Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Saab 9-7X

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    385

    Saab 9-7X

    Hej,

    Undrar om denna kommer börja säljas i Sverige eller om man bara kan köpa den i Usa?

    Dom ligger på ca 274.000 SEK där och det är ju en bra summa, här skulle dom väll kosta säkert över eller närmare 350.000 SEK?


  2. #2
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 563
    Medlem#
    4936
    Har funnits att köpa hos Svenska Bil i Akalla i Stockholm som tog in ett antal ex. Vet inte om de har några kvar. Ligger på 339 - 369 000 kr.
    http://www.svenskabil.se/grafik/dyna...0420120112.pdf

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    385
    Jaha där ser man, men tror du inte det blir billigare att köpa en i staterna?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Tjenare!

    Svenska Bil säljer 9-7 just nu. Kolla www.svenskabil.se.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 502
    Såg just en sån här på ön i söndags,såg ut som en liten udda fågel.
    Fronten tyckte jag såg rätt bra ut men resten???

    Visst är det trailblazern den är baserad på?
    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Visst är det trailblazern den är baserad på?
    Buick Rainier.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Såg just en sån här på ön i söndags,såg ut som en liten udda fågel.
    Fronten tyckte jag såg rätt bra ut men resten???

    Visst är det trailblazern den är baserad på?
    /M
    Ja

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    [quote=900_R]
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":2wv58ht9
    Såg just en sån här på ön i söndags,såg ut som en liten udda fågel.
    Fronten tyckte jag såg rätt bra ut men resten???

    Visst är det trailblazern den är baserad på?
    /M
    Ja[/quote:2wv58ht9]
    Nej

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    669
    [quotesycho Dave][quote="900_R":w9jjvu3q]
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":w9jjvu3q
    Såg just en sån här på ön i söndags,såg ut som en liten udda fågel.
    Fronten tyckte jag såg rätt bra ut men resten???

    Visst är det trailblazern den är baserad på?
    /M
    Ja[/quote:w9jjvu3q]
    Nej[/quote:w9jjvu3q]

    Är inte Buick Rainier baserad på Trailblaxern då?
    Toyota Verso 1,8 -11

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    135
    [quotesycho Dave][quote="900_R":3co0zqwg]
    Citat Ursprungligen postat av "lillen 761":3co0zqwg
    Såg just en sån här på ön i söndags,såg ut som en liten udda fågel.
    Fronten tyckte jag såg rätt bra ut men resten???

    Visst är det trailblazern den är baserad på?
    /M
    Ja[/quote:3co0zqwg]
    Nej[/quote:3co0zqwg]
    Hepp

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    [quote=ljungström]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":1wa3cd97
    Nej
    Är inte Buick Rainier baserad på Trailblaxern då?[/quote:1wa3cd97]
    Det må så vara men Saab har baserat 9-7X på Rainiern iallafall.
    Det är klara skillnader mellan Trailblazern - Rainier/9-7X.

  12. #12
    Jag köpte min på Svenska Bil i Akalla. 354900 med allting på. Skinn, Bose 6-cd-växlare, blinkers i speglarna, elstolar med minne för två i förarstolen, taklucka, backsensor, dragkrok etc:
    Har haft den i snart tre månader. Mycket nöjd. Kvalitetsintrycket är bättre än på den 9-5 (2003) och 9-3 (2004) jag hade innan.

    Saab 9-3 SC 2011. Svart.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    83
    coolt.

    hatar XC90. X5 och andra monster men denna var läcker.

    Enda hittills jag gillat än X3 och denna.

  14. #14
    Det jag gillar (förutom saab-fronten) är att den faktiskt går att använda till att lasta mer än en vanlig kombi. Det var därför vi köpte den. Förstår inte alls varför man vill ha en "suv" med mindre lastutrymme? Lastutrymmet är 33% större än i BMW X5 (som f ö också är betydligt mindre än 9-5:ans).
    Saab 9-3 SC 2011. Svart.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798
    GMT heter plattformen den är baserad på och man använder huvudsakligen komponenter från redan tillgänglig modeller. Trailblazer och Rainier använder även de GMT plattformen.

    Bilen är inte direkt något tekniskt underverk och säkerheten är inte speciellt hög. Tas inte in i Sverige av Saab. Modellen kommer formodligen att försvinna från marknaden efter 2008.

  16. #16
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 563
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Butters
    Jag köpte min på Svenska Bil i Akalla. 354900 med allting på. Skinn, Bose 6-cd-växlare, blinkers i speglarna, elstolar med minne för två i förarstolen, taklucka, backsensor, dragkrok etc:
    Har haft den i snart tre månader. Mycket nöjd. Kvalitetsintrycket är bättre än på den 9-5 (2003) och 9-3 (2004) jag hade innan.

    http://www.garaget.org/?car=52902&image=469422
    Fin bil. Kul att du är nöjd!

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    GMT heter plattformen den är baserad på och man använder huvudsakligen komponenter från redan tillgänglig modeller. Trailblazer och Rainier använder även de GMT plattformen.

    Bilen är inte direkt något tekniskt underverk och säkerheten är inte speciellt hög. Tas inte in i Sverige av Saab. Modellen kommer formodligen att försvinna från marknaden efter 2008.
    Och GMC Envoy, och Isuzu Ascender.

    Den står i Svenska Bils hallar. De säljer mest Saabar i världen påstår de.

    Sidokrocksäkerheten är femstjärning. Förarens front tre och passageraren fyra.

    Inga av Saabs bilar är tekniska underverk. De är det bästa de kan åstadkomma givet situationen. Utan GM hade Saab varit ett minne blott.
    Saab 9-3 SC 2011. Svart.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    631
    Saab 9-5 blev Saabs första kombi sedan Saab 95. Den premiärvisades 1999. Det var sju designers som var inkopplade i projektet 641, det var kodnamnet för bilen. Den tog mindre än 3 år att göra från datorskärm till produktions bil. Data från Saab och försäkringsbolaget Folksam, liksom EuroNCAP:s test visar att Saab 9-5 var och är en av de säkraste bilarna som finns.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Butters
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    GMT heter plattformen den är baserad på och man använder huvudsakligen komponenter från redan tillgänglig modeller. Trailblazer och Rainier använder även de GMT plattformen.

    Bilen är inte direkt något tekniskt underverk och säkerheten är inte speciellt hög. Tas inte in i Sverige av Saab. Modellen kommer formodligen att försvinna från marknaden efter 2008.
    Och GMC Envoy, och Isuzu Ascender.

    Den står i Svenska Bils hallar. De säljer mest Saabar i världen påstår de.

    Sidokrocksäkerheten är femstjärning. Förarens front tre och passageraren fyra.

    Inga av Saabs bilar är tekniska underverk. De är det bästa de kan åstadkomma givet situationen. Utan GM hade Saab varit ett minne blott.
    Det är inte Saab Sverige som tar in bilarna bilarna utan de som kan hittas hos återförsäljare i Sverige är importerade "privat", eventuellt av bilhandlaren.

    Jämfört med 9-7X så är 9-3ss/sc ett tekniskt underverk. Theta baserade 9-4X lär sannolikt vara en betydlig förbättring jämfört med 9-7X, däremot så är den inte i samma storlek som 9-7X. Tekniskt så lär kommande 9-5 också vara ganska bra.

    Förmodligen så har man med 9-7X gjort vissa förbättringar jämfört mot tidigare GMT360 baserade bilar. Trailblazer m.fl. gavs av IIHS resultatet "marginal" vid frontalkrock, inga övriga tester har genomförts av IIHS. Jämför med ex. Volvos XC90 eller Saab 9-3 som av IIHS klassas som "top safety pick". Krockresultaten du anger är från NHTSA, i samma prover når ex. 9-5, och konkurrenter från tillverkare som Volvo, Audi m.fl. i regel full pott. Det kan dock vara svårt att dra några konkreta slutsatser av dessa krockprov, men i regel så ska de flesta säkrare bilar klara att ta hem en mer eller mindre full pott. Några resultat från verkliga olyckor känner jag inte till när det gäller 9-7X.

  20. #20
    När det gäller byggkvalitet så slår 9-7an 9-5an och framförallt 9-3an med hästlängder. Varken 9-7x eller 9-5 eller 9-3 är några tekniska underverk.

    Jag har ägt alla tre. Ja, båda småbilarna har hög säkerhet. Men i övrigt ligger Saab långt efter konkurrensen från Tyskland och Japan. Även om Saab gör mycket bättre bilar sedan GM tagit över, så har de fortfarande långt kvar.

    Precis som övriga Saabar borde 9-7x kunna vara mycket bättre. Man borde ha slängt in stolarna från 9-5 t ex, med sitt whiplashskydd. Man borde erbjudit en E85-motor åtminstone för syns skull. Och en diesel. Och man hade säkert kunnat tweeka upp säkerheten ytterligare. Men beggars can't be choosers, ni vet.

    Värdens största Saabåterförsäljare Svenska Bil/Bekö Bil har tagit in och säljer Saab 9-7x. Det är inte Nisses Saab i Rakvattnet som tagit in ett ex.

    Och Svenska Bil har prisatt den så attraktivt att Teknikens Värld väljer den framför XC90.

    Citat Ursprungligen postat av Teknikens Värld
    Men om jag är tvungen att välja – vilken av duellanterna tar jag?
    Ja, det beror på.

    Har jag bara 369 000 kronor i näven är det inget snack om saken. Det får bli en Saab 9-7X. Volvo XC90 är för dyr.

    Med 610 900 kronor i näven? Ingen tvekan – saken är biff.

    Jag tar Saab 9-7X för 369 000 kronor. För 240 000 kronor som blir över kan man ju ha riktigt roligt.
    http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml
    Saab 9-3 SC 2011. Svart.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •