Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Jätte problem!!!

  1. #1

    Jätte problem!!!

    Nu slår ja snart storsläggan i huvudet.
    Info bil:
    Saab 9000 aero -93
    orginal styrbox
    3 tum från turbo me metallisk sportkatt, öppet konat filter.
    Problem: ja du??

    De hela börja me en fullständig topprenovering till grund av trasiga pinnbultar. Innan toppen revs så gick bilen fint, lite uppskruvad WG men inget farligt å då med 3" från turbo utan katt och sportfilter.

    I å me renoveringen planade vi toppen, slipade in ventiler, polera bort gjutskägg+sot, bytte ventiltätningar å de vanliga + dubbla ståltoppackningar för framtida planer. svetsa på ny 3" metallisk sportkatt å ny oljetrycksmätare+medföljande givare, nya tändstift.

    På me toppen, inställda kammar å allt. starta bilen å checka allt ut en sväng när bilen blev varm, lugn körning=ok. Gaspådrag kraftiga ryckningar å dåligt ladd. Hmm´kolla igenom alla slangar igen=Inget fel. ut en sväng igen maxladd på 0.5-09 bar.
    Kolla igenom idag: ställde fram både avgas å insug kam ett kugg= laddtryck 1.3 bar men med samma ryckningar.
    Hmm kolla nystiften då? Jiiipppie 4 vita stift= oj lite klent me soppa vid pådrag=VARFÖR?

    Kör me rekomenderade stiften NGK från mekonomen, kan ej exakta betäckningen men nåt me ES7 blaha.

    Synpunkter tages gärna

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Hej!

    Kort fråga bara, varför använder du dig av dubbla stålpackningar?

    Originalpackningen håller långt, bara man håller förbränningstrycket på sansad nivå.

    Mvh
    Björn

  3. #3
    tändkablarna???

  4. #4
    och tändningen så klart...

  5. #5

    i busbilen(87:a 9000 turbo kör ja åsså dubbla stålpackningar å me 2.2 bar.
    Tändkablar blir svårt då de e DI.
    Har provat me en annan DI, ingen skillnad.
    Ska prova att byta tillbaka till orginal oljetrycksgivare och byta själlhusgivare+ vatten tempgivaren på insuget.

  6. #6

    Hmm ingen som vet??

    Kan lamdan ogilla de nya trycket i avgassystemet pga nytillsatt katt?
    Ska man prova å ta isär lambda kontakten å köra?

    Va ja menar e ju att bilen gick klockrent innan toppen lyftes.

    VAD ÄR FELET

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Bytte du kedja och skenor när du tog ner motorn?

    Då hamnar ju kammarna annorlunda och går inte alltid få rätt utan justerbara drev eller uppkapade kamspår, att flytta en hel kugg blir nog för mycket.

    Lamdan jobbar inte vid högre belastning så det är det nog inte.

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    910
    Hur vita är stiften? Bild?

    Det ska inte bli nån beläggning att tala om på stiftet, en vit / grå färg på isolatorfoten är helt normalt.

    Och det är rätt stift? Viktigt med resistorstift till DI!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 662
    BCPR7ES (-11) Kollat så att du fått alla slangar på rätt plats? Så att BTR:en får tryck vid ladd, att MAP-sensorn hamnat rätt, osv?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10

    Felet fixat!
    Blir mekonomen imorn. min bil gilla ej de rekomenderade stiften från mekonomen, ngk bcpr7es-11.
    Funkade klockrent på de gamla stiften Beru ultra. vet ju att de inte e de bästa stiften men den funka ju på dem.

    Rita 1:an å 2:an

    Tack för eran hjälp.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Habo
    Inlägg
    104
    ..
    9-3

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Habo
    Inlägg
    104
    det kan inte varit så att ett av stiften inte var 100% helt.
    Har själv bytt stift där det visat sig att dom inte var hela.

    Bara en tanke
    9-3

  13. #13

    D lär väl bli sånt här prat när ja säger att stiften e paj å likaså helgen.
    Kan ju va som du säger.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 19:58
  2. JÄTTE problem med laddtryck i 900 2,0T -97 *Löst*
    Av Rokha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 22:55
  3. 9-5 som går jätte fett ibland problem?
    Av Marcus_Petersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 02:23
  4. Jätte el problem med 9000 cs turbo. NU ÄR DET LÖST TOTALT::
    Av Acke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •