Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Adapterringar främre dörrhögtalare OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38

    Adapterringar främre dörrhögtalare OG9-3

    Hej,

    Jag har köpt 6,5" högtalare samt steg för att få ljud i stil med AS3 paketet i min og9-3. Tänkte pyssla lite med detta i helgen.
    Min fråga är: Behövs adapterringar till högtalarna eller går det att montera dessa direkt i plåten?
    I forumet rekommenderar många biltemas adaptrar men de verkar inte ha kvar dessa längre. Någon som vet var man kan köpa om de behövs?

    Tack!!!
    I mitt stall: SAAB 9-3 LTT -99 (B204E)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    skulle rekommendera att du fixar adapteringar på något sätt. såga egna i trä eller så tror jag att det finns hos tex brl att köpa.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Om det behövs adapterringar så borde dom gå att hitta på www.brl.se.
    En del gör egna adapterringar i trä som tydligen ska bli stadigare och ger mindre "skrammel och missljud".

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Ok, Tur att vi har en träverkstad hem-hemma och att pappa är snickare då. Ska gå att slänga ihop något. Är lite nervös för att MDF kan hålla fukt men man får se till att lacka dom ordentligt så kanske det funkar.

    Ett par frågor till:
    - Har strömmen framdragen till AS3-steget en egen säkring? Kikade lite men hittade ingen som lät misstänkt passande..
    - Finns det någon bra remote att använda i bilens främre paneler? Jag har tänkt placera steget på balken ovanför hanskfacket.
    I mitt stall: SAAB 9-3 LTT -99 (B204E)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av RaceD
    Ett par frågor till:
    - Har strömmen framdragen till AS3-steget en egen säkring? Kikade lite men hittade ingen som lät misstänkt passande..
    Inte vad jag vet, men när min jord lossnade ur steget och föll på plussen så sköts centrallås säkringen, en 30A. vet itne om det bara var skumt eller om den är kopplad på den...

    Citat Ursprungligen postat av RaceD
    - Finns det någon bra remote att använda i bilens främre paneler? Jag har tänkt placera steget på balken ovanför hanskfacket.
    Om du plockar ut stereon, tar lös kontakterna och knippsar av El-Antenns-remot-ström-kabeln (finns ett schema klistrat på stereon, kommer inte ihåg vilken det var. men den ska finnas i den undre kabelstammen iaf) och så trycker du på två kabelskor på ändarn och en kabelströmtjuv där imellan och drar en kabel till steget och trycker på den i kopplingen- så har du remote till steget. det startar när antennen går upp. vilket den alltid gör när du startar stereon Lycka till!

    MVH
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Tack för tipset med remoten.

    Angående säkringen så tänker jag prova att rycka lite säkringar och mäta på spänningen, måste givetvis prova centrallåset också då
    Jag återkommer om jag kommer fram till något vettigt!
    I mitt stall: SAAB 9-3 LTT -99 (B204E)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    doit!
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    läs på pappret som sitter vid säkringarna, de står där vilken det är, gör det iaf på min 900a.

    Adapterringar gör du lättast av 2st plywood ringar.

    Jag gjorde först en ring med 3t öron på för att passa där skuvarna skuvas i plåten, sen gjorde jag en rund ring och limmande ihop dessa med silikon.
    ganska viktigt att inte göra dem för breda då dörpanelen inte går på då.

    de är inget direkt att oroa sig för fukt, har haft mina i över 1 år och inga problem där.

    glöm inte att dämpa dörrarna med bitumen eller så kommer de låta rent skit av det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    det står bara radio och stereo/*nått* på pappret, och dom är det inte.
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Borås men bor i Linköping
    Inlägg
    754
    Eller så åker du bort till:
    http://www.biltema.se/carparts/carparts ... CarId=Saab

    /Henke
    9-3 SS Vector-11 TX 1,9 TTiD4 Maptun steg1 http://www.garaget.org/?car=230051
    9-3 Aero-01 Maptun Steg 3 http://www.garaget.org/?car=67361 SÅLD
    BE20-86 2*850hk/3083Nm ren turbinkraft.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av F.An
    det står bara radio och stereo/*nått* på pappret, och dom är det inte.
    konstigt, står Amplifier på mitt papper, tror de va samma som till centrallås och något till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655
    det är samma säkring som centrallås på 9-5.
    gör stabila bafflar nu. inga tunna eller så. d ska sitta stummt!

    jag gjorde i mdf och dom har suttit där i snart 2år. inget problem!

    Sedan asfaltsmattor som någon ovan sa!
    gör mkt för ljudet!

    have phun!
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  13. #13
    Net on Net har adaptrar.

    Har ett par nya oanvända liggandes då DLS passade i originalhålen...
    www.garaget.org/mickefixare

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Gjorde bafflar i MDF, blev riktigt stabilt.

    Slutsteget placerade jag ovanpå handskfacket, på stolpen där. (ingen airbag). Fyllde dörrsidorna med mekonomens 4mm bitumen. Tänkte posta några bilder någon dag då jag har tid. Är grymt nöjd med ljudet!!

    Säkringen till as3-slutstegets matning är samma som till centrallåset (30A).

    tack!
    I mitt stall: SAAB 9-3 LTT -99 (B204E)

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av RaceD
    Gjorde bafflar i MDF, blev riktigt stabilt.

    Slutsteget placerade jag ovanpå handskfacket, på stolpen där. (ingen airbag). Fyllde dörrsidorna med mekonomens 4mm bitumen. Tänkte posta några bilder någon dag då jag har tid. Är grymt nöjd med ljudet!!

    Säkringen till as3-slutstegets matning är samma som till centrallåset (30A).

    tack!
    Är lite intresserad över vad du satte i för högtalare i dörrarna samt om du bytte 3,5" vid vindrutan. Likaså skulle jag hemskt gärna se lite bilder på hur du satte fast bitumen-mattorna då jag inte riktigt har fått grepp över hur man ska sätta dit dem bäst (inte hur de fästs utan var på dörren de ska sitta).

    Har även läst lite om någon som rekommenderar att man dämpar skuffen bak för att minska vägljudet, något som någon annan kan verifiera?
    Saab 9-3 SE 2.0t -00

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Citat Ursprungligen postat av trippo
    Citat Ursprungligen postat av RaceD
    Gjorde bafflar i MDF, blev riktigt stabilt.

    Slutsteget placerade jag ovanpå handskfacket, på stolpen där. (ingen airbag). Fyllde dörrsidorna med mekonomens 4mm bitumen. Tänkte posta några bilder någon dag då jag har tid. Är grymt nöjd med ljudet!!

    Säkringen till as3-slutstegets matning är samma som till centrallåset (30A).

    tack!
    Är lite intresserad över vad du satte i för högtalare i dörrarna samt om du bytte 3,5" vid vindrutan. Likaså skulle jag hemskt gärna se lite bilder på hur du satte fast bitumen-mattorna då jag inte riktigt har fått grepp över hur man ska sätta dit dem bäst (inte hur de fästs utan var på dörren de ska sitta).

    Har även läst lite om någon som rekommenderar att man dämpar skuffen bak för att minska vägljudet, något som någon annan kan verifiera?
    angående vart på dörren du ska sätta dit bitumen-mattorna så ska du sätta dit så mycket du kan på den innerplåten (grönt streck på bilden, ytterplåten), hoppas det är lite klarare nu

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    angående vart på dörren du ska sätta dit bitumen-mattorna så ska du sätta dit så mycket du kan på den innerplåten (grönt streck på bilden, ytterplåten), hoppas det är lite klarare nu
    Det ska alltså sitta där du har målat grönt, mellan de båda plåtarna? Blir inte helsmidigt att få till det
    Tycker jag sett massor som satt bitumenmattor på den plåt som sitter direkt bakom dörrsidan.
    Saab 9-3 SE 2.0t -00

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    I instrumentpanelen kommer jag sätta ett par Infinity Ref 3,5" som jag beställt. I dörrarna sitter biltemas 6,5" basar (oväntat bra ljud)

    Mattorna har jag placerat inuti dörrsidorna, alltså den som man tar bort. Detta för att få bra tyngd i dessa så dom inte ska flaxa med musiken och skallra. Såg någon kille här som fyllt hela dörrsidorna med glasfiberspackel, funkar nog också
    I mitt stall: SAAB 9-3 LTT -99 (B204E)

  19. #19

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av RaceD
    I instrumentpanelen kommer jag sätta ett par Infinity Ref 3,5" som jag beställt. I dörrarna sitter biltemas 6,5" basar (oväntat bra ljud)

    Mattorna har jag placerat inuti dörrsidorna, alltså den som man tar bort. Detta för att få bra tyngd i dessa så dom inte ska flaxa med musiken och skallra. Såg någon kille här som fyllt hela dörrsidorna med glasfiberspackel, funkar nog också
    Det är inga problem med att få tillbaka dörrsidorna då? eftersom du lägger dämp mot dörrsidan?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38

    Re: Adapterringar Framhögtalare

    Man fick tänka sig lite för så man inte la på för mycket på fel ställen. Det gick bra att få dit sidorna.
    I mitt stall: SAAB 9-3 LTT -99 (B204E)

Liknande ämnen

  1. H/K dörrhögtalare 9-5
    Av Thomas20160203 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 23:52
  2. dörrhögtalare i 9-3 -02
    Av Ola Gustafsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 14:03
  3. Tips på kabeldragning till främre dörrhögtalare ng900
    Av promo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 13:13
  4. Fråga om främre dörrhögtalare 9-5 -99a
    Av Karl9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 19:03
  5. Alt dörrhögtalare i ss
    Av Skeebum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •