Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vevaxelgivare DI/APC

  1. #1
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 759
    Medlem#
    1765

    Vevaxelgivare DI/APC

    Behöver lite info om hallgivaren bakom remskivan, hur många volt ska den matas med och vilka kablar är till vad. På min givare finns tre kablar, en röd, en svart och en grå/röd. Antar att röd=+ svart=- och den grå/röda är signalen.

    /Fredrik
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Kan tyvärr inte svara i detalj ty dessa har jag glömt, men det finns dokumenterat i Saab utmärkta DI/APC-verkstadshandbok. Som jag har liggandes hemma någonstans...
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    263
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 685
    12v om jag tyder allt rätt.

    Står inte svart på vitt, men mellan stift 23 och 6 skall man ha max 1.5v under Vbat. Och stift6=spänning till halgivaren.

    Sen ut ifrån den får du en 5v fyrkantsvåg som motsvarar hålen i skivan.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 759
    Medlem#
    1765
    Sjysst, då hade jag kopplat rätt iaf, något annat som är fel förmodligen, får ingen varvtalssignal nämligen.

    Har gjort om bländarskivan till att innehålla tre lika stora hål, första kommer ju vid 45* och det andra 180* därefter, det jag gjort är ett tredje hål lika stort som dom andra två 90* efter 45:an, mitimellan altså, sen har jag lagt igen det lilla hålet. Detta för att få ett 4-1 triggerhjul.

    Fick varvtalssignal när jag körde på starten i första försöket, sen va det dött så då trodde jag att jag bränt givaren genom att mata den med 12V om det nu hade varit en 5V matning den skulle haft.

    Megasquirt handlar det om ifall någon undrar
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    263
    Har du kollat så att bländarskivan inte mekaniskt nöter på givaren (=att den går fritt). Detta är ganska kinkigt och hålen är inte så exakta att man kan lita på att allt blir centrerat vid monteringen. Blir det mekanisk kontakt däremellan ryker givaren fortare än kvickt!

    Jag kasserade en givare genom att inte kolla detta innan jag startade efter min DI-konvertering Bilen gick ca 5 min sedan dog den...

    Ett tips är att kladda med en tuschpenna på båda sidor på bländarskivan innan man startar upp. Sedan tar man på nyckeln och när motorn börjat gå skrämmer man som hastigast upp den till 5000-6000rpm och sedan stänger man av den. Mecka sedan lös remskivan och kolla att alla tuschmärken är kvar (d.v.s. att givaren inte släpat mot skivan i nåt läge)
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 685
    Ge givaren 12v och mät "ut" pinne och vrid runt motorn för hand (ok, spärrskaft får användas )
    Vid luckorna skall givaren ge 5v och 0v när det inte är ngt hål. Eller var det tvärtom? jaja ändring skall det bli iaf.
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 759
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av aerofan2060
    Ett tips är att kladda med en tuschpenna på båda sidor på bländarskivan
    Är du galen människa, bländarskivan är ju nymålad

    Jag fräste det extra hålet i en fräs med en delningsapparat monterad, en sån där grunka man kan vrida arbetstycket till det gradtal man vill ha. När jag fräst klart nollade jag pinfräsen mot ena sidan av bländarskivan och snurrade lite, slog max nån tiondel, kontrollerade insidan med. Så den borde inte pajat givaren mekaniskt, ska ta loss o kolla om man ser något iaf, borde ju bli märken i min fina fälgfärg jag lackade den med om inte annat.

    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Ge givaren 12v och mät "ut" pinne och vrid runt motorn för hand (ok, spärrskaft får användas )
    Vid luckorna skall givaren ge 5v och 0v när det inte är ngt hål. Eller var det tvärtom? jaja ändring skall det bli iaf.
    Ja ska testa det men det får bli till helgen. Trist att man ska jobba 10 mil hemifrån hela veckorna
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    263
    Jaa, är den nymålad torde det synas om det skrapat i. Fast jag tror ju faktiskt att det kan bli ganska tajt mellan givare och skiva om man dräller på för mycket färg...

    Trist att man ska jobba 10 mil hemifrån hela veckorna
    Amatör, jag veckopendlar 40 mil enkel väg i jobbet
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  10. #10
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 759
    Medlem#
    1765
    Verkar ha varit en bugg i mjukvaran jag hade i mitt megaskvätt, för med en ännu nyare version som släpptes nu i dagarna så fungerar det. Dags o klura ut hur man kopplar in en DI kassett nu

    Ska ta bort bländarskivan o kika efter skrapmärken först bara.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 -99
    Av roverv8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •