Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Helljusproblem 9k-96.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Helljusproblem 9k-96.

    Hade problem med helljuset (fungerade bara ibland, när bilen var varm)för 1 år sedan, då byttes ett relä (vet ej vilket) vid service hos SAAB. Nu har det lagt av igen, denna gången helt och hållet. Även den blå indikeringslampan är död. Det klickar i ett relä när man drar i spaken.
    Känns lite som att det kan vara lamp control som är pajko efter en sökning av gamla trådar.

    Är det någon som vet om det som kallas ljusrelä hos mekonomen är lamp control (det är oranget)? Någon som har fler uppslag på ev lösning?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det orange/röda reläet i dubbel storlek som har anslutningar till två normala reläsocklar är ett bra tips. Det är en notorisk felkälla.

    Är du elektronikkunnig kan du öppna det och löda om kretskortet. Det fixar felet om det beror på kallödning el liknande. Det finns de som säger att det hjälper. Jag har försökt tre gånger utan att lyckas. Så du sparar nog tid om du sticker till Mekonomen. Jag har ett vagt minne om att jag har köpt detta relä där.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Av vad jag kan utdömma av bilderna så är detta "hedlight relay" vi pratar om (vilket man kan köpa på mekonomen).
    Jag antar att det var detta som byttes för ett drygt år sedan hos SAAB.
    Kan man på något sätt felsöka sig fram och se om det är just detta relä, eller om det är lamp control som spökar? Jag har ingen SAAB som jag kan norpa ett ifrån och kolla!
    Det som klickar när man drar i spake är just "hedlight relay". Om jag inte missminner mig så är det två relän och inte ett dubbel (fast jag kan ha fel). Bilen är inte hemma så jag kan inte gå ut och kolla.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Om helljusindikatorlampan inte tänds är det troligen det orange enkelrelät, Lamp Control, som spökar. Det kostar över tusenlappen men är helt gratis att reparera. Löd om lödpunkterna i det så ska du se att det fungerar.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639
    Varför bör man byta C1 å C2 som det står i guiden Berget lagt ut ?
    Mvh Timmy

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Då tog jag mig tid att fixa helljuset äntligen (det har ju varit sommar...). Det var lampcontrol som var problemet. Lånade ett svart från en 90:a och det funkade. Lödde sedan om en "loppa" som var sprucken.
    Så nu funkar det som det skall igen. Tack för hjälpen, underbart att det finns billiga lösningar på problemen.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

Liknande ämnen

  1. helljusproblem 9-5 -03
    Av Twilight i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 02:04
  2. Helljusproblem saab 9000 -94
    Av Lallee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 18:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •