Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byte av lagerstöd.

  1. #1

    Byte av lagerstöd.

    Hur mycket jobb är det att byta lagerstöden på en 9000?
    Värt att göra själv eller bäst att lämna in till verkstad (~1 timmes jobb för alla enl. uppgift)?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307

    Re: Byte av lagerstöd.

    Citat Ursprungligen postat av robelind
    Hur mycket jobb är det att byta lagerstöden på en 9000?
    Värt att göra själv eller bäst att lämna in till verkstad (~1 timmes jobb för alla enl. uppgift)?
    Inte svårt alls. Helt klart värt att göra själv. Däremot kanske man ska fundera på om det kan vara värt att se över framvagnsbussningarna också när man ändå är där och pillar. Nya fräscha original eller polyurethan (om man har en del mos under huven) gör en hel del för väghållningen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Ska du köpa nya bussningar så köper du orginal. Passformen på mina "orginalbussningar" som jag köpte av SP var sådär. Det fungerade, men det var ett h*lvete att få ihop prylarna efteråt. Pratar då om de främre bussningarna i bärarmen.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Kan du byta bromsbelägg så kan du byta lagerstöd.

    Möjligen kan "sitta fast"-problemet uppstå även när bulten är borta. Då tar man fram huggmejseln och hammaren.

    Glöm inte att fetta in de nya rejält så håller de lite längre.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Gammal tråd men rätt ämne...

    Vilka bussningar skall man byta när man ändå är där och grejar med lagerstöden?
    Någon som har förslag eller tom bilder?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    En annan sak. Jag är inte alls säker på att fetta in lagerstöden så att de inte ärgar är en bra idé. Anledningen till att just det är lagerstöden som ärgar är att de är av lättmetall. De skyddar ju faktiskt på det viset kringliggande stål från att rosta. Fast det är klart har man riktigt bra rostskydd fö så kanske. Men vem har det?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Gammal tråd men rätt ämne...

    Vilka bussningar skall man byta när man ändå är där och grejar med lagerstöden?
    Någon som har förslag eller tom bilder?
    I dennatråd diskuteras ju iaf att byta främre bussningen.
    Själv tänker jag byta "humlan" dvs de bakre bussningen då "jag ändå är där & grejar" dvs då jag ska byta fjäderben fram. (Vilket enligt de senaste planerna tidigast kan ske nästa helg.)

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    En annan sak. Jag är inte alls säker på att fetta in lagerstöden så att de inte ärgar är en bra idé. Anledningen till att just det är lagerstöden som ärgar är att de är av lättmetall. De skyddar ju faktiskt på det viset kringliggande stål från att rosta. Fast det är klart har man riktigt bra rostskydd fö så kanske. Men vem har det?
    Själv bytte jag till de rostfria lagerstöd som Speedparts tidigare sålde, de har utgått ur deras sortiment men jag tror att det snarare beror på att de hade usel passform & behövde modifieras innan montering än att det skulle bidra till rost i området runt omkring. Jag tror att anledningen till att de i orginalversion är gjutna i aluminium enbart är en fråga om tillverkningskostnad.

    Enligt besiktningskillen jag talade med senast så fanns dessa rostfria lagerstöd att köpa som orginal reservdel till FIAT Chroma om man skulle vilja ha tag på dem trots allt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Själv bytte jag till de rostfria lagerstöd som Speedparts tidigare sålde, de har utgått ur deras sortiment men jag tror att det snarare beror på att de hade usel passform & behövde modifieras innan montering än att det skulle bidra till rost i området runt omkring.
    De bidrar inte till rost. De skyddar mot rost eftersom de rostar istället flr stålet. Men jag tror inte heller att det var avsikten vid konstruktionen, utan håller med dig att det var en tillvetrkningsteknisk orsak som avgjorde materialvalet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Själv bytte jag till de rostfria lagerstöd som Speedparts tidigare sålde, de har utgått ur deras sortiment men jag tror att det snarare beror på att de hade usel passform & behövde modifieras innan montering än att det skulle bidra till rost i området runt omkring.
    De bidrar inte till rost. De skyddar mot rost eftersom de rostar istället flr stålet. Men jag tror inte heller att det var avsikten vid konstruktionen, utan håller med dig att det var en tillvetrkningsteknisk orsak som avgjorde materialvalet.
    Syftade jag så otydligt? De jag talar om är ju de rostfria som trots att DE inte rostar knappast heller påverkar rostandet runt omkring.

    Du har säkert läst på kring detta med att byta lagerstöd Mr.O, men det förtjänar att påpekas att det inte är så kul om man drar sönder någon bult på vänster sida eftersom man i så fall måste lyfta motor & växellåda en bit för att komma åt att stoppa in en ny bult från insidan.

    Lycka till med lagerstödsbytet!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Tack för tipset. Det gäller att ta det lugnt då.

    --------------------------------------------
    Håller på nu. Tur att man har med sig datorn i garaget.
    Skall dit med en styrled oxo.
    I bland har man "tur". Det visade sig att yttre clipset på gummidamasken på yttre drivknuten har lossat och försvunnit. Så nu är den stora frågan vad man skall sätta dit istället. Buntband?

    (Jo, jag hade tur, för jag har bara kört nån mil utan clips. Drivknuten är säkert helt OK fortfarande. Hade inte SBP klagat på styrleden hade jag inte kollat på många mil...)

    Svara gärna i denna drivknut & damask tråd istället:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... 224#534224
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Det där med att fetta in nya lagerstöd har jag inte ens reflekterat över, utan "lärt" mig nånstans av någon för länge sedan. Kanhända är det tokigt och fel.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    det förtjänar att påpekas att det inte är så kul om man drar sönder någon bult på vänster sida eftersom man i så fall måste lyfta motor & växellåda en bit för att komma åt att stoppa in en ny bult från insidan.

    Måste man? Jag börjar nog bli gammal för jag vill minnas att jag tar ur alla skruvarna som sitter genom subframen...
    F-n jag är inte ens 40 ännu.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av LM
    det förtjänar att påpekas att det inte är så kul om man drar sönder någon bult på vänster sida eftersom man i så fall måste lyfta motor & växellåda en bit för att komma åt att stoppa in en ny bult från insidan.
    Måste man? Jag börjar nog bli gammal för jag vill minnas att jag tar ur alla skruvarna som sitter genom subframen...
    F-n jag är inte ens 40 ännu.

    /jn
    Du börjar bli gammal...
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Så var lagerstöden bytta. Det gick mycket lätt att byta. Ingen risk att dra sönder några skruvar denna gång.Vet inte om det var några timmars verkan av Sonaxspray eller om det min böjelse för att rostskydda allt jag kommer åt som är orsaken.

    Tipset i en annan tråd att använda en kofot var lysande, den både drog undan bärarmen så att skruvarna lossade från "lager pinnen" och sedan håll den bärarmen nedtryckt lagom mycket för att få nya lagerstöd på plats. Tack Rickard!

    Fö kan jag bara hålla med om att cedete håller på att bli gammal.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O
    Fö kan jag bara hålla med om att cedete håller på att bli gammal.
    Jaja jag ger mig. Ni skola alla den vägen vandra. Jag minns iaf att jag använde huggmejsel senast jag bytte.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. problem vid byte av lagerstöd 9000
    Av Andersson__ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 18:14
  2. Lagerstöd
    Av Magnus84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 23:32
  3. Byte av lagerstöd 9k-96, hur får man ur den ur bärarm? (11/2
    Av MrLila i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 19:54
  4. byte av lagerstöd
    Av ANDREAS H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 22:20
  5. Lagerstöd Ng 900
    Av 900jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •