Ursprungligen postat av
T16
hästar och nm är egentligen samma sak, hästar får man genom att räkna om nm och varvtal, dvs ett vrid vid ett visst varvtal producerar alltid lika många hästar.
Det är hästar som ger accerleration men en bil som även har högt vrid har oftast bredare register.
mvh
Nix, Hk och Nm ær inte alls samma sak, utan totalt olika saker, vilket folk alltid verkar missførstå.
Nm ær ett mått (enhet) før kraften. Enkelt uttryckt.
Hk ær ett mått (enhet) på mængden arbete per tidsenhet, lika enkelt uttryckt.
Med en viss tillgænglig kraft (Nm) med ett visst varvtal (enkelt beskrivet som stræcka) så utførs ett visst arbete, Hk
Hk och Nm hænger dock samman via en matematisk formel, vilken sæger att en viss kraft (Nm) på ett visst varvtal, ger en viss effekt.
En F1-bil har løjligt klena ca 350 Nm som max i motorn, men detta vid vansinninga ca 18 000 rpm, vilket omræknat till effekt (Hk) ger ca 900 Hk, vilket alltså ær ett mått på hur mycket arbete motorn klarar per tidsenhet. Och som ni ser så ær det en jækla massa arbete, vilket førklarar varfør den ær så snabb trots så ynkligt vrid i sjælva motorn.
Till saken hør æven utvæxlingarna mellan motor och drivhjul. Har man 350 Nm i motorn på 18 000 rpm, och sen væxlar ner det till 1/3 på drivhjulen, alltså 6000 rpm på drivhjulen, så blir de 350 Nm i motorn tredubblat på drivhjulen till 1050 Nm, vilket ær den egentliga kraften som skjuter bilen framåt och fixar accelerationen.
Men Hk ær alltså ett mått på hur mycket arbete kraften på drivhjulen och varvtalet utfør, vilket i detta fall ær ca 900 Hk
MVH Tony