Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: grundladdtryck ?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Östra Ljungby
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6785

    grundladdtryck ?!

    I en tidigare tråd, skrev jag om svajande laddtryck, och då frågade någon om mitt grundladdtryck.
    Hur kollar jag grundladdtrycket samt hur justerar man grundladdtrycket ?
    Som det är nu så nås maxladd ( 0.9 ) vid 2800 rpm och sen bara dalar den ner till vid 6600 rpm ligger det vid 0,45. bilen är en unichipad 9-5 2,3 T och det är fortfanande inte unichipets fel. Innan jag chippade den så var laddtrycket vid 2800 rpm, 0,75 och sen dalande till samma värde som tidigare.

    tack på förhand

    Jonas L
    Skräcksvart 9-5 2.3T 2000

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 570
    Du kollar ditt grundladdtryck genom att tex bromsa (mjukt!) samtidigt som du gasar, då ska den lägga sig på glt. ungefär 0,5 bör den ligga på, kan inte exakta värdet för 9-5.

    Leta upp användaren "Airflow" på forumet. I hans signatur finns en guide för justering.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    655
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Du kollar ditt grundladdtryck genom att tex bromsa (mjukt!) samtidigt som du gasar, då ska den lägga sig på glt. ungefär 0,5 bör den ligga på, kan inte exakta värdet för 9-5.

    Leta upp användaren "Airflow" på forumet. I hans signatur finns en guide för justering.

    Mvh
    Detta fungerar inte på 9-5.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 570
    Därser man, är det en "t5-funktion"?

    Du som äger en 9-5a får ju då gärna berätta hur man går tillväga

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    655
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Därser man, är det en "t5-funktion"?

    Du som äger en 9-5a får ju då gärna berätta hur man går tillväga

    Mvh
    Det skulle jag ha gjort om jag visste exakt.
    Lämnar därför över frågan till bättre vetande.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 093
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Visst, det går att koppla ihop C och W slangen men vad jag har fått lära mig och även erfarit är att GLT kan bli "lite vad det vill" då motorstyret trottlar sig till rätt tryck mha. spjället. FÖr att kontrollera att man har rätt grundladd på en T7 så är nog det enda riktiga att koppla in tryckkälla samt en manometer el. dyl till tryckklockan. Smyg sedan på tryck och kolla när armen börjar röra sig, där har du ditt GLT.

    Hur man kontrollerar ifall grundladdet skenar med varvet på en T7 vet jag inte ritkigt hur man ska lösa...


    Mvh M

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hej

    När jag köpte min 9-5 Areo -02 så funkade det fint eller att trycka lite lätt på bromsen samtidigt som man gasade för att få fram GLT, men efter chippning var det slut på det.

    Slutsats: Min -02:a har t7 och det funkade att trycka lätt på bromsen vid fullgas för att få fram GLT, dock ej efter att bilen blivit chippad.

    Nu rycker jag istället kontakten till MV om jag är sugen på att kolla lite GLT, smidigaste sättet enligt mej om man inte vill vara exakt och trycksätta klockan som "proffsen"
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    553

    Re: Hej

    Citat Ursprungligen postat av 9-5AeroJocke
    När jag köpte min 9-5 Areo -02 så funkade det fint eller att trycka lite lätt på bromsen samtidigt som man gasade för att få fram GLT, men efter chippning var det slut på det.

    Slutsats: Min -02:a har t7 och det funkade att trycka lätt på bromsen vid fullgas för att få fram GLT, dock ej efter att bilen blivit chippad.

    Nu rycker jag istället kontakten till MV om jag är sugen på att kolla lite GLT, smidigaste sättet enligt mej om man inte vill vara exakt och trycksätta klockan som "proffsen"
    När man trycker på bromsen får man inte grundtryck.Däremot begränsas vridet till 200nm.Finns som sagt inget annat sätt att kolla grundtryck på T7/T8 än med en lösmanometer samt en pump.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Emmaboda
    Inlägg
    85

    Hej

    Ok uppfattat.

    Sorry för min felaktiga info
    Faster=Better
    9-5 Aero -02 st3 (333hk/450nm enl. Sid)
    Nu med full info i Sid & Aux in i As3

Liknande ämnen

  1. grundladdtryck
    Av babbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 22:04
  2. Grundladdtryck
    Av 900turbo_96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 23:38
  3. Grundladdtryck
    Av Hampus9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 01:54
  4. grundladdtryck?
    Av saabdödaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •