Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Lågt oljetryck? Nymonterad oljetrycksmätare

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262

    Lågt oljetryck? Nymonterad oljetrycksmätare

    Installerade oljetempmätare och oljetrycksmätare idag. Använde en sån där adapter som man sätter mellan motor och filter.

    Oljetempen stiger aldrig över 50 grader. Kan det vara rätt, även fast jag visserligen mäter direkt efter oljekylen?

    Oljetrycket ligger på 0,5 bar vid tomgång, varm motor. Typ 2 bar vid 2000 varv och från 3000 varv och uppåt ligger jag på ca 3 bar. Låter detta åt helvete? Märkte att oljetrycksmätaren verkade visa lite olika beroende på vart jag tog jord ifrån. Nån decimal hit eller dit, eller så inbillade jag mig - motorn var då kall. Hum.

    Lite orolig ang lågt oljetryck dock. Har lite problem med knack ibland. Om bilen stått en vecka eller mer så tickar och smattrar det rättså bra tills den kommit upp i rejäl temperatur. Sen tystnar det och håller sig ofta tyst bara man inte lämnar bilen nån vecka.

    Kör Mobil 1 5w-40 helsyntet olja som gått några hundra mil. Inte jättelångt.

    Speedparts billigaste mätare handlar det om förresten.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Helst skall man kalibrera sin bil-oljetrycksmätare mot en kvalitetsmanometer för att vara säker på att den visar rätt.

    Jag köpte en VDO oljetrycksmätare (inte precis en billighetspryl) för många år sedan och konstarerade efter några år att den visade mycket fel. Jag kalibrerade den och åkte väl 10-15 år. Oljetrycket "sjönk" hela tiden och för några år sedan hade jag mycket lågt oljetryck i motorn. Jag fick till och med höja tomgången mot slutet till 1500 rpm för att över huvud taget ha något oljetryck.
    Motorn (BMW 3.0S -72) hade gått 60-65.000 mil så jag var övertygad om att den "var slut"!

    Innan jag bytte motor fick jag dock för mig att kalibrera mätaren igen och jag kunde konstatera att den visade 2-2,5 bar för litet. Den hade alltså ändrat sig med tiden.

    Så jag slapp ett motorbyte och nu vid över 72.000 mil har jag fortfarande ett bra oljetryck i min motor.

    Annars är ett oljetryck på 0,5 bar på tomgång "på gränsen" men egentligen inget att oroa sig för. Inte heller dina övriga värden skulle oroa mig! Men som sagt vad oljetrycket är i verkligheten kan vara en helt annan sak!
    Oljetrycket är egentligen inte det viktigaste utan oljeflödet. Ett glidlager bygger nämligen upp sitt eget "oljetryck" bara den får den oljan den behöver. Sedan är det väl i och för sig så att vid en varm motor så blir det i allmänhet bättre flöde med ett högt oljetryck än ett lågt oljetryck.

    Per L

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Stort tack! Ska se om jag kan få trycket uppmätt med riktig mätare.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

Liknande ämnen

  1. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  2. Lågt oljetryck i B204
    Av jocke4u i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 08:38
  3. Lågt oljetryck,motoroljud(?) 9-5 -99
    Av syste i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •