Sidan 9 av 12 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 228

Ämne: Eftermarknadsintercooler OG9-5

  1. #161

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Har en fråga.. Jag tänker inte gå in på fysiska lagar..
    OM man lyckats sänka tempen till hälften på insugstemp, innebär det inte linjärt att temperaturen innan IC också är sänkt till hälften?

  2. #162
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Har en fråga.. Jag tänker inte gå in på fysiska lagar..
    OM man lyckats sänka tempen till hälften på insugstemp, innebär det inte linjärt att temperaturen innan IC också är sänkt till hälften?
    Nej

  3. #163

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Att säga att insugstempen halveras när man går från 48c till 34c när man har 20c utomhus är skit fel.
    tempen in i Intercoolern är ett referensvärde och tempen ur intercoolern är det andra värdet. utomhus tempen är det som kyler ner intercoolern och därmed gör den effektiv.
    går att lägga upp en enkel ekvation av detta och direkt se verkningsgraden.
    Luften in i intercoolern=x
    Skillnaden mellan lufter in och ur intercoolern minus utomhustempen=y
    Verkningsgrad=z
    (x-y)/x=z
    Låt oss säga att vi har 150c ut ur turbon, dvs in i intercoolern
    Vi har 20c som utomhus temperatur
    Och vi har ett värde på 48c samt 34c som insugstemp
    DVS
    Kina IC (150-(48-20))/150=0.8133
    Maptun IC (150-(34-20))/150=0.9066

    Så maptun har ca 10% bättre verkningsgrad än Kina IC:n, så det där med dubbelt så bra verkningsgrad tycker jag inte riktigt stämmer.

    Sen varför maptuns Ic kostar 5000kr mer än Kl Ic behöver inte betyda att maptuns är tillverkad i finare material, svetsad noggrannare eller uträknad för perfekt utformning.
    Det kan bero på så enkla saker som att den är tillverkad i färre exemplar, tänk hur dyr en ny volvo bil skulle vara om dom bara byggde 1000st av varje modell?
    Att maptun tar ut ett över pris för den för att dom är en etablerad och accepterad firma?
    Har svårt att tänka mig att varken material eller svetsningar skulle skillja sig specielt mycket. Sen tror jag inte det är alls omöjligt att cellpaketet kommer från samma fabrik till och med.
    sen att maptun kanske har gjutna gavlar och inte kls behöver inte betyda att det är sååå mycekt bättre för det, bara klarar av ett högre tryck innan dom spricker men då pratar vi många bar.

    enligt dina testar så har ju tydligen maptuns IC lägre insugstemp än kl:s men kan man verkligen motivera 10% bättre verknings grad mot 350% högre pris?
    Kanske bättre att lägga dom pengarna på att bygga riktigt insugs rör så man får ner insugstempen tex 20C?
    Och kanske isolera kompressor huset så det inte blir onödigt varmt?
    Bygga nya Ic rör i aluminium och coata dom så det stöter bort värme?
    För 5000kr får man la till och med nya kammar som sänker mottrycket och därmed sänker insugs tempen samt man får trevligare karaktär på motorn?

    Säger nu inte att båda intercoolerna är lika bra, utan det är ju tydligen bevisat att Maptuns är bättre enligt dina tester (även om det saknas konkreta bevis) men kan ändå verkligen inte motivera att lägga 5000kr extra på en sådan. Då hade jag många gånger hellre gjort dom uppgraderingarna jag skrev ovan.

  4. #164
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    756

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Sugroret
    Att säga att insugstempen halveras när man går från 48c till 34c när man har 20c utomhus är skit fel.
    tempen in i Intercoolern är ett referensvärde och tempen ur intercoolern är det andra värdet. utomhus tempen är det som kyler ner intercoolern och därmed gör den effektiv.
    går att lägga upp en enkel ekvation av detta och direkt se verkningsgraden.
    Luften in i intercoolern=x
    Skillnaden mellan lufter in och ur intercoolern minus utomhustempen=y
    Verkningsgrad=z
    (x-y)/x=z
    Låt oss säga att vi har 150c ut ur turbon, dvs in i intercoolern
    Vi har 20c som utomhus temperatur
    Och vi har ett värde på 48c samt 34c som insugstemp
    DVS
    Kina IC (150-(48-20))/150=0.8133
    Maptun IC (150-(34-20))/150=0.9066

    Så maptun har ca 10% bättre verkningsgrad än Kina IC:n, så det där med dubbelt så bra verkningsgrad tycker jag inte riktigt stämmer.

    Sen varför maptuns Ic kostar 5000kr mer än Kl Ic behöver inte betyda att maptuns är tillverkad i finare material, svetsad noggrannare eller uträknad för perfekt utformning.
    Det kan bero på så enkla saker som att den är tillverkad i färre exemplar, tänk hur dyr en ny volvo bil skulle vara om dom bara byggde 1000st av varje modell?
    Att maptun tar ut ett över pris för den för att dom är en etablerad och accepterad firma?
    Har svårt att tänka mig att varken material eller svetsningar skulle skillja sig specielt mycket. Sen tror jag inte det är alls omöjligt att cellpaketet kommer från samma fabrik till och med.
    sen att maptun kanske har gjutna gavlar och inte kls behöver inte betyda att det är sååå mycekt bättre för det, bara klarar av ett högre tryck innan dom spricker men då pratar vi många bar.

    enligt dina testar så har ju tydligen maptuns IC lägre insugstemp än kl:s men kan man verkligen motivera 10% bättre verknings grad mot 350% högre pris?
    Kanske bättre att lägga dom pengarna på att bygga riktigt insugs rör så man får ner insugstempen tex 20C?
    Och kanske isolera kompressor huset så det inte blir onödigt varmt?
    Bygga nya Ic rör i aluminium och coata dom så det stöter bort värme?
    För 5000kr får man la till och med nya kammar som sänker mottrycket och därmed sänker insugs tempen samt man får trevligare karaktär på motorn?

    Säger nu inte att båda intercoolerna är lika bra, utan det är ju tydligen bevisat att Maptuns är bättre enligt dina tester (även om det saknas konkreta bevis) men kan ändå verkligen inte motivera att lägga 5000kr extra på en sådan. Då hade jag många gånger hellre gjort dom uppgraderingarna jag skrev ovan.

    KL har gjutna gavlar på sina Saab Intercoolers

    Bra inlägg förövrigt
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  5. #165
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Jag har varit aktiv på detta forumet i närmare tio år. Under dessa år har jag sett folk komma och gå medans vissa andra stannar kvar. Under alla dessa år så har jag fått en ganska klar bild av vilka som faktiskt KAN något om saker och ting samt vilka som mest yrar i nattmössan. Detta brukar skina igenom ganska så klart i dessa personers inlägg.

    Att sticka ut hakan och säga att en LLK är dubbelt så bra är väl kanske lite väl häftigt trots att flera andra har visat genom tydliga räkneexempel att det med EmilSS´s data skiljer ca 10% i verkningsgrad. Med det sagt så skulle jag ändå inte säga att det är fel att köpa en LLK från Maptun...var och en gör ju som de vill, det beror ju helt på att alla har olika förutsättningar map. ekonomi, mål, kunskap osv.

  6. #166
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Jag har varit aktiv på detta forumet i närmare tio år. Under dessa år har jag sett folk komma och gå medans vissa andra stannar kvar. Under alla dessa år så har jag fått en ganska klar bild av vilka som faktiskt KAN något om saker och ting samt vilka som mest yrar i nattmössan. Detta brukar skina igenom ganska så klart i dessa personers inlägg.

    Att sticka ut hakan och säga att en LLK är dubbelt så bra är väl kanske lite väl häftigt trots att flera andra har visat genom tydliga räkneexempel att det med EmilSS´s data skiljer ca 10% i verkningsgrad. Med det sagt så skulle jag ändå inte säga att det är fel att köpa en LLK från Maptun...var och en gör ju som de vill, det beror ju helt på att alla har olika förutsättningar map. ekonomi, mål, kunskap osv.
    Men att som Emil påstå att Maptuns kyl kyler dubbelt så bra är ju väldigt missvisande. Att han dessutom gjort testerna under olika förhållanden och vägrar visa data är ju bara ännu märkligare.

    Jag gjorde denna uträkning till honom igår via PM. Men fysiska lagar gäller tydligen inte i Jönköping.

    Då postar jag i PM innan tråden.

    Formler saxat ur en tråd på Savar..
    Info från EmilSS:
    "Bolt on "kina" Alu IC..
    Utetemp:22c
    Sluttemp:48c"

    "Nya kylaren
    Utetemp: 15c <--------------------
    Sluttemp: 28c,
    ökning från utetemp 13c....
    start tempen 17c, ökning 11c. <---------- "

    Kina IC: 295 + 295/0,76 x (2,4^0.286 -1) = 194 grader
    Maptun IC: 288 + 288/0,76 x (2,4^0.286 -1) = 190 grader

    194 grader ut ur turbo genom Kina IC gav 48 grader insugstemp.
    190 grader ut ur turbon genom maptun IC gav 28 grader insugstemp.

    194-48=146, 190-28=162

    146/194= 75% verkningsgrad för KINA IC
    162/190= 85% verkningsrad för Maptun IC

    Var är dina "dubbelt så effektiv"?


  7. #167
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Kl-rasing vs maptun intercooler

    Med Emils "dubbelt så effektiv" så skulle man ju också kunna säga att en Yamaha R1 har lika mycket effekt som en Ferarri eftersom de går lika fort.

    Någon kan ju faktiskt läsa hans inlägg och gå på det.

  8. #168
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Mitt inlägg var inget försvar till hans del, jag håller helt med dig om att säga att den är dubbelt så effektiv är fel. Vad jag menade var att bortsett från den rent tekniska biten så kan det finnas andra faktorer som gör att man ändå vill köpa sin LLK från Maptun. Man kanske har riktigt höga mål, man kanske vill vara lojal, man kanske har en ICA kasse full med pengar? Själv sitter jag på en sk. Kina LLK på min bil då den passar in i min mall, dvs den gör sitt jobb och den "passar" ekonomiskt då det är ett budgetbygge.

  9. #169
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Mitt inlägg var inget försvar till hans del, jag håller helt med dig om att säga att den är dubbelt så effektiv är fel. Vad jag menade var att bortsett från den rent tekniska biten så kan det finnas andra faktorer som gör att man ändå vill köpa sin LLK från Maptun. Man kanske har riktigt höga mål, man kanske vill vara lojal, man kanske har en ICA kasse full med pengar? Själv sitter jag på en sk. Kina LLK på min bil då den passar in i min mall, dvs den gör sitt jobb och den "passar" ekonomiskt då det är ett budgetbygge.
    Jag förstår vart du vill komma!
    Men för en läsare som bara skulle råka se Emils inlägg så får Maptun oförtjänt reklam. För så mycket bättre är den inte för att förtjäna det priset.

  10. #170

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Jag håller fortfarande fast att jag sänkt min "INSUGSTEMP" till hälften, vilket innebär att jag har dubbelt så effektiv temp in i insuget, vilket majoriteten mäter sina datan ifrån. Sedan vilken effektivitet IC har jämte en KINA låter jag vara osagt då jag saknar fakta o mätinstrument att mäta temp innan IC, vilket är överkurs kan jag tycka!

  11. #171
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Emillss

    Hur stor temp hade du i början av repan med KINA ic ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #172
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Emillss

    Hur stor temp hade du i början av repan med KINA ic ?

    Mvh
    Det är ointressant eftersom han med kina intercoolern redan gasat flera gånger innan och gjort motorpaketet skållhett.
    Med den nya intercoolern så hade han en insugstemp på 2g ovanför utetempen innan han började gasa, vilket tyder på kall bil!

  13. #173
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Emillss

    Hur stor temp hade du i början av repan med KINA ic ?

    Mvh
    Det är ointressant eftersom han med kina intercoolern redan gasat flera gånger innan och gjort motorpaketet skållhett.
    Med den nya intercoolern så hade han en insugstemp på 2g ovanför utetempen innan han började gasa, vilket tyder på kall bil!
    Precis det jag ville komma till.
    Inte ens jag med min fmic kommer ner till 2 grader när jag gasat innan.Brukar ligga på 4-5 grader.
    Med kall motor så ligger man 1-2 över men det är ointeresant.

    Kollar man på MapTuns test så ligger dom 8 grader över vilket är fullt normalt.
    http://www.ladda-upp.se/image.php?id=12451&size=full

    14 grader över utetemp i den svep.Kör dom genom växlar lär det bli mer antar jag.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #174
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr

    Det är ointressant eftersom han med kina intercoolern redan gasat flera gånger innan och gjort motorpaketet skållhett.
    Med den nya intercoolern så hade han en insugstemp på 2g ovanför utetempen innan han började gasa, vilket tyder på kall bil!
    Precis det jag ville komma till.
    Inte ens jag med min fmic kommer ner till 2 grader när jag gasat innan.Brukar ligga på 4-5 grader.
    Med kall motor så ligger man 1-2 över men det är ointeresant.

    Kollar man på MapTuns test så ligger dom 8 grader över vilket är fullt normalt.
    http://www.ladda-upp.se/image.php?id=12451&size=full

    Mvh

    Korrekt!

    Jag har likvärdiga siffror som dig (front monterad ic iom att jag har en 9-3og).
    Det var 2c ute imorse, vilket resulterade i att min insugstemp höll sig på 2c i säkert 3-4mil innan den började stiga. Efter 4-5 fullgaskörningar så steg vilotempen till 5-6c. Efter 7-8 körningar låg den på 10c. Fortsätter man och kör lungt i ca 100km/h är jag övertygad om att den går ner till 5-6c igen.

  15. #175

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Emillss

    Hur stor temp hade du i början av repan med KINA ic ?

    Mvh
    Jag har med min förra IC liknande temp som MT IC vid lugnt körning, runt 2-4 grader över utetemp, självklart med AC off båda tillfällen.

    UhrJr påstår att jag gasar med kall motor? Jag har aldrig i mina dagar gasat med kalla motorer, varmkört bilen normalt tempo= vatten temp 85-90 o motorn är normalt varm, o det spelar ingen roll om jag kört flera timmar ändå är insugstempen 2-4 grader över utetemp, både med KINA IC O MT IC, knappt någon skillnad, skillnaden är däremot riktigt stor vid fullgasrepor 3-4an 100-200km/h , vad jag loggat så är insugstempen hälften vad det var innan med min KINA IC, det är det ända jag kan säga

    Jag kan även dra ett par fullgas repor och sedan köra lugnt igen, då brukar tempen återigen sjunka till 2-4 grader över utetemp, så länge man har flöde in till intercooler, det jag märkt är att tempen ökar aningen i statstrafik vid start/stopp/rödljus ....

  16. #176
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Jag har med min förra IC liknande temp som MT IC vid lugnt körning, runt 2-4 grader över utetemp, självklart med AC off båda tillfällen.

    UhrJr påstår att jag gasar med kall motor? Jag har aldrig i mina dagar gasat med kalla motorer, varmkört bilen normalt tempo= vatten temp 85-90 o motorn är normalt varm, o det spelar ingen roll om jag kört flera timmar ändå är insugstempen 2-4 grader över utetemp, både med KINA IC O MT IC, knappt någon skillnad, skillnaden är däremot riktigt stor vid fullgasrepor 3-4an 100-200km/h , vad jag loggat så är insugstempen hälften vad det var innan med min KINA IC, det är det ända jag kan säga

    Jag kan även dra ett par fullgas repor och sedan köra lugnt igen, då brukar tempen återigen sjunka till 2-4 grader över utetemp, så länge man har flöde in till intercooler, det jag märkt är att tempen ökar aningen i statstrafik vid start/stopp/rödljus ....
    Det uhr menar är väl inte direkt kall motor utan du tar bilen typ från garaget sen åker 2 mil så blir insugtemp fortfarande 1-2 grader över då du inte accelerat.
    När man börjar accelera så sjunker det aldrig i min bil med fmic till 1-2 grader som innan.
    Om din ligger 2-4 grader högre så undrar jag hur kan MapTun ligga 8 grader med samma typ grejer..
    Sitter din ic bakom kylare eller ?
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #177

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Det uhr menar är väl inte direkt kall motor utan du tar bilen typ från garaget sen åker 2 mil så blir insugtemp fortfarande 1-2 grader över då du inte accelerat.
    När man börjar accelera så sjunker det aldrig i min bil med fmic till 1-2 grader som innan.
    Om din ligger 2-4 grader högre så undrar jag hur kan MapTun ligga 8 grader med samma typ grejer..
    Sitter din ic bakom kylare eller ?
    Mvh
    Spelar ingen roll som jag skrev om man drar fullgasrepor o sedan kör lugnt, ändå är tempen max 4grader över utetemp, ovasett KINA IC MT IC, BOLT on plats, vilket menas ligger bakom AC kylare.. MT kanske kör med AC on, då går ju självklart tempen upp, alla mina värden är med AC off

  18. #178

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Jag har mappat två 9-5:ar med identisk HW förutom ic'n. Ena ic'n var KL-racing och den andra var den här:
    http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=478
    Maptun IC'n har jag aldrig provat.

    HW:
    B235R
    TD04 MY06-> med stora cobran
    Ferrita 3" framrør - 2,5" från cat
    ID725 spridare
    Ca 300hk/450 Nm
    Ena bilen är en BioPower, men temperaturarna nedan är från körning på BF98.

    Utetemp under båda mappningar var ca 25 grader C.

    I bilen med ic'n från KL-racing blev insugstemp 50 grader efter lite pisk. I andra bilen så stannade den på 40 grader, den stora skilnaden var att i bilen med KL-racing IC så tog det längre tid för tempen att sjunka efter acceleration. I bilen med ic från Genuine Saab så gick tempen snabbt til utetemp +7-8 grader vilket jag anser är mycket bra.

    Har haft temperaturproblem på en 9-5:a med TD04-19T #7 och KL-racing IC med. Bilägaren har säkert aldrig märkt nått, då han kör gata och inte bana.

    KL-racing IC'n är inte skit! Med original IC och övrig HW och effekt som ovan så hadde det inte gått mer enn 1-2 accelerationer innan man måtte ta paus för att kyla ner. Jag har varit med om det med. Så den är absolut en vettig uppgradering och 99% vill aldrig sakna bättre kylning än KL IC'n.

    Om det är värdt pengarna för den dyrare IC'n beror ju på vad man har för effektmål och hur hårdt man pressar sin turbo. Med en stor turbo kan man ju ta ut mycket effekt och ha ok temperaturer med original ic (om gavlarna håller), men stressar man ett litet aggregat så ställar det stora krav til IC'n och då är inte KL sin IC tillräckligt bra tycker jag. Men det beror på hur man kör och om man tycker det är ok om effekten inte stannar kvar efter X antal accelerationer eller inte.

    1 användare gillar detta inlägg


    M72 Sonett III
    9-5 B235R+
    M94 900 T16 cab

  19. #179
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    MT kanske kör med AC on, då går ju självklart tempen upp, alla mina värden är med AC off
    Nej enligt uppgift är ac off vid bänkning där dessa ic har testats hos MT. Det är brukligt att ac är off i bromsbänk. Sedan ska vi komma ihåg att bolt-on ic har lättare jobb på ng9-3 än på 9-5. Oavsett hur överjävligt bra en alu ic avsedd för org. plats så sitter den mellan två effektiva värmeelement kylare och ac kondensorn. Vilket har stor betydelse.

    Alla repor jag gjort på min 9-5 har varit med ac på oavsett ute temp.



    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #180

    Re: Kl-rasing vs maptun intercooler

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    MT kanske kör med AC on, då går ju självklart tempen upp, alla mina värden är med AC off
    Nej enligt uppgift är ac off vid bänkning där dessa ic har testats hos MT. Det är brukligt att ac är off i bromsbänk. Sedan ska vi komma ihåg att bolt-on ic har lättare jobb på ng9-3 än på 9-5. Oavsett hur överjävligt bra en alu ic avsedd för org. plats så sitter den mellan två effektiva värmeelement kylare och ac kondensorn. Vilket har stor betydelse.

    Alla repor jag gjort på min 9-5 har varit med ac på oavsett ute temp.
    //B
    TapaTalk
    egentligen spelar det ingen roll vilken kylaren som används vad dem heter o kallas,det viktiga är att det kyler o gör ett bra jobb, varför jag egentligen valde MT kylare istället för att köra vidare på min asien kylare var att FOLK här inne på forumet, rent av smutskastade mina insugs temperaturer o ansåg att 26-28 grader över utetemp fullgas 100-200, var rent av dåligt... Nu när jag har presenterat mina nya insugstemp på MT kylare som jag sänkt tempen till hälften så blir jag ännu mer påhoppad... Jag har sagt att jag sänkt insugstempen till hälften o det tolkar jag som att jag fått dubbelt så effektiv kylning just till insuget inget annat.. Tydligen blir folk svarta om ögonen, whay fråga mig inte..!

Liknande ämnen

  1. Varför eftermarknadsintercooler
    Av ice413 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-08-22, 15:23
  2. [LÖST] Eftermarknadsintercooler till OG9-3 B2x5
    Av epzilon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •