Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: og9-3 '02 äter olja och kvittrar !

  1. #1

    og9-3 '02 äter olja och kvittrar !

    Har fått två problem samtidigt nu. Har idag satt in en laddtrycksmätare från bsr, och jag hoppas jag kopplat den rätt för nu har nämligen mitt öppna filter (ja jag vet) börjat kvittra istället för att bara pysa, och har för mig att jag läst att det inte är bra. Jag kopplade in mätaren på slangen som sitter till höger på av:n om man står framför bilen och tittar ner, kapade den slangen och satte det medföljande t:et där med strypningen mot mätaren. Om man bara rullar fram utan motstånd visar den -0,7 men pendlar ibland upp till o, är detta korrekt? Laddar ca: 1,1-1,2 som max.

    Nu till problem nr 2, bilen har börjat käka olja, men den läcker inte något vad jag kan se och inga konstiga ljud heller. Kollade oljan för ca: 3-4v sen och då var den nästan full, idag bara en liten fläck längst ner på stickan, vad är det som händer, tar tacksamt emot all hjälp man kan få.

    Bilen är en og9-3 aero -02 med bsr steg 3, 10200mil.
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Börja med att testa om kvitterljudet försvinner om du tar bort laddtrycksmätaren från slangen, altså t-korset. Och sen ska man helst inte koppla in sig på AV slangen, försök hitta slangen till Bränsletrycksregulatorn "BTR" , vet inte hur det ser ut på 9-3an men på 9-5an så sitter den till höger under motorkåpan över insuget. Det är en liten kort vaccumslang som går från insuget till en liten tryckklocka "BTR" koppla in t-korset där i stället.

    Problem nr2: Rycker bilen mer än vanligt? blårök? kanske turbon som sjunger sin sista vers, vevhusventilationen igensatt.

    Lycka till.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Konstigt att bsr kopplar in sin mätare där, dom sa att jag kunde koppla den där?! Ska prova koppla bort den imorgon. Men är det någon fara att köra med det så, vad är det som gör att det kvittrar istället?

    Den ryker lite när den är kall och så luktar avgaserna konstigt, typ oljeaktigt.
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  4. #4
    Hur vet man om v-hus vent är igensatt, går det att kolla själv.
    Om det är turbon, kan den ändå ladda som den ska?
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  5. #5
    Upptäckte att när den står på tomgång så blir det fuktigt i bakre ljuddämparen, ser ut som tunn svart olja?????
    Någon som vet var v-hus vent filtret sitter på min bil, bilder?
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Cosmic Aero
    Upptäckte att när den står på tomgång så blir det fuktigt i bakre ljuddämparen, ser ut som tunn svart olja?????
    Någon som vet var v-hus vent filtret sitter på min bil, bilder?
    Så blir det på alla bilar,det är kondens från avgaserna som bildas innan motorn är riktigt varm,svart är det för att vattnet blir skitigt
    OG93 Coupé Aero -00 'Såld* .Pystrimmad OG900 *Såld* Just nu: ng900

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939
    Jag ändrade rubriken på tråden. Det är viktigt att skriva vettiga rubriker om man vill ha hjälp av forumets samlade kompetens...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av root
    Jag ändrade rubriken på tråden. Det är viktigt att skriva vettiga rubriker om man vill ha hjälp av forumets samlade kompetens...
    Helt ok, var bara lite panikslagen igår och behövde hjälp, trodde typ hela bilen skulle rasa samman.

    Är det lätt att göra rent filtret till v-hus vent själv? (om man nu hittar det)
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Börja med att testa om kvitterljudet försvinner om du tar bort laddtrycksmätaren från slangen, altså t-korset. Och sen ska man helst inte koppla in sig på AV slangen, försök hitta slangen till Bränsletrycksregulatorn "BTR" , vet inte hur det ser ut på 9-3an men på 9-5an så sitter den till höger under motorkåpan över insuget. Det är en liten kort vaccumslang som går från insuget till en liten tryckklocka "BTR" koppla in t-korset där i stället.

    Problem nr2: Rycker bilen mer än vanligt? blårök? kanske turbon som sjunger sin sista vers, vevhusventilationen igensatt.

    Lycka till.

    Mvh
    har precis varit ute och kopplat bort laddmätaren från av:n och tejpade över hålet där strypningen satt i t:et, men den kvittrar fortfarande, vad kan ha hänt, har jag haft sönder något i samband med installationen?

    Kollade också om bilen rök när jag startade den. Precis efter start kom ingen rök men efter några sek kom lite vitaktig rök, ingen tjock men ändå, och det slutade efter ett par sek igen, det verkar väl inte så farligt?
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

Liknande ämnen

  1. Evo AV... Kvittrar de?
    Av Maitoman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 21:49
  2. kvittrar i utblås
    Av aeroamilon i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 13:58
  3. Orginal AV:n kvittrar!
    Av TobbenA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-20, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •