Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: nä nu jävlar eller?

  1. #1

    nä nu jävlar eller?

    jag har inte kunnat jobba riktigt 100 idag pga detta saab strul utan surfat runt och letat svar och tips och uppdateringar angående huruvida saab skall stå för motor och turbo haverierna , oså hittar jag en tråd på saabforum.nu där en gubb säger att man nog inte läst serviceboken

    javascriptopup('message_details.asp?flatview=true&popup=&mes sageid=48955&threadRootId=48955&forumSwitch=tech')

    jamen jag köpte denna saaben för att slippa problem med rost och delar som går sönder, inte för att tanka olja varannan gång man tankar soppa.
    och göra oljebyten mellan servicarna kom igen vad är det frågan om
    ska det vara ens eget fel nu då
    jag kommer personligen inte att kunna sova tills detta är utrett.
    fan man kan ju i nuläget inte ens byta bilrackarn mot en ockelbo

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    448

    Re: nä nu jävlar eller?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5mednyturbo
    fan man kan ju i nuläget inte ens byta bilrackarn mot en ockelbo
    hehe! Finns MÅNGA fler trådar om detta ämne i "allmänt" !
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    592
    Medlem#
    5616
    Du kan byta me mej.. ja bjuder 500:- å en bussresa till Säffle T/R

    /Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  4. #4
    jaså
    jaha då är ju natten räddad i alla fall
    tack så mycke



  5. #5
    fan kossan kom emellan
    men tack för tipset

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Hörrö, va inte ledsen utan försök att ta ett vänligt snack med din verkstad för att försöka reda ut dina problem, jag tror du har mest att tjäna på det.

    Och ni andra, va lite snälla mot nykomlingen, tänk om han önskar att han köpt en vlovlo
    Jag tror inte han blir glad av alla svar, stötta grabben istället för att trampa på´n
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7

    Re: nä nu jävlar eller?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5mednyturbo
    jag har inte kunnat jobba riktigt 100 idag pga detta saab strul utan surfat runt och letat svar och tips och uppdateringar angående huruvida saab skall stå för motor och turbo haverierna , oså hittar jag en tråd på saabforum.nu där en gubb säger att man nog inte läst serviceboken

    javascriptopup('message_details.asp?flatview=true&popup=&mes sageid=48955&threadRootId=48955&forumSwitch=tech')

    jamen jag köpte denna saaben för att slippa problem med rost och delar som går sönder, inte för att tanka olja varannan gång man tankar soppa.
    och göra oljebyten mellan servicarna kom igen vad är det frågan om
    ska det vara ens eget fel nu då
    jag kommer personligen inte att kunna sova tills detta är utrett.
    fan man kan ju i nuläget inte ens byta bilrackarn mot en ockelbo
    Jamen, ligger det inte nått i det då??? Är det jag som är fel ute som kollar kylarvätska o oljan VAR gång jag tankar??? Hitills har kylarvätskan aldrig varit tom eller missfärgad. Hitills har bilen aldrig varit utan eller haft missfärgad olja. MEN..: Jag har INTE råd att INTE kolla varje gång jag tankar. Det vore fördjävligt om nått som jag KUNNAT upptäcka i tid men valt att inte kontrollera pga lättja, skulle rasa. Det tar 30 sek varje gång o jag står ju ändå vid bilen.

    Sen är det väl så att SAAB har mörkat å mörkat att W inte fungerar nått bra. Enkelt hade varit att gå ut o meddela om förtätat oljebyte. Tror att Opel halverade bytesintervallet på kamremmen på nån modell o minskade sen ytterligare nått tusen mil. Bilarna köps ändå.

    Förövrigt så är du välkommen till forumet, fast jag inte håller med dig helt o hållet.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    på dig låter det som att du använt oljetryckslampan som "låg oljenivå var vänlig fyll på oljan" vilket inte är helt rätt. När den lyser så kan din motor redan vara körd. Kontrollera oljan lite då och då och byt oftare så håller den
    Subaru Legacy

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Märkligt tycker jag om det är så att motorn redan är "körd" när lampan börjar lysa. Är detta inte lite sent då? Borde väl lysa före problem riskerar att uppstå?
    [/u]
    9-3 Aero -02

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    Citat Ursprungligen postat av Sungam
    Märkligt tycker jag om det är så att motorn redan är "körd" när lampan börjar lysa. Är detta inte lite sent då? Borde väl lysa före problem riskerar att uppstå?

    9-3 Aero -02
    jo kanske att ta i men, vissa ser det inte i tid
    Subaru Legacy

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 591
    Citat Ursprungligen postat av Sungam
    Märkligt tycker jag om det är så att motorn redan är "körd" när lampan börjar lysa. Är detta inte lite sent då? Borde väl lysa före problem riskerar att uppstå?
    [/u]
    Alltså, så länge som pumpen kommer åt tillräckligt mycket olja så håller den trycket uppe som den ska. Om olje nivån sjunker mer och pumpen suger luft så tappar man trycket direkt i princip. Då blir oljan lidande och den slits fort som fan om den blir piskad till skum.


    Hur som helst: Oljenivålampan kan inte börja lysa förens trycket försvinner för oljetryckskontakten fungerar på så sätt att den känner av trycket i oljan. Är du med på vad jag menar? Detta innebär:

    Tillräkligt mycket olja i motorn = släkt oljetryckslampa
    För lite olja i motorn = tänd oljetryckslampa

    Det är anledningen till att den enda teknikska kunskap som finns på de flesta trafikskolor lyder: Tänds oljetryckslampan skall du omedelbart stanna


    Surt men enkelt och sant...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Citat Ursprungligen postat av Sungam
    Märkligt tycker jag om det är så att motorn redan är "körd" när lampan börjar lysa. Är detta inte lite sent då? Borde väl lysa före problem riskerar att uppstå?
    [/u]
    På en tidigare rally bil vi hade Saab V4 så tändes lampan en gång och vi hade då tiondelssekunden innan sett att oljetrycket dök på mätaren och vi slog genast av motorn men skadan var redan skedd, grov repa i ett av vevlagren.

    Nyare bilar har inte högre larmgräns bara för att de är nyare så om lampan lyser så för du be till högra makter att du inte har 6500varv på maskinen för då kan det bli dyyyyrrrrrt.
    Sen kan man ju tycka att saab borde ha en nivåvakt (det hade min Opel Kassett GSI 16V från -88 ) men nu har den inte det så det är bara att gilla läget eller att bygga torrsump !
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Fattar precis vad du menar.
    Tycker ändå att det är märkligt om motorn redan är skadad när lampan lyser. Då är det ju inte en varningslampa utan snarare "too late"-lampa.

    Inga problem med att min drar olja så jag känner mig inte orolig för detta.
    9-3 Aero -02

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    Citat Ursprungligen postat av Sungam
    Fattar precis vad du menar.
    Tycker ändå att det är märkligt om motorn redan är skadad när lampan lyser. Då är det ju inte en varningslampa utan snarare "too late"-lampa.

    Inga problem med att min drar olja så jag känner mig inte orolig för detta.
    japp hur konstigt det än låter. Bara se till att man har fräsch och tillräckligt med olja i motorn
    Subaru Legacy

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Citat Ursprungligen postat av Sungam
    Då är det ju inte en varningslampa utan snarare "too late"-lampa.
    Bra, då fattar du också varför man får använda stickan i pannrummet, å då kan man ju klappa lite på pållarna och kolla hur snigeln har det på grenröret
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 129
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av Sungam
    Då är det ju inte en varningslampa utan snarare "too late"-lampa.
    Bra, då fattar du också varför man får använda stickan i pannrummet, å då kan man ju klappa lite på pållarna och kolla hur snigeln har det på grenröret
    precis
    Subaru Legacy

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. Vibrationer jävlar....
    Av Syconauter i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •