Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: nymonterad spec 2 koppling "hugger" (ng900)

  1. #1

    nymonterad spec 2 koppling "hugger" (ng900)

    Hej

    Jag har en spec 2 koppling monterad och måste säga att den rycker VÄLDIGT mycket vid dragläget.

    Jag köpte ju spec 2an just för att den skulle kännas ganska lik original och blev ju minst sagt besviken, uppe i hastighet känns den dock perfekt.

    Så jag undrar om det är nån som har samma sorts koppling och kan beskriva hur den funkar för er?

    Bilen det gäller är en 900 -97
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 948

    Re: nymonterad spec 2 koppling "hugger" (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av TalladegaSvensson
    Hej

    Jag har en spec 2 koppling monterad och måste säga att den rycker VÄLDIGT mycket vid dragläget.

    Jag köpte ju spec 2an just för att den skulle kännas ganska lik original och blev ju minst sagt besviken, uppe i hastighet känns den dock perfekt.

    Så jag undrar om det är nån som har samma sorts koppling och kan beskriva hur den funkar för er?

    Bilen det gäller är en 900 -97
    Den blir bättre ju längre du kör.

    Inkörning heter det visst.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 948
    Jag har Maptuns fjädrade Carbonsinter från Spec. Tyckte också att den var lite huggig i början men nu har den lugnat ner sig. Visst den kan hugga lite om man inte tänker sig för när man ska hitta dragläget.

    Kör lite med den och återkom gärna sedan. Min blev bättre efter lite körning med den iaf.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    5 241
    Medlem#
    3183
    Bara som en jämförelse så kan jag berätta att min 4-pucks sinter rycker o sliter som den alltid gjort . Där hjälper ingen inkörning över huvudtaget...

    2000rpm minst för att kunna slira i väg

    Men o andra sidan så går det alldeles utmärkt att dumpa kopplingen vid 5000 och studsa iväg från startplattan

    mvh Johan H
    Brumbilar(ng900 2.3T 770hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  5. #5

    Re: nymonterad spec 2 koppling "hugger" (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av TalladegaSvensson
    Hej

    Jag har en spec 2 koppling monterad och måste säga att den rycker VÄLDIGT mycket vid dragläget.

    Jag köpte ju spec 2an just för att den skulle kännas ganska lik original och blev ju minst sagt besviken, uppe i hastighet känns den dock perfekt.

    Så jag undrar om det är nån som har samma sorts koppling och kan beskriva hur den funkar för er?

    Bilen det gäller är en 900 -97
    Den blir bättre ju längre du kör.

    Inkörning heter det visst.

    Hur många mil är det som gäller?

    Jag har kört 52 mil nu och den är fortfarande helt sämst
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 948

    Re: nymonterad spec 2 koppling "hugger" (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av TalladegaSvensson
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av TalladegaSvensson
    Hej

    Jag har en spec 2 koppling monterad och måste säga att den rycker VÄLDIGT mycket vid dragläget.

    Jag köpte ju spec 2an just för att den skulle kännas ganska lik original och blev ju minst sagt besviken, uppe i hastighet känns den dock perfekt.

    Så jag undrar om det är nån som har samma sorts koppling och kan beskriva hur den funkar för er?

    Bilen det gäller är en 900 -97
    Den blir bättre ju längre du kör.

    Inkörning heter det visst.

    Hur många mil är det som gäller?

    Jag har kört 52 mil nu och den är fortfarande helt sämst

    Ca 50 mil enligt SPEC
    Hinner inte med allt.....

  7. #7

    Re: nymonterad spec 2 koppling "hugger" (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av fredde1

    Ca 50 mil enligt SPEC
    Ok, då borde min vara inkörd då, om kopplingen är halvdåligt luftad kan man få dom här symptomen då?
    Saab 900 Talladega 2.3T -97 410HK 560NM -2004-2012
    Saab 900 2.0T -97 (Vinter-/extrabil) 2011-2012
    Saab 9-5 Aero -00 2012-

Liknande ämnen

  1. Koppling till ac "lågtryck sidan" Saab ng900 97a
    Av picko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 00:29
  2. SPEC 2 Koppling OG9-3 hugger väldigt i dragläge
    Av Martin 2445 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 10:53
  3. Nymonterad Viggenkoppling som hugger lite
    Av Hulten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 12:29
  4. 9-5 aut. Backen "hugger" EDIT: NU HAR DET RASAT
    Av tummen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 17:13
  5. Ni med "mycket" effekt i ng900, vilken koppling??
    Av turbo200 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •