Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Startproblem, behöver snabb hjälp!

  1. #1

    Startproblem, behöver snabb hjälp!

    Jag har köpt en Saab 9000 2,3 -95 för en månad sedan. Idag startade den inte. Vi hade varit på återvinningen, kört dit, stängt av bilen (utan att låsa den) och 2 minuter senare försökte vi starta den igen, utan att lyckas. Startmotorn går runt, det finns ström i batteriet, det verkar som om bensinpumpen funkar, men den tänder inte. Tidigare idag hade jag kört 15 mil med bilen utan problem.

    Bytte tändstift förra veckan. Det sitter en tändkassett i bilen, kan det vara denna? Lägger den av sådär helt apropå? Har inte haft några startproblem tidigare under tiden jag haft bilen.

    Sedan jag köpte bilen så har centrallåset och larmet krånglat. Ibland fungerar det att låsa bilen med fjärrkontrollen, ibland måste man låsa den med nyckeln för att få igång centrallåset och ibland får man till och med gå runt och låsa varje dörr för sig.

    Funderade på om det sitter någon typ av startspärr på bilen, och att det har att göra med trasslet med larmet? Hur avaktiverar vi denna i så fall?

    Eller är det något helt annat?

    Hur går vi tillväga för att felsöka? Har för mig att tändkassetten är dyr och därför vill jag gärna vara säker på att det är den som är trasig innan jag köper en ny...

  2. #2
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469
    Låter onekligen som om tändkasetten ballat ur. Kolla med en saabverkstad om de har en provkassett att låna ut annars.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  3. #3
    Om man har en likvärdig Saab, kan man testa att byta tändkassett mellan bilarna och se ifall min bil funkar med den andra tändkassetten, för att på så sätt veta säkert att det är den som är trasig? Den är ju rätt dyr att köpa, så man vill ju inte köpa en i onödan...

    Ingen som bor i Skellefteå och råkar ha en Saab 9000 ;-)

  4. #4
    Jag har en röd tändkassett i min bil, funkar alla röda tändkassetter, eller är det skillnad på vilken årsmodell/motor osv man har också?

    Är det bara Saab som säljer nya tändkassetter? Skulle vilja fixa detta nu i helgen, men Saab är stängt och bilskroten är stängd...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    147
    Jag tycker det låter som startspärr... Prova att slå på tändningen, trycka på fjärrkontrollen, och sedan prova att starta! Om det nu inte skulle vara DI:n...

  6. #6
    Ska testa det med fjärren. Ska iväg till bilen nu (den står på en parkering en bit härifrån). Är det något annat som jag kan testa själv nu direkt, när jag liks ska dit?

  7. #7
    Funkade inte med fjärren i alla fall. Det är väl förmodligen tändkassetten då :-(

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    734
    det är bara att slänga dit en röd tändkasset som du vet funkar och hoppas på det bästa.

    Mekonomen och saab är dom jag vet som säljer dom. Lycka till
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  9. #9
    Har testat med startgas idag och då tände den. Borde alltså vara något med bränslet alltså? Hur felsöker man vidare? Jag hör inget ljud från bagageutrymmet, så det tyder väl på bränslepumpen, eller? Kan det vara bränslefiltret eller något annat??

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    734
    om den nu startar till på start gas så är det ju uppenbarligen bränsle problem som du säger själv. och felsökning vidare är att släppa på bränslet in frammei motorn och vrida på tändningen och se om det kommer bränsle gör det inte det ja kolla kontakter till bränslepumpen men efter som du säger att det inte låter nått när man vrider på tändningen i bagagen så låter det som om din bränslepump har gett upp tyvärr.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  11. #11
    Det var bränslepumpen. 4200 kr på Saabverkstad för pump + byte. Var även tvungen att byta bränslefiltret, då det tydligen var rosthål i det... Konstigt nog var det 20 liter mer bränsle i bilen när jag hämtade den, än när jag lämnade in den. Men inte mig emot :-)

Liknande ämnen

  1. Behöver snabb hjälp ang värmepaket.
    Av Chaoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-21, 02:06
  2. Elfel på Can Am Renegade,behöver snabb hjälp!
    Av lillen 761 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 00:23
  3. Jag behöver snabb hjälp med färg!
    Av TinSet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 20:44
  4. behöver snabb hjälp med abs fel
    Av 666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 12:48
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •