Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur effektiv är 9k´s IC egentligen?....

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 302

    Hur effektiv är 9k´s IC egentligen?....

    Ibland ser man annonser där folk har skruvat på 9000-ic´s i sina (påstådda) 300+hk bilar... Har sett både 200sx & typhooner bla...

    Hur långt räcker den?

    /Mvh Mattias (Som väldigt gärna vill ha steg 4, men tillfälligt snåla in på dunderIC & racekat... )

  2. #2
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 658
    det _går_ att köra steg 4 med orginal IC men det är _inte_ rätt..

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Det funkar, om än iinte med ett rent steg4, utan lite nerställt. Du behöver dra några vajrar runt icn för átt den inte ska ge sig direkt.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    gör som på volvo, dra ett spännband runt ic´n
    Subaru Legacy

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 302
    Nja, det med att snik-köra var mest på skojj, tänkte bara folk med andra bilar som använder sig av 9kic´s...

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Hej,

    Det där med IC:ns lämplighet är väl egentligen en fråga om:

    - placering (inte optimal på 9000)
    - tilltänkt max laddtryck (helst inte över 1,4-1,5 bar sisådär)
    - turbostorlek (vi pressar ju gärna våra -15T till "obscena" nivåer jämfört med vad man kan göra på många andra bilmärken)
    - bedömning av "driftsäkerhet" (på Trionic kan man ju "tyvärr" mäta inloppstemp... )
    - styrsystemets sofistikeringsgrad (labbar man lite löst med progressiv BTR och boost controller så är man kanske inte lika petig som när man mappar Trionic på väg med bredbandslambda och/eller EGT-mätare...)

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Linköping (Rystad)
    Inlägg
    265
    Om man kör dubbla 9k ic då?
    Christian Larsson - På tvären i skogen
    Saab 99 Grupp H Rallybil -75
    Saab 9000 T16 CD -92

Liknande ämnen

  1. Hur effektiv är fmic på 9-5 utan "Aero" front?
    Av Mr_SunBear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 17:54
  2. Vad är egentligen ett WD40-bad?
    Av hostarn i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 15:45
  3. Skillnader på LMM till 9000
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •