Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Skillnad i förbrukning mellan 95 och 98 oktan?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159

    Skillnad i förbrukning mellan 95 och 98 oktan?

    Blir det nån skillnad tro? Och kan det rent vara så att bilen drar så pass mkt mindre att man till o med sparar slantar på att tanka BF98? Hur blir det med effekten, märker man att det blir mera "sprutt" på bilen?

    Hur ska jag göra tycker ni? Det gäller en OG9-3 2,0t 154 hp årsmodell 1999. Jag har hittills alltid tankat BF95 av ren och skär snålhet

    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Re: Skillnad i förbrukning mellan 95 och 98 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Lidman
    Blir det nån skillnad tro? Och kan det rent vara så att bilen drar så pass mkt mindre att man till o med sparar slantar på att tanka BF98? Hur blir det med effekten, märker man att det blir mera "sprutt" på bilen?

    Hur ska jag göra tycker ni? Det gäller en OG9-3 2,0t 154 hp årsmodell 1999. Jag har hittills alltid tankat BF95 av ren och skär snålhet

    // Lidman
    Nu ska jag egentligen inte uttala mig p.g.a bristande kunskap. Men på grund av högre oktanhalt i 98-oktan är det ett bättre val då man har lite mer pulver i sin maskin och inte vill spika sönder den, eller något liknande.
    95-oktan går väl helt fenomenalt i en helt standard bil utan så mycket effekt.
    Jag tror inte att bränslebesparingen rättfärdigar ett byte, men det är en bara en gissning.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Skillnad i förbrukning mellan 95 och 98 oktan?

    Citat Ursprungligen postat av Lidman
    Blir det nån skillnad tro? Och kan det rent vara så att bilen drar så pass mkt mindre att man till o med sparar slantar på att tanka BF98? Hur blir det med effekten, märker man att det blir mera "sprutt" på bilen?

    Hur ska jag göra tycker ni? Det gäller en OG9-3 2,0t 154 hp årsmodell 1999. Jag har hittills alltid tankat BF95 av ren och skär snålhet

    // Lidman
    Kollar du i din instruktionsbok så står det att din 154 hk ger bäst prestanda och förbrukning vid 95 oktan. Trimmar du så är det 98 som gäller.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tja, på grund av den bättre knackresistensen i BF98 så kan tändningen ställas "snålare" vilket skall ge lägre förbrukning om bilen har ett avancerat motorstyrsystem (som SAABar har). Jag har märkt att det går ungefär jämnt upp med BF95 och BF98 (rent ekonomiskt) om man kör lugnt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tja, på grund av den bättre knackresistensen i BF98 så kan tändningen ställas "snålare" vilket skall ge lägre förbrukning om bilen har ett avancerat motorstyrsystem (som SAABar har). Jag har märkt att det går ungefär jämnt upp med BF95 och BF98 (rent ekonomiskt) om man kör lugnt.
    Kan säkert stämma. Jag har iofs inte provat BF95, har bara kört 40mil ungefär. Men BF98 brukar vara tacksamt i många fall, och i turbobilar med knacksensor så lär det nog vara än bättre.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tja, på grund av den bättre knackresistensen i BF98 så kan tändningen ställas "snålare" vilket skall ge lägre förbrukning om bilen har ett avancerat motorstyrsystem (som SAABar har). Jag har märkt att det går ungefär jämnt upp med BF95 och BF98 (rent ekonomiskt) om man kör lugnt.
    Går saabarna på gränsen till spik mha tändning även på låglast menar du eller?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ju tidigare man kan lägga tändningen desto bättre för förbrukningen, och ju mer knackresistans desto tidigare kan man lägga den.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    I vilket intervall (grader) görs denna justering. Hur stor skillnad är det på 95 och 98 i grader? Det beror väl på motorn, men på våra saabar (B204&B234)?
    Förstår att T5 justerar ner vid spik, men den höjer även tändning när det finns utrymme för det alltså?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Max tändvinkel som jag såg på min förra 9-3a var 39,5 grader. Detta då vid mycket låg last och BF98 i tanken.
    Någon med bättre kunskap får gärna fylla på här

    Fast om jag fabulerar fritt lite så borde ju en tändning så långt FÖD inte innebära risk för spikning. Spikningar kommer ju när tändningen närmar sig ÖD och effekten når sitt maximum. Hmm, vad är det jag inte tänker på här?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Ok, men visst måste det väl finnas nån slags gräns i programvaran för hur tidig tändningen kan vara? Eller fortsätter styret ställa tändningen tills vad? Även om det var typ 50 grader f.ö.d.? Rent teoretiskt alltså.
    Händer samma sak med etanol? RON 108?

    EDIT: Hur är det med avgastempen då? Den ökar väl vid tidigare tändning, eller är det tvärt om? Men den kan ju inte T5 hålla koll på...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tror att max tändvinkel är i häradet av 40 grader. Avgastempen stiger vid tidigare tändning ja.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    655
    Medlem#
    5690
    Min förbrukning blir ca 1 dl/mil lägre om man tankar 98. Från 0,8 till 0,7. Saab ng900 2,0T 1996. Då tjänar man igen de där extra 30 örena
    Marcus Lind

  13. #13
    BF95 = Pyttipanna
    BF98 = Oxfilé

    :-)

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    BF95 = Pyttipanna
    BF98 = Oxfilé

    :-)
    Åsså säger de att kvaliteten är låg på inläggen här!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    BF95 = Pyttipanna
    BF98 = Oxfilé

    :-)
    Vad är då V-Power?

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Vad är då V-Power?
    En Ryssfemma!!!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Jag har tankat en jävla massa etanol just nu, så se upp för mig. Jag kanske ligger på er uppfart imorgon
    Det blev herrmiddag med en quarting swänskt brännwin. Kvällens rekord blev 4.38 minuter för en 35:a. Satt fint måste jag säga, även om det inte var jag som vann..
    För att återgå till ON-topic.... Är det nån som vet var tändningen hamnar när man kör på sprit?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Är det nån som vet var tändningen hamnar när man kör på sprit?
    Från FAQen...

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    e) E85 brinner fortare än "bensin".
    Tändningen måste mappas om. Tyvärr så tror de flesta att man skall köra med mer förtändning vid E85 drift. Men, de vet ju inte bättre....
    Om man sparker upp tändningen så kommer topptrycket att öka riktigt saftigt, "komponentfel är att förvänta". Eller på ren svenska trycket i cylindern blir så högt att saker tar skada INNAN det börjar att spika.
    Väl värt att tänka på. Höglasttändningen behöver alltså hållas lite snällare för att undvika höga maxtryck. Hur mycket varierar givetvis på applikationen. Lättlast kan tåla några grader vassare. "I vissa punkter upp, i andra ned".
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646

Liknande ämnen

  1. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  2. bränsle förbrukning mellan 17 & 18 tum??
    Av wilderness i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-25, 10:58
  3. E85 vs 95 oktan. Köregenskaper och förbrukning
    Av Sasjjj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 03:39
  4. effektskillnader mellan 99 V-power - 98 - 95 oktan
    Av Rajjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 01:54
  5. Skillnad i bränsleförbrukning mellan 95 och 98 oktan
    Av Aleleo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •