras olja (249:- för fyra liter) för att skölja ur motorn (kanske överdrivet, men i alla fall). Därefter drog jag ur säkringen till soppapumpen och drog runt statmotorn i 10 sek intervaller tills oljelampan slocknade. Mest för att dra runt oljan i motorn och få upp trycket innan första start och se till att det kommer fräsch olja överallt.

    Varmkör motorn en stund och tippar därefter ur Biltema oljan och sätter dit ett SAAB original olje-filter och häller i ny frräsch Mobil-olja.

    Ventillyftarna kommer nog att knacka en del om de är tomma, men det är ingen fara. Kör runt en stund extra med startmotorn enligt ovan för att få upp trycket i dem.

    Bra tänkt med ursköljningen, Jag körde på samma grej. Dock vågade jag inte kasta i biltemas olja utan köpte en 550 kroners olja på statoil. Sen blev det Shell Helix Ultra. (Vi går inte in i nån "bästa olja diskussion" nu)

    Dock kan man ju fråga sig om det verkligen var nödvändigt. Men det säkra före det osäkra är ett bra motto!

    Lycka till nu saab_coupe och berätta gärna hur det gick efteråt även om det gick som det skulle. Det är så skönt att läsa om när folk lyckas och inte bara läsa inlägg där folk behöver hjälp med saker som trilskas


    MVH
    Saab 9-3 2.0t -99

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av Najjklas
    Citat Ursprungligen postat av Redis
    Jag satte i ett oljefilter från Biltema och fyllde också 4 L av deras olja (249:- för fyra liter) för att skölja ur motorn (kanske överdrivet, men i alla fall). Därefter drog jag ur säkringen till soppapumpen och drog runt statmotorn i 10 sek intervaller tills oljelampan slocknade. Mest för att dra runt oljan i motorn och få upp trycket innan första start och se till att det kommer fräsch olja överallt.

    Varmkör motorn en stund och tippar därefter ur Biltema oljan och sätter dit ett SAAB original olje-filter och häller i ny frräsch Mobil-olja.

    Ventillyftarna kommer nog att knacka en del om de är tomma, men det är ingen fara. Kör runt en stund extra med startmotorn enligt ovan för att få upp trycket i dem.
    Bra tänkt med ursköljningen, Jag körde på samma grej. Dock vågade jag inte kasta i biltemas olja utan köpte en 550 kroners olja på statoil. Sen blev det Shell Helix Ultra. (Vi går inte in i nån "bästa olja diskussion" nu)

    Dock kan man ju fråga sig om det verkligen var nödvändigt. Men det säkra före det osäkra är ett bra motto!

    Lycka till nu saab_coupe och berätta gärna hur det gick efteråt även om det gick som det skulle. Det är så skönt att läsa om när folk lyckas och inte bara läsa inlägg där folk behöver hjälp med saker som trilskas


    MVH
    Jo tack!. det lutar åt att uppstarten sker på tisdag då jag jobbar helg. Och det där med att skölja med 550:- olja gör jag inte om då jag förra sommaren sköljde med mobil1 och bytte sedan till mobil1 (redan där är man uppe i 1000:- iolja) när jag sedan kört ca 1mil så upptäckte jag att oljetrycket va borta så det va bara att hälla ur den oljan med och renovera motorn. Alltså så gjorde jag av med olja för 1500:- på ca 1mils körning . Så nu köppte jag biltemas olja och kör motorn varm med denna och byter sedan i mobil1.

    Uppstarten sker som sagt på tisdag och då ska jag skriva in här hur det gick.

    \\Johnny

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    131
    AjAj!

    Då kanske det blir biltema för sköljning nästa gång då!
    Någon som har någon bra förklaring till varför oljan sägs vara så dålig?
    Jag har bara följt med strömmen och aktat mig för dessa produkter utan att egentligen ha någon riktig fakta på bordet.


    MVH
    Saab 9-3 2.0t -99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Det är väl allmänt kännt vid det här laget att Biltemas olja är EXAKT samma olja som Statoil säljer men med annat namn.
    og900 T16 -88B

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Det är väl allmänt kännt vid det här laget att Biltemas olja är EXAKT samma olja som Statoil säljer men med annat namn.
    Biltemas ALLA oljor då eller?. Intressant för detta har jag alldrig hört talas om innan.

    \\Johnny

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Det är väl allmänt kännt vid det här laget att Biltemas olja är EXAKT samma olja som Statoil säljer men med annat namn.
    Biltemas ALLA oljor då eller?. Intressant för detta har jag alldrig hört talas om innan.

    \\Johnny
    Finns en hel del trådar här om just biltemas olja, där folk som jobbat i fabriken bekräftat att det är samma olja som hälls upp i olika förpackningar bara, en för Biltema och en för Statoil.

    Jag vet inte om det gäller alla oljor, men oljor för bilar vad jag hört.

    mvh
    og900 T16 -88B

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Varför ska man skölja ur motorn med dyr Biltema olja, jag tänkte skölja min med Mobil 1 olja, den kostar bara 200:- för 4 liter
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Varför ska man skölja ur motorn med dyr Biltema olja, jag tänkte skölja min med Mobil 1 olja, den kostar bara 200:- för 4 liter
    HAHAHA!!! Ok då kan jag köpa ett gäng av dig då...
    då kanske jag har råd med 15L mobil1 varje mil . fast nu när motorn är ok så ska väl inte det behövas o så ska ju bilen ändå säljas nu. Men det är väl inget erbjudande för vem som helst antar ja?.

    \\Johnny

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Varför ska man skölja ur motorn med dyr Biltema olja, jag tänkte skölja min med Mobil 1 olja, den kostar bara 200:- för 4 liter

    samma här fast sdcc disel olja kosta 99kr har massor att sköja med

  13. #13
    ta ur tändstiften när du kör upp oljetryck, annars åfrestar du vevlagren, lite overkill om man smort väl när man monterat men hellre på säkra sidan..

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av saab_tommie
    ta ur tändstiften när du kör upp oljetryck, annars åfrestar du vevlagren, lite overkill om man smort väl när man monterat men hellre på säkra sidan..
    den risken är så liten att man skulle göra det. lossa bara på kontakten till DI-Kasseten, när inte DI-Kasseten skickar tillbaka några pulser då startar inte heller bensinpumpen att mata.

    så ja rekomenderar att bara hälla i den oljan du tänkt på och sedan köra på starten en 5-10 sek utan kontakten till DI sedan stoppa i kontaken och köra, starta dock bara utan att gasa inom 5 minuter där efter kan man börja gasa upp den till iaf 3000rpm utan problem om allt är rätt.

    Hoppas du har hällt på olja över kammarna, om inte gör det.

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Snarare så att så fort oljetryckslampan slocknat så kan du dra upp den till 1500-2000 RPM för där har du mycket bättre smörjning än på tomgång...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Hallå allesammans!

    Igår va jag ute och startade bilen med GOTT resultat!. Den hade oljetryck så jag körde den på tomgång i ca 5min sen stängde jag av. Lyftarna knackar som Hel.... men dom blev nog lite lite tystare, Jag har hört att man ska köra bilen på 3000rpm i kanske 30 min innan ventillyftarna slutar väsnas.

    \\Johnny

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Hallå allesammans!

    Igår va jag ute och startade bilen med GOTT resultat!. Den hade oljetryck så jag körde den på tomgång i ca 5min sen stängde jag av. Lyftarna knackar som Hel.... men dom blev nog lite lite tystare, Jag har hört att man ska köra bilen på 3000rpm i kanske 30 min innan ventillyftarna slutar väsnas.

    \\Johnny
    Härligt att den startade med gott resultat.
    Det kan ta ett tag innan de tystnar.!

    om de var helt knustorra så kan det dröja längre än vad man tror innan de har fått olja över hela ytan som de behöver

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av tuvor
    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Hallå allesammans!

    Igår va jag ute och startade bilen med GOTT resultat!. Den hade oljetryck så jag körde den på tomgång i ca 5min sen stängde jag av. Lyftarna knackar som Hel.... men dom blev nog lite lite tystare, Jag har hört att man ska köra bilen på 3000rpm i kanske 30 min innan ventillyftarna slutar väsnas.

    \\Johnny
    Härligt att den startade med gott resultat.
    Det kan ta ett tag innan de tystnar.!

    om de var helt knustorra så kan det dröja längre än vad man tror innan de har fått olja över hela ytan som de behöver
    Jo den knackade rätt härligt när jag stängde av den men när jag gick för att starta den idag så tystnade den på ca 10sek?. Så jag är riktigt nöjd!.

    \\Johnny

Liknande ämnen

  1. Ventillyftare som knackar. Eller?
    Av GoliatZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 12:57
  2. Snabb fråga - Ventillyftare?
    Av TurboCab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 22:27
  3. Tickande ventillyftare... saab 9000-98
    Av Hosiman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 06:58
  4. Ska mina ventillyftare ticka??
    Av Mr.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •