Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Biltema turbo !!!!!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    17

    Biltema turbo !!!!!!!

    så var det dags att byta turbon på min steg1 nordic,och biltema har precis fått in turbon till saab.
    och för er som inte förstått fortsättningen på historien efter att jag skrev BILTEMA så kan jag berätta att den höll i 4 dagar så var det dags att byta den igen,när jag såg den i katalogen så tänkte jag att ,kanske ,kanske finns det något som biltema har gjort riktigt denna gång..
    men ack så fel han hade den snåljoppen

    saab 9-5

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    154
    hmm, bara för att biltema råkar lansera en sak så betyder det inte alltid att det är sämre eller, Priserna är väl till stärsta delen låga pga deras stora möjligheter att köpa in tonvis med saker o sen ha på lager. Sen att dom trycker biltema loggon på allt behöver ju inte betyda att det är mindre bra för det.

    Och att den håller i 4 dagar kan knappast enbart bero på turbon.
    // Moose
    9-3sc Aero

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Det finns en del åtgärder att vidta vid ett turbobyte.. Bla ska man se till att vevhusvent funkar korrekt och är felfri, man måste kontrollera smörjningen till turbon (kontroll av sil i oljetråg) och se till så att oljan kan lämna turbon.

    Så man ska kanske inte kasta skit på biltema direkt, därmed inte sagt att du har fel angående kritiken men det kan finnas en naturlig orsak till haveriet.

    Med vänlig hälsning Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bryggaragatan, gula kåken
    Inlägg
    147
    det är inte ens Biltema som tillverkar dem......
    Saab 9-5 2,3t -04 - Proscott Performance
    Saab 9-5 2.0t -05 - Proscott Performance
    Audi A3 1.8t 99 - TQ

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Lämnar dom ingen garanti?
    Gone country....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185
    Som ovanstående säger, det har nog inte så mycket att göra med att turbon är handlad på biltema..
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    737
    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Som ovanstående säger, det har nog inte så mycket att göra med att turbon är handlad på biltema..
    det är ju iof en kinaturbo i grunden och dom är väl inte kända för att hålla så jättebra, men 4 dagar är väl kanske i värsta laget.
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  8. #8
    Det är förmodligen inte högsta kvalite på biltemas turbos, men samtidigt ligger priset rätt bra, och som med det mesta biltema säljer så har den säkert inte lika lång livslängd som en "original".
    Men samtidigt så får man 3? biltema turbos för samma pris som en original så det är väl inte hela världen om dom har kortare livslängd?
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av FredrikA
    Det är förmodligen inte högsta kvalite på biltemas turbos, men samtidigt ligger priset rätt bra, och som med det mesta biltema säljer så har den säkert inte lika lång livslängd som en "original".
    Men samtidigt så får man 3? biltema turbos för samma pris som en original så det är väl inte hela världen om dom har kortare livslängd?
    Jo, om den är fyra dagar!
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Varför rasade gamla turbon? Samma anledning som den nya?
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Jo, om den är fyra dagar!
    Jo men jag har hört folk som rasat original turbon på 30 minuter; felaktig installation kan vara en bov i dramat också. jag har rätt svårt att tro att dom skulle vara så dåliga att dom inte håller längre än 4 dagar även om det är riktigt usel kvalité, dessutom undrar jag om det inte vore reklamerbart om det absolut inte beror på någon felaktighet vid installation eller kringutrustning iövrigt.
    Saab 9000 CSE 2.3 T16 -93

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    17

    reklamera är ok säger biltema.

    dom vill titta på den först.men vem ska betala 2000kr för rep...det blir ju jag

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Har själv varit på Biltema och sätt deras turbo ( ska vara kopia av KKR 330) såg inget bra ut i mina
    ögon . WGA armen kunde man inte flytta en enda mm…fast märkt med färg att GLT är förrinställd…jaaa..kompresor bladen är blästrad och vet inte vad jag ska tro ???
    Här finns länk som säljer org. KKR( så uppfattar jag deras beskrivning ) för bra mindre pengar….
    KKR 380 kostar 4750DKK
    KKR 330 kostar 4250DKK.
    Firman finns i Danmark.
    http://webshop.nordicturbo.dk/default.a ... 9d4de2aec7

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det kan ju även vara så att ett Biltema aggregat inte tål att stressas på samma sätt som ett originalaggregat och därför är rent olämpliga på trimmade bilar.
    Dom flesta aggregat brukar ogilla övervarvning.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det kan ju även vara så att ett Biltema aggregat inte tål att stressas på samma sätt som ett originalaggregat och därför är rent olämpliga på trimmade bilar.
    Dom flesta aggregat brukar ogilla övervarvning.
    De stämmer nog ganska bra vad du skrev,...KKR aggregatet används för de mesta som twin turbo och dom behöver inte ladda så mycket de räknas flöde ihop...min egen resonemang.!?
    MVh George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    tjenna jag köpte en sån och den är som min föra turbo och min bil går skit bra med biltemas turbo

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av tall_23
    tjenna jag köpte en sån och den är som min föra turbo och min bil går skit bra med biltemas turbo
    Hej,
    Kul att du är nöjd. Men var snäll och ge lite mera fakta om vad har du för ladd ? hästkrafter och vad heter ditt agg. förr och efter.
    PS! kanske om flera köper den, då får man lite mera realistiskt bild, på gott och ont.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547
    Citat Ursprungligen postat av marijo
    det är inte ens Biltema som tillverkar dem......
    Jo! För det är det visst-har enligt säkra källor (en kompis farsa) som jobbat som elektriker på Biltemas fabrik utanför Eslöv han sa att allt tillverkades där Mjukisdjur/Turboaggregat/verktyg/klädvårdsrullar/näshårstrimmers m.m.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Citat Ursprungligen postat av marijo
    det är inte ens Biltema som tillverkar dem......
    Jo! För det är det visst-har enligt säkra källor (en kompis farsa) som jobbat som elektriker på Biltemas fabrik utanför Eslöv han sa att allt tillverkades där Mjukisdjur/Turboaggregat/verktyg/klädvårdsrullar/näshårstrimmers m.m.
    Mvh
    Men snälla du, tänk lite nu. Det finns ju inte en rimlig chans i helvete att någon skulle få en så vansinnig idé som att tillverka HELA sortimentet hos Biltema på ett och samma ställe. Den fabriken skulle ju lätt bli lika stor som mercedes lastbilsfabrik, och där inne åker dom buss mellan arbetsstationerna och lunchrummet. Logistiken i den jättestora Biltemafabriken skulle vara världsberömd och alla skulle kopiera den om detta nu var sant. Dessutom så skulle nog de flesta i Sverige känna till en så stor anläggning, på samma sätt som de flesta har hört talas om Kumlaanstalten eller Kumlabunkern om man så vill
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785
    Jag är beredd att hålla med Mågis, att en sådan fabrik nog är en illusion.
    Om inte jag fått helt fel info. så finns det bara ett fåtal tillverkare av TA, precis som det finns bara ett fåtal bildrörstillv. Jag tror att biltema köper upp så stora lager av allt, printar lite logga, och prispressar grejorna så hårt att dom får sälja 10 st TA, för att tjäna lika mycket som t.ex speedparts gör på 2 st TA. Men det gör dom för dom är ju billigast.
    Men det är ju min teori det.
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

Liknande ämnen

  1. Biltema turbo
    Av areot16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-02-21, 17:30
  2. Biltema turbo.
    Av mawo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-10, 18:18
  3. Biltema turbo
    Av jankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 10:43
  4. Turbo från biltema ?
    Av pantera 73 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 19:19
  5. Biltema turbo...
    Av mauk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •