Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Dålig effekt OG9-5 Aero Nordic steg 2

  1. #1

    Dålig effekt OG9-5 Aero Nordic steg 2

    Hej!

    Läst lite på forumet ang. liknande problem.. Jag har en 9-5 aero -01:a automat som har nordic steg 2 280hk och 400nm som det själva sa. Jag tycker inte den går bättre än orginal. Har kollat laddtryck och feldiagnos, den ligger bara på 0.8 bar och toppar 1bar som mest inget fel lagrat heller. Testade idag med att byta ventilerna till tankventilationen samt kompisens luftmassemätare utan att det gjorde nån skillnad. som det är nu så är jag rätt säker på att kompisens saab 9-5 aero (orginal) spöar min bil.. vet inte vad man kan göra nån som har nått bra tips som jag kan testa?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Kolla så alla små vaccumslangar är hela och sitter där dom ska. köp nya tändstift och luftfilter när du ändå är på gång. om dessa inte är byta på ett tag.

    Edit: kolla även upp så att det verkligen sitter ett steg2 från nordic i så du inte blivit lurad. Har din kompis en manuell så ska han spöa dig i dom flesta intervallerna, men inte om du har steg2

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Redan kollat stora servicen gjordes för 500mil sedan monterade nya stift idag.. slangar också kollade tyvvär inget fel hittat..
    Jo det är en manuell.. om man kollar på nordic så "börjar" det ju med steg 2 på aeron..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Prova byt AV'n "avlastningsventilen" "dumpventilen" med din polare. prova även byta magnetventilen. och se hur den går sen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Ok!

    Avlastningsventilen har jag testat.. ska prova magnetventilen..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Jag skulle snarast prova flytta över luftmassemätare och DI-kasset från polarens bil till din. Det är ganska vanligt att dom krånglar.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    LMM var redan testad enligt det ja läst

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Jag skulle snarast prova flytta över luftmassemätare och DI-kasset från polarens bil till din. Det är ganska vanligt att dom krånglar.

    Mvh Stoffe
    Hej!

    Di´n är just utbytt enl. saab utbytesprogram hade samma problem före med den gamla di´n

    // Ole

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    LMM var redan testad enligt det ja läst

    Mvh
    Så går det när man bara skummar inläggen.
    Annars är det ju ganska vanligt att igensatta avgassystem ger skumma fel. Dock är det ganska ovanligt att just Ferittas krånglar.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Kan det vara så att ngn klåfingrig service gubbe kanske råkat ladda över Steg2 progget med ett nytt originalprogg på ngn service?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  11. #11
    Hej!

    Nej tyvvär så är det inte så heller eftersom den inte varit inne på service sen chipet lades in..

    Mvh/ Ole
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hej

    Din fråga fick mej direkt att tänka på de omtalade blå backventilerna som tydligen brukar ge upp.
    När dessa ger upp blir laddtrycket lägre pga att det kommer tryck på "fel" sida om MV som "tror fel" och begränsar laddet för tidigt.

    Sök på backventil eller liknande och se om du känner igen dina symptom.

    Lycka till
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  13. #13

    Re: Hej

    Tackar!

    Men dom har jag just också bytt ut
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Inte hittat något fel än?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Nope! inte ännu.. fast å andra sidan med valborgs å allt vad det innebär så har jag inte haft tid heller
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Ring nordic.

  17. #17
    Dom är inkopplade (sasse)
    Bara vänta å se fast jag ska provbyta mv i veckan få se om det gör nån skillnad..


    Jahapp.. då hade man testat byta mv och kollat glt utan att finna nått fel.. börjar kännas som "mission impossible" det här.. får hålla tummarna på nordic nu..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Uppföljning av ärendet: Hur gick det? Vad var felet? Informera gärna
    "Orka skriva en rimlig signatur "

  19. #19
    Hej!

    Problemet är under utredning fortfarande.. Nordic forskar för fullt.. hoppas dom har en lösning för jag har slut ideér..

    // Ole
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    har dom (Nordic) bytt/tankat på ny mjukvara i styrdonet som felsökningsåtgärd? Det kan ju vara fel där också, även om det inte är vanligt.

    Hur är det igentligen med automatare? Jag har aldrig (vad jag vet) rejsat mot någon, men en kollega på jobbet har en 9-5 aero kombi -02 automat och den får stryk av S60 T5 manuell och så är inte fallet med manuella aeros (åtminstone inte min )

    mvh Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

Liknande ämnen

  1. Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 18:41
  2. Nordic Steg 1 9-3 SS Aero
    Av Mattssi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 22:46
  3. 9-5 Aero Nordic steg 4 VS Bmw E39 M5
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 16:55
  4. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •