Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Baklucka "knappen" fungerar ej

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729

    Baklucka "knappen" fungerar ej

    Min baklucka knapp har gett upp nu, från att fungera perfekt till att fungera sporadiskt till att stendöd nu.

    Jag har rivit isär bakluckan och testat att den lås saken fungerar, samt rivit isär förar dörren, tittade om det fanns någon ström, vilket det inte fanns, men hittade inget fel i dörren.

    Några tips?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Har du kollat så alla säkringar är hela ?
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Ja, alla säkringar är hela, har felsökt massa, men inte hittat felet

    Några mer tips?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118
    Hej! Kolla kabelanslutningen som sitter i stolpen mellan karossen och dörren, kan vara fullt med oxid där. Rengör med electric cleaner och skav bort oxiden, fetta in med vaselin och det borde funka. Annars är kabelbrott i kabel mellan karossen och bakluckan ett hett tips. / Jens

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Citat Ursprungligen postat av Jens K
    Hej! Kolla kabelanslutningen som sitter i stolpen mellan karossen och dörren, kan vara fullt med oxid där. Rengör med electric cleaner och skav bort oxiden, fetta in med vaselin och det borde funka. Annars är kabelbrott i kabel mellan karossen och bakluckan ett hett tips. / Jens
    Kollade det, och gjorde som du sa, inget resultalt, ska testa mellan luckan och karossen

    Några mer tips?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    118
    Hej! Kollade i elschema till en 92:a, borde vara samma. säkring 16 matar med ström, kolla så det finns ström där, det ska vara spänning på anslutning 2 på knappen, det ska vara spänning på stift 1 i bakluckan när knappen är intryckt, kolla att det finns spänning på stift 2 brun/vit kabel vid bagageluckemotorn (kommer från säkring 16), stift 3 svart är jord stift 1 violett kabel kommer från stift 4 på kontakten, finns även ett 2 poligt kontaktstycke vid vä bakre hjulhus där violett och brun/vit kabel är skarvad
    /Jens

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Terra Scaniae
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Jens K
    Hej! Kollade i elschema till en 92:a, borde vara samma. säkring 16 matar med ström, kolla så det finns ström där, det ska vara spänning på anslutning 2 på knappen, det ska vara spänning på stift 1 i bakluckan när knappen är intryckt, kolla att det finns spänning på stift 2 brun/vit kabel vid bagageluckemotorn (kommer från säkring 16), stift 3 svart är jord stift 1 violett kabel kommer från stift 4 på kontakten, finns även ett 2 poligt kontaktstycke vid vä bakre hjulhus där violett och brun/vit kabel är skarvad
    /Jens
    Bumpar tråden lite samtidigt som jag kidnappar den!

    Har en ng900 -96 där jag inte kan använda varken knappen i dörren eller knappen på nyckeln.

    Jag har ingen spänning fram till knappen i dörren. Slet ut denna och mätte med en DMM och fick inte fram någon spänning alls. Visst bör det ligga en spänning konstant fram till denna knapp?

    Har kollat säkring 16 som nämndes i ovanstående inlägg men jag har ingen möjlighet att använda plats 16 då det inte finns kontaktelement i säkringsdosan.

    Tacksam för ett snabbt svar.
    //Richie
    9-3SS Vector 1.9TIDs -05
    900SE 2,3i -96 - Såld

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    641
    har du kontrollerat kablarna som går från karossen till luckan? brukar skava av i gummiskyddet..

    MVH Slangen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Terra Scaniae
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    har du kontrollerat kablarna som går från karossen till luckan? brukar skava av i gummiskyddet..

    MVH Slangen
    Hmm...Jag hittade felet igår. Fruktansvärt pinsamt.

    Solenoiden var inte inkopplad. Kontakten var helt utdragen. Var bara att koppla in den igen och sedan så fungerade öppningen perfekt.

    Som sagt, fruktansvärt pinsamt.
    9-3SS Vector 1.9TIDs -05
    900SE 2,3i -96 - Såld

Liknande ämnen

  1. "Aluminium" list baklucka
    Av Mazzze i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 23:58
  2. "K" Knappen har lossnat på min bärbara.
    Av Turbo_Danne i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 22:08
  3. "knappen" som trycks igen när man stänger huven på 95?
    Av KaptenHaddock i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 15:37
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 15:47
  5. "clean" baklucka på en 9000?
    Av hagv i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •